Mix tersenyum. Berseri wajahnya. Mata-mata tetamu yang memandangnya sedari tadi menjadikan dirinya malu tiba-tiba. Mix terpandang seorang lelaki yang sedang berbicara dengan makcik Jenny tetapi dia tidak tahu siapa. Lelaki itu mempunya senyuman yang menawan dan jangan lupa badannya yang kekar itu menarik perhatin Mix.
Lelaki itu seperti perasan Mix memerhatinya dan dia membalas senyuman Mix. Mix yang dibalas senyuman terus menjadi blushing.
"Kau dah kenape tersengih-sengih macam kerang busuk ni?" Sergah seorang lelaki yang mempunya senyuman yang tak kalah manis dengan Mix.
"Ish kau ni Krist. Kalau aku kena serangan jantung pastu aku mati kat sini, kau nak bertanggungjawab ke?" Tanya kepada lelaki yang bernama Krist.
"Alah kau, mati konon. Aku rasa kau dah mati lepas kena dapat senyuman dari mamat tu kan" kata Krist sambil menunjuk lelaki yang senyum kepada Mix sebelum ini.
"Mengarut lah kau" kata Mix sambil mengikut tunjukkan sahabatnya itu. Tetapi dalam diam-diam Mix masih tersenyum sambil melihat lelaki itu.
"Mamat tu nama Earth,die sepupu aku" kata Krist. Mix yang mendengar langsung terkejut.
"Sepupu kau?Macam mana pulak?Yang aku tau,kau just ade tunang.Apa nama dia? Singto kan?" Tanya Mix dan dibalas anggukan dari Krist.
"Ia,dia sepupunya aku.Dia anak makcik aku,nama makcik aku tu Godji but aku panggil Mae Godji.Dan juga tunang aku memang nama Singto,tambah sikit lagi Singto Prachaya Ruangroj" kata Krist sambil tersenyum.
"Aku tanya benda lain, benda lain pulak kau cakap" kata Mix sambil memutar matanya malas. Dia sudah terbiasa dengan kawannya yang satu ini.Bila sebut jer nama tunangnya itu mesti tak habis senyum dia tu.Mix juga pernah ada boyfriend dulu tapi diorang break up sebab ex dia tu suka pada abang Mix iaitu White.
"Kau suka dekat p'Earth ke?Kalau kau suka aku boleh cucuk-cucuk dia sikit" kata Krist dan dibalas jelingan dari Mix.
"Ish kau ni, kau tak nampak jer yang si makcik Jenny tu tak habis-habis berpaut dekat si mamat tu?Confirm makcik Jenny suka kat die" kata Mix sambil memutar matanya malas.
"Alah,makcik Jenng jer pun. Bukan abang kau tu dan satu lagi, kalau lah si p'Earth pilih perempuan sihir tu jadi wife die, sampai bila-bila pun aku takkan setuju. Tau lah Pakcik korang dah takda tapi berpada-padalah lah juga" kata Krist panjang lebar. Memang betul pakcik Mix dan White sudab tiada, dia menghidap barah otak stage 4 tetapi dia tidak pernah beritahu sesiapa tentang penyakitnya.Hanya Mix yang tau penyakit pakciknya dan sebab itulah makcik Jenny sampai sekarang berdendam dengan Mix.
"Mana p'Sing?Tak nampak pun dia" tanya Mix.
"Ada tu, dengan p'Earth. Diorang memang bestfriend,ade lagi due orang but diorng tak datang hari ni sebab si p'Tay pergi dating dengan New dan si Off dia kena jumpa family Gun untuk mohon restu dari diorng" kata Krist panjang lebar.
"Oh,jadi family Off dan Gun tak tau lah hubungan diorang?" Tanya Mix.
"Family diorang dah tau sebab kan diorng dah couple dari tahun pertama lagi dan juga diorang kan couple yang paling famous kat universati dulu but family diorng nak dengar dari mulut diorang sendiri sebab diorng rahsiakan dari family diorng pasal ni" terang Krist panjang lebar.
"So, si mamat tu dah berpunya ke?" Tanya Mix sambil menunjuk sepupu Krist yang tak lain Earth.
"Tak,dah ramai lelaki n perempuan try dia,dan juga dah ramai mae Godji padankan dengan dia tapi takde seorang pun yang melekat dekat hati dia. Katanya dia menunggu seorang yang memang sesuau dngn diri dia" kata Krist.
"So aku ade peluang lah kan?" Tanya Mix.
"Kalau kau nak try boleh jer. Kejap-kejap, kata tak suka tapi ni suka pulak?" Tanya Krist.
"Memanglah tapi nak try apa salahnya kan? Macam cuba nasib gituw" jawab Mix.
"Oh, aku rasa kau kena cepat, tengoklah makcik kau tu. Dia macam nak satukan si White dengan p'Earth jer" kata Krist sambil menunjuk dagu pada makcik Jenny, White dan Earth. White biasa sahaja tapi makcik Jenny yang beria.
"Au Krist,Mix. Sini kejap" panggil seseorang yang tak lain tak bukan Singto sambil tersenyum kepada Krist.
"Kejap phi, jom Mix kita pergi ke p'Singto. Boleh aku kenalkan kau dengan p'Earth" kata Krist dibalas anggukan dari Mix
"Makcik dan White, ini tunang saya. Namanya Krist Perawat" kata Singto memperkenalkan tunangnya pada makcik Jenny dan White.
"Kami dah tau,dia kan kawan baik pada adik aku" kata White seadanya.
"Oh,dan Earth ni Mix. Dia bestfriend kepada Krist, Off dan Gun" Singto perkenalkan Mix pada Earth.
"Earth Pirapat" kata Earth sambil menghulurkan tangannya pada Mix.
"Mix Sahaphap" kata Mix sambil membalas huluran tangan Earth sambul tersenyum.
"Mix,tolong ambikkan air nak" kata makcik Jenny sambil senyum terpaksa pada Mix.
"Tak payah susah makcik, kami dah kembung perut dari tadi minum" kata Singto pula.
"Tak susah pun, Mix tolong ambilkan nak" kata makcik Jenny lagi.
"Ok makcik" kata Mix dan berlalu pergi kedapur untuk mengambil minuman tetapi dia tak sedar yang dua diikuti oleh makcik Jenny n White di belakangnya.
"Amboi kau,gedik betul eh kau dengan si Earth n Singto tadi"kata makcik Jenny.
"Gedik apenya makcik,saya kan memang macam ni" balas Mix.
"Kau ingat aku bodoh,kau suka lat si Earth tu kan?" Tanya makcik Jenny.
"Takkan saya nak suka kat dia pula,baru kali ni saya jumpa dia" balas Mix tetapi sebenarnya dalam hatinya berbunga-bunga bila makcik Jenny tanye begitu.
" Dahlah, tak perlu bergaduh kot time ni" potong White malas. White hanya memutar matanya malas dan berlalu meninggalkan Mix dikuti oleh makcik Jenny.Mix hanya menatap punggung abangnya.
" Haih, kenapalah abang diam jer bila makcik buat hal?" Tanya Mix pelik. Tanpa Mix sedar, ada seorang lelaki berdiri di belaangnya. Yaps, itu Earth. Earth mendengar kesemuanya dengan telinga sendiri.
BERSAMBUNG
#
#
#
#
#
Sampai di sini sajalah ya😂
Ni dalam tempoh pernambahbaikan tau so yeah...
Tehah Weerayut
23 June 2022
YOU ARE READING
Always for you [ EarthMix ] ✔️
Non-FictionMix Sahaphap, seorang lelaki manis yang masih cuba belajar erti kehidupan yang sebenar berjumpa dengan seorang tampan yang menjadi pusat perhatiannya. Earth Pirapat, seorang lelaki tampan yang berjaya telah melabuhkan hatinya pada seorang lelaki man...