BAHAGIAN 12

280 5 0
                                    

Seminggu aku berbulan madu dengan Mahani kat Paris. Seronok berbulan madu kat sana walaupun duit aku banyak habis. Takpelah. Sekali sekali berbulan madu dengan Mahani seumur hidup.

Balik je ke Malaysia, aku terus hantar Mahani ke rumah parents dia. Sementara ni aku dan Mahani akan tinggal di rumah parents dia dulu. Nanti bila aku dah dapat rumah yang sesuai, aku dan Mahani akan berpindah.

Oleh sebab aku dah beberapa malam tidur dengan Mahani, so malam ni aku akan balik tidur di rumah Suhana pula. Aku kena berlaku adil. Aku sekarang dah ada dua isteri. Masa aku nak pergi Paris selama seminggu dengan Mahani pun aku dah beritahu pada Suhana. Aku beritahu Suhana sebab aku tak nak dia fikir aku pinggirkan dia walaupun aku dah kahwin dengan Mahani. Suhana macam biasa, buat tak kisah. Dia cuma kata "pergilah, selamat berbulan madu."

Sebut pasal bulan madu, aku tak pergi pun bulan madu dengan Suhana. Takpelah, ada rezeki lebih nanti, aku akan ajak Suhana pergi berbulan madu pula.

Sampai je rumah hari dah malam. Aku pun dah makan malam. Aku dah whatsapp Suhana supaya tak payah masak malam tu sebab aku dah makan dengan Mahani kat rumah parents dia.

Sampai rumah aku tengok rumah sunyi je. Tapi lampu ruang tamu masih terpasang. Maybe Suhana dah masuk tidur dulu sebab dia ingat aku balik lambat lagi. Biasa dia mesti sambut aku kat pintu. Suhana biasa tidur awal. Pukul 10 malam dah tidur. Time tu baru pukul sembilan malam. Takkan dah tidur kot?

Aku letakkan beg pakaian aku dan hidupkan kipas. Pastu aku duduk kat atas sofa kat ruang tamu rumah tu. TV rumah tu tak pasang. Aku saja duduk tak buat apa apa. Nak buka TV pun aku malas.

Tiba tiba aku nampak Suhana keluar dari bilik. Aku rasa mesti dia nak buang air atau nak minum air. Bila dia nampak je aku kat ruang tamu tu, dia macam terkejut.

"Eh, saya ingat abang balik lambat lagi. Bila abang sampai?" Soal Suhana sambil menuju ke ruang tamu. Dia bersalam dengan aku pastu duduk di sofa yang tak jauh dari aku.

"Baru je tadi. Awak apa khabar? Sihat?" Soalku.

"Alhamdulillah. Sihat je. Best tak bercuti kat Paris?"

"Mestilah best. Nama pun Paris. Takpe, lain kali saya bawa awak pergi sana ye." Balasku.

"Eh tak payah la. Susah susah je." Ujar Suhana.

"Takde susahnya la. Awak kan isteri saya. Takkan saya nak berkira dengan awak pula."

"Hehe. Tak lama lagi status isteri tu akan hilang. Nanti bila abang dah nak pergi mahkamah, beritahu saya ye."

"Buat apa nak pergi mahkamah?" Aku dah mula nak naik angin. Saja tanya soalan bodoh.

"Nak cerai sayalah." Tanpa rasa bersalah dan macam orang bodoh pun ya, Suhana menjawab.

"Awak nak sangat ke cerai dengan saya? Awak dah jumpa lelaki lain ke sampai dah tak sabar sangat nak cerai dengan saya?" Suara aku bergetar menahan marah.

"Takdelah. Bukan ke abang kata masa malam pertama kita dulu yang abang akan ceraikan saya bila abang dah habis study dan dah kerja?"

"Tapi kalau saya tak nak ceraikan awak pun takde masalah kan?"

"Tapi kenapa?"

"Sebab saya cintakan awak!"

Suhana terdiam mendengar apa yang aku cakap. Dia macam terkesima dan terkelu. Itulah kali pertama aku jujur dengan dia. Itulah kali pertama aku luahkan perasaan cinta aku pada dia. Dan itulah kali pertama aku luahkan perasaan aku yang sebenarnya pada dia.

"Tolong jangan sebut lagi pasal cerai dengan saya. Saya takkan ceraikan awak ataupun Mahani. Saya nak awak berdua jadi isteri saya. Faham?" Aku lantas ambil beg pakaian aku dan terus masuk ke bilik. Suhana pula terkulat kulat memandang aku masuk ke bilik.

                                                                                             *****

Hari ni mak aku buat kenduri tahlil untuk arwah ayah aku. Dia panggil orang surau kat rumah aku untuk baca Yaasiin dan buah tahlil. Sedara mara pun ada juga mak aku jemput dua tiga orang. Sebagai anak lelaki dan anak sulung pula, aku kenalah hadir sama dalam majlis itu.

Kebetulan time tu giliran bermalam aku dengan Mahani, jadi aku bergerak dari rumah Mahani ke rumah mak aku. Aku ada beritahu pada Suhana pasal majlis tu dan dia kata dia akan datang. Bila aku sampai je dengan Mahani, aku tengok Suhana dah sampai dulu. Dia dah siap tolong mak aku dengan Aina dan beberapa lagi wanita yang tinggal di kawasan perumahan aku tu kat dapur.

Mahani pun macam biasalah, pergi menolong di dapur. Aku dengan sepupu lelaki yang dua tiga orang tu pun pergi menyambut orang surau yang datang. Majlis habis dalam pukul 11 malam. Habis semua orang balik, kami sekeluarga minum kopi kat ruang tamu.

"Sedaplah Su punya nasi arab tu. Semua orang puji. Habis licin tetamu makan. Mak ingat nak la simpan untuk makan esok pagi. Tengok tengok habis dah." Ujar mak aku, Zuraini.

"Betul mak. Makcik makcik yang datang tolong tadi pun kata nasi arab yang Kak Su masak tu sedap. Bertambah tambah Aina tengok diaorang makan." Aina menambah.

"Mak bangga ada menantu macam Su. Tak salah mak pilih Su sebagai menantu mak." Kata Zuraini.

Aku macam tak suka dengan kata kata mak aku tu. Aku pandang muka Mahani. Mahani hanya mampu tersenyum pahit. Nampak sangat mak aku beza bezakan kasih sayang antara menantu. Sikit pun dia tak puji Mahani. Asyik puji Suhana je dua puluh empat jam. Mentang mentanglah Mahani bukan menantu pilihan dia.

"Takdelah mak. Biasa je. Kalau mak suka, nanti Su boleh masakkan dan hantar kat mak lagi." Suhana macam biasa merendah diri.

"Ish, tak payahlah susah susah. Jauh Su nak datang dari rumah Su ke rumah mak ni. Lain kali kalau kita ada buat majlis atau makan makan ke, Su masak nasi arab tu lagi ye. Mak suka makan masakan Su." Kata Zuraini.

"Boleh mak. Takde masalah. Apa yang mak nak makan, mak cakap je. Nanti Su masakkan."

"Macam ni la menantu mak. Sebab tu mak sayang Su. Su pandai masak, rajin, pandai berniaga, sopan, hormat orang tua. Haihh, manalah nak cari menantu macam Su ni." Puji Zuraini lagi.

"Ish, mak ni janganlah puji Su lebih lebih. Su biasa je." Tersenyum malu Suhana apabila dipuji oleh Zuraini.

"Cuba tengok kain langsir yang Su jahit untuk mak. Cantik betul. Pandai betul Su menjahit. Haihh, Su memang layak jadi isteri Ayie. Tak salah mak pilih Su jadi isteri Ayie." Ujar Zuraini.

Aku dah tak senang hati dengan mak aku sekarang ni. Ni bukan nak puji Suhana dah ni, ni sampai nak provoke Mahani dah ni.

"Okaylah mak. Hari dah malam ni. Ayie dengan Mahani balik dulu la." Kataku dan seraya bersalam dengan mak. Mahani pun sama. Aku dah tak sanggup berlama lama kat situ. Mak sengaja nak provoke Mahani. Aku malas nak sound mak aku. Kang boleh jadi gaduh. Tak pasal pasal aku dicop sebagai anak derhaka oleh mak aku.

"Okay. Baik baik jalan." Kata mak aku sambil mengiringi aku dengan Mahani ke muka pintu.

"Su pun nak balik la mak. Dah malam ni. Esok nak berniaga." Ujar Suhana sambil bersalam dengan mak aku.

"Eh, Su pun nak balik juga? Dah malam ni Su. Rumah Su jauh. Bahaya balik malam malam macam ni. Su tidur sini je la." Zuraini cuba menghalang.

"Takpe mak. Su okay je. Lagipun rumah Su takdelah jauh sangat." Balas Suhana.

"Su okay ke balik sorang sorang? Ke nak abang hantar sampai rumah?" Aku menawarkan pada Suhana. Aku pandang dulu pada Mahani untuk minta izin dan Mahani mengangguk.

"Tak payahlah. Lagipun Su datang ni dengan van yang Su nak bawa pergi berniaga esok. Kalau abang hantar Su pakai kereta abang, Su esok nak bawa barang berniaga naik apa?" Suhana menolak. Betul juga cakap Suhana.

"Haihh, kesian Su. Ada suami, suami kahwin dua. Kalau tak , tak payah Su balik macam ni sorang sorang." Sindir Zuraini.

"Takpe mak. Su okay je. Su dah biasa." Setelah minta diri, Suhana kemudiannya terus masuk ke dalam van. Aku pun malas nak berlama lama kat situ. Setelah minta diri, aku pun pulang bersama Mahani. 

CINTA DUA PEREMPUANWhere stories live. Discover now