البارت الثالث

60 6 0
                                    

ف قصر عائلة " عز الدين "

گان يصدر منة الضجيج والحرگة الكثيرة وگأنة يوجد مناسبة ما فية ...

في مطبخ القصر :_ دخلت امراءة مسنة إلية رسمت ع ملامحها الجدية والوقار ... قالت بحدة وصوت عالي  .. نجلااااء .

اتت نجلاء مسرعة :_ نعم نعم ي هانم تؤمريني بحاجة ..؟!

السيدة ... :_ ها خلصتو الاگل وال تورتة وگل التجهيزات ...! الضيوف ع وصول مش عاوزة حاجه ناقصة .

نجلاء :_ ايوا ي هانم گل حاجه جاهزة الاگل خلص والتورتة جهزت والقصر نضيف فاضل بس نحط الاگل ف البوفية .

السيدة بأمتنان :_ شكراً ي نجلاء من غيرگ مكنتش عارفة اعمل اي .

نجلاء بفرح :_ مفيش شكر بينا وبعدين دا شغلي ي هانم .. قوليلي انت اخدتي العلاج بتاعگ ...!

السيدة بابتسامة :_  الوحيدة ال بتسألني ع صحتي والعلاج انتي ومراد بردو ... ايوا يا ستي مراد ادني العلاج وكويسة الحمد للة .

نجلاء :_ البية مراد ربنا يحفظة لشبابة ويجازيه گل خير .

السيدة :_ ي رب يا نجلاء يلا بقا استأذن انا اجهز نفسي قبل ما الضيوف يوصلو و اسيبك تكملي شغلگ .

اعرفگم ب السيدة :_ وهي گبيرة عائلة عز الدين ... واسمها سمية عز الدين ... عندها ٨١ عاماً رغم كبر سنها إلا أنها تحتفظ بملامحها الجميلة وبعيونها الزرقاء لها بريق خاص وحزن دفين أيضاً . 

«««««««« «««««««

ف الناحية الأخري من القصر وبالتحديد ف الطبقة العلوية ...داخل غرفة من غرف القصر ويبدو أنها غرفة فتاة ...

اااااة ...؛! براحة شوية ي غبية كنت هتكسري ضفري اي مبتفهميش ...!

الفتاة بخوف.:_ اسفة ي نسرين هانم مكنش قصدي

نسرين بغضب :_ طيب خلاص خلاص قومي هاتيلي الفستان الازرق ال ف دولاب وخدي بالك لينقطع انا خطوبتي انهاردة ومش عاوزة اي غلطة ...

أثناء تحدث نسرين للفتاة .. دخل عليهم أصدقاء نسرين وبصويت وفرحة وغناء ايضاً .... مبروووووك يا نسرين مبروووك يا حببتي خلاص يابنتال اي هتتخطبي وكمان لمين ل " باسل الحديدي " يعني مش لاي حد بردو جمال ووسامة وياااااختي عليه ...!

نسرين بغيرة :_ الله احترمي نفسك انت وهي ياختي لاحظوا ال انتو بتتكلمو علية دا بعد ساعات قليلة هيگون خطيبي يعني مش اي حد ...!

نظرو لبعضهم البعض ... ثم قالو يا سيدي يا سيدي ع الغيرة  ال هتنفجر منك ثم ضحكو ضحكة خليعة وبصوت عالي ...

وفي أثناء ضحگهم العالي كان يمر من ع باب الغرفة " مراد اخو نسرين " ويقول ف نفسة امتي هتتغيري ي نسرين

رواية { اللقاء الأخير } ما بعد النهاية& »»!   بقلمي :_/ الإسراء إبنة'ه أحمد   حيث تعيش القصص. اكتشف الآن