Arra gondoltunk, hogy a heti feladattal is visszatekinthetnénk arra, mennyit fejlődtünk az elmúlt egy (vagy több) évben.
A feladat:
1. Keress egy részletet egy olyan írásodból, ami legalább egy éves. A részlet minimum 200, maximum 500 szavas legyen. (Ha nincs ilyened, akkor fogd a legrégebbit. Ha még semmit nem írtál, csak írj valamit, ami eszedbe jut.) Másold be kommentként.
Tippek:
Helyesírás:
- A végső verzióban már ne maradjon elgépelés.
- Figyelj az olyan alapvető dolgokra, mint a j-ly, illetve a hosszú-rövid mássalhangzó, magánhangzó. A Word ebben sokat segít, néhány eset kivételével általában igaza van.
- Ha van benne párbeszéd, annak a helyesírását is ellenőrizd. (Ha nem ismered, bátran puskázz, a neten sok ilyen cikket találsz.)
- Figyelj az egybeírás-különírásra. Ebbe beletartoznak az igekötők és az összetett szavak is (arra gondolj, hogy az összetett szó általában valami nyelvtani kapcsolatot vagy jelentésváltozást jelez (pl. favágó - fát vág, buszvezető - buszt vezet. Ez külön írva azt jelentené, hogy egy vezető, ami busz.)
Egyéb:
- Használj leírásokat. Ne mindent csak elmondj, hanem néha mutass is (ne írd le, hogy szomorú, hanem mutasd meg, ez milyen érzés, hogyan látszik rajta). Emeld ki a fontosabb elemeket, és azokat bátran írd le hosszabban, hogy hangulatot teremts. Játssz a rövidebb-hosszabb mondatokkal.
- Törekedj arra, hogy a mondatok egymásba folyjanak, egymásból következzenek. Ne csapongj a gondolatok, különböző elemek között, ha valamit ki akarsz fejteni, fejtsd ki (pl. ha egy új szereplő a helyszínre érkezik, ne kapkodj a kinézete, a múltja és aközött, hogy éppen mit csinál, hacsak nincs rá különösebb okod). Szánj időt a bekezdések összefésülésére is, hogy ne legyen éles a váltás.
- Törekedj arra, hogy a párbeszédek hihetőek legyenek, de nem kell tökéletesen tükrözniük a valóságot (pl. ööö-zés, csapongás). Adják vissza a szereplők személyiségét, de ne adjanak át olyan információt, amit már az összes szereplő tud, csak az olvasó nem. Ne írj mindenhova ugyanolyan kommentárt (mondta, kiáltotta, mormogta - ha minden megszólalás után ez következik, az egy idő után zavaró), hanem variáld ezeket akár egész mondatokkal, rövid leírásokkal, vagy a kommentár teljes elhagyásával. Ne felejtsd, az emberek általában nem csak egy helyben állnak és beszélgetnek. Nyugodtan írj bele cselekvést, gondolatokat, mimikát, benyomásokat, stb...
- Ha több infót szeretnél egyszerre átadni pl. a világról vagy a szereplők történetéről, ne halmozd őket túlságosan.
Ha szeretnéd, jelöld meg egy ismerősöd kommentben és hívd ki erre a játékra!
YOU ARE READING
Mentorprogram
RandomKedves író, olvasó! A mentorprogramunk egy olyan kezdeményezés, amelyben az amatőr írói közösség pár tapasztaltabb tagja közös erővel igyekszik segítséget nyújtani mindenkinek, akinek erre igénye van. Amennyiben úgy érzed, elakadtál, segítségre szo...