الـحـلـقـه الـسـابـعـة عـشر مـن احـفـاد الـبـحـيري "
بـقـلـم هـاجـر مـحـمـد" جــوري"عدي بصراخ :ادددددددم..
أدم بصله بخضه وفزع : في ايه يابني فزعتني، يخربيت معرفتك ..
عدي بحده وعصبيه خلت ياسين وقف الأغاني: هو انا مش قولت مش عايز ضرب نار في فرحي؟ انت كنت بتعمل ايه بقى؟
أدم رفع كتفه ببساطه: بضرب نار، انت مالك في ايه مكبرها ليه؟
عدي بتنهيده: متضربش نار بعد اذنك انا عايز فرحي يعدي بسلام..
ادم حط ايدو على كتفه وقال باهتمام: مالك ياعدي..
سليم قرب منهم وقال: في ايه صوتكم عالي، وجدي قالي اجي اشوفكم..
أدم ابتسم وشاور لياسين يشغل الاغاني وشغلها فعلاً..
أدم خد عدي وسليم ودخلوا مكتب جدو وقال بهدوء : في ايه بقى خايف من ايه؟
عدي بتوتر : حاسس أنه مش هيعدي فرحي بسهوله كدا زي مانا متوقع حاسس ان فيه حاجه هتحصل يا أدم قلبي مش مطمن..
سليم بأستغراب: هو مين ؟
أدم بصله وقال بكره: فريد عُمران...في مكان تاني كان قاعد وهما قدامه وقال بضحك وشر: عدي ده حبيبي لازم ابعتلو هديه تليق بيه ...
البنت باستغراب: هديه ايه بالظبط؟؟
قال بشر وعيونه في اللاشئ: هبعتلهم هديه ..
البنت بخبث: فهمتك ياباشا..
مد ايدو وقال : معايا ندمر عيلة البحيري؟
حطوا ايدهم في ايدو وقالوا بصوت واحد: معاك يابوص...سليم بأستغراب: وهو فريد ممكن يأذي عدي ؟
عدي بحزن وغضب: فريد ده شيطان ..ممكن يعمل اي حاجه عشان نفسه وانتقامه وأكبر دليل كان حياه ..
أدم عيونه اسودت من الحزن والغضب ومد ايدو وحطها على كتف عدي وقال: وعد مني اي حد هيفكر يأذيك، هجبلك رقبته بس انبسط انت ومتركزش ..
عدي ابتسم غصب عنه وقرب من أدم وحضنو وقال: ربنا يخليك ليا يارب..
سليم وهو بيمسح دمعه وهميه: تراني تأثرت والله..
ضحكوا التلاته وحضنوا بعض وخرجوا.
عند البنات كلهم كانو لابسين فساتين وردي ورحمه لابسه فستان احمر ..
رحمه بحزن: طب دلوقتي انا مبسوطه اوي مش عارفه اعيط ليه .. لازم اعيط..
سوسن بشهقه: وتعيطي ليه يابنتي .. ماتفرحي..
ميار بتوضيح: ياسوسو الحنن التركي لازم العروسه تعيط والمعزيم يعيطو والعريس يعيط وعم محمد البواب يعيط..
فريده وهي بترحك بوقها يمين وشمال " حركه شعبيه": ايه المعيطه اللي بقينا فيها دي؟.
الكل ضحك وبعدين ندى قالت بمرح: انا هخليكو تسحو عياط دلوقتي...
قربت من السماعات وحطت عليها أغنيه " مسلم، يعز عليا"
حطوا الطرح على وشهم ووقفوا حوالين رحمه وهي قاعده حاطه الطرحه على وشها وعماله تعيط الكل بيعيط، وسط نظرات الاندهاش من سوسن، فريده ، ناهد ، فاطمه ..
شويه والشباب دخلوا سليم باستغراب: ايه ده!
ادم بدهشه: هو احنا دخلنا ميتم ولايه ؟
عدي فاتح بوقه بصدمه وهو شايف رحمه عماله تعيط بشكل هستيري..
ياسين بضحك: والله اتجننو يخربيت الهيرمونات " بصوت ابو فلوله" ..
كلهم ضحكوا ويونس قال: كل واحد يدخل يشوف الحرمه بتاعت بلاش شغل نكد ...
كلهم دخلو ادم وقف قصاد ندى وهو عمال يضحك جامد وهي بتبصله بغيظ.
ياسين مسك الطرحه إللي على وش ملاك وقال : عارفه النكد ؟ انتي ام النكد يحبيبتي
ملاك بسماجه: دمك يلطش يحبيبي ..
يوسف وقف قدام حور وقال بمرح وهمس: انا كنت عايز اتجوز دكتوره زي اوي .. تقبلي تتجوزيني ياحور؟
حور بصدمه وخجل : ي...يوسف بس انا اصل..
يوسف بضحك : بس انا واصل .. انا مقدرش اقولك اني بحبك عشان خاطر مكدبش عليكي، بس اللي اعرفوا اني مشدود ليكي ... وانتي اللي عاوز اكمل معاها حياتي موافقه؟
ابتسمت بخجل وجريت على مامتها حضنتها وهي مبسوطه وسوسن زغرطت ..
كانت واقفه بتبصله بعيون حزينه وقتها صوت عمرو حسن علي في الخلفيه وكان عند مقطع بيمثلها جدا " براقبها بعين عيل محروم " هي فعلا بتراقبه عارفه عنه كل حاجه بس هو ؟ هي بالنسباله هوا ..
أدهم لف دماغه وهو بيضحك لقاها بتبصله والدموع بتلمع في عينها اتنهد بتعب وبص للأرض لثواني ورجع بص مكانها لقاها اختفت ..
عدي كان قاعد على ركبته قدام رحمه وبيقول بحب : يخربيت هرموناتك ياحبيبتي .. بطلي عياط يانكديه وافرحي..
رحمه بسعاده: عدي كلمة فرحه دي قليله على اللي انا حساه، انا بحبك .. بحبك اوي كمان ..
ابتسم بحب بيزيد مش بيقل، رحمه دي بنته من اول ما عينه وقعت عليها وهي بتجري ورا القطه عشان تنقذها من عربيته وهو بيحبهاا ..
أنت تقرأ
أحفاد البحيري
Mystery / Thrillerذلك والحُب رزق ؛ وهو الرزاق ، وماعند الله لا يُنال إلا بطاعتهِ ، ومن يتقِ الله يرزقهُ من حيث لا يحتسب 💛 ولقدرتهِ عز وجل ، يُقرب البعيد ويُدني القصي ، وهو على جمعهم إذا يشاء قدير 💛 فقط سلم أمرك لله وتوكل عليه ومن يتوكل على الله فهو حسبه..💛 " جمع...