Tamat sudah majlis pernikahan aku dengan Kak Suhana. Majlis ni kita buat simple je. Takde sanding sanding. Angkat nikah je pastu buat kenduri sikit pastu tetamu balik. Kitaorang jemput pun tak ramai orang. Hanya kawan-kawan dan keluarga terdekat je.
Malam tu malam pertama kami. Aku tak tahu nak buat apa. Kak Su pun aku tengok diam je. Kalau aku dengan Mahani ni, dah lama kami buat anak!
"Kak Su, saya nak cakap sesuatu. Saya harap Kak Su tak harapkan apa apa dalam perkahwinan ni. Saya tak cintakan Kak Su. Saya cintakan orang lain. Saya kahwin dengan Kak Su ni pun sebab mak suruh. Kalau tak, saya tak nak kahwin." Ujarku pada Kak Su bagi memecahkan kesunyian antara kami.
"Ya, saya faham. Saya tahu abang kahwin dengan saya bukan sebab suka tapi sebab ikut kehendak mak kan?"
"Ya, betul tu. Maybe perkahwinan kita ni akan bertahan sampai saya habis belajar dan dah dapat kerja. Lepas tu, kita akan berpisah." Aku berkata. Dan Kak Su hanya mengangguk.
Aku pun kesian dengan Kak Su sebab terjebak dengan perkahwinan ni. Tak pasal pasal dia kena kahwin dengan aku.
"Tapi kenapa Kak Su tak bantah masa mak nak kahwinkan kita dua?" Soalku. Itulah soalan yang terbuku dalam hati aku sejak sekian lama.
"Mak abang dah banyak tolong keluarga saya. Macam macam diaorang tolong. Arwah ayah abang pun sama. Modal saya berniaga nasi lemak tu pun mak abang yang bagi. Kos perubatan mak saya masa dia sakit tu pun mak abang yang tolong. Bila dia minta saya kahwin dengan abang, saya malu nak tolak sebab saya kenangkan budi dia."
"Kita dua ni dah termakan budi dan tanggungjawab. Kak Su dah termakan budi mak manakala saya ada tanggungjawab sebagai anak lelaki untuk patuh kepada ibu bapa. Sebab budi dan tanggungjawab kita berada dalam perkahwinan ni." Ujarku. Dan Kak Su mengangguk setuju.
"Macam ni la. Kita teruskanlah apa yang dah berlaku. Sampai masa nanti kita akan berpisah. Tunggu saya dah habis belajar dan dah dapat kerja. Pastu kita akan berpisah dan bawa haluan masing-masing." Sambungku.
"Baiklah." Balas Kak Su pendek.
YOU ARE READING
CINTA DUA PEREMPUAN
RomanceAyie terpaksa memilih antara Suhana dan Mahani. Seorang pilihan ibunya dan seorang pilihan hatinya. Dua dua adalah wanita yang menepati cita rasanya. Siapakah yang menjadi pilihan Ayie? Jom baca nopen (novel-cerpen) Cinta Dua Perempuan yang menarik...