BoBoiBoy: Ya,Ejen Djin memang baik.
Suasana diantara mereka tiba² senyap. Hanya bunyi ombak sahaja yang kedengaran.
Rudy menoleh kearah BoBoiBoy yang mendongak memandang bintang dilangit.
Rudy: Kau...sependapat dengan aku..?
BoBoiBoy: *soft chuckle* Rudy,aku dua tahun lagi tua dari kau,dan aku dah belajar dengan Ejen Djin sebelum kau lagi. Aku tak nafikan,memang ada sifat dia yang baik.
Rudy: Jadi kenapa kau tak pertahankan dia? Kenapa semua salahkan dia?Kalau kau kenal dia,mesti kau akan backup dia. Kau akan tahu sebab kenapa dia jadi macam tu. *peluk lutut*
BoBoiBoy tergelak kecil dan menghirup sedikit susu coklat dia.
BoBoiBoy: Rudy,aku ni manusia,bukan dukun. Aku tak tahu apa yang dia fikirkan,dan apa yang dia rasa
BoBoiBoy menghulurkan cawan yang berisi susu coklat satu lagi tu kepada Rudy,dimana kali ni,dia berat hati ambik.
Nak masuk Akademi balik malas. Alang² dah orang offer.
Rudy:*sips* Habis tu? Kenapa kau setuju dengan aku? ke sebab kau kesiankan aku je?
BoBoiBoy:*geleng kepala* Tak adalah. Aku setuju dengan kau.Pada mulanya,aku pun pelik,kenapa Ejen Djin boleh jadi macam tu. Masa aku training dengan dia pun,dia okay. Selalu puji kemampuan aku dan sebagainya. Sampailah satu hari tu...
Leretan ayat BoBoiBoy membuatkan Rudy menoleh memandang dia.
Rudy: Apa?
BoBoiBoy: *sigh* Ejen Zain dan Ejen Djin bergaduh. Masa tu aku baru lepas balik misi,jadi aku lalu dekat kawasan latihan dan aku terdengar perbualan mereka.
Rudy:*tertarik* Apa yang mereka bualkan?
BoBoiBoy: Sesuatu tentang IRIS...
Wajah BoBoiBoy berubah suram bila menyentuh bab IRIS. Rudy perasan.
Rudy: Kenapa pulak pasal IRIS? Kan benda tu tolong seseorang ejen untuk jadi lebih baik? Ceh,tapi dapat pulak ke budak tu. *baling batu*
BoBoiBoy tergelak kecil sebelum membaling batu kelaut sama macam Rudy.
BoBoiBoy: Itu yang kau tak faham.
Rudy: Apa yang aku tak faham?
BoBoiBoy: Mindset semua ejen,IRIS tu alat yang terbaik untuk jalankan misi apa semua tu..Tapi hakikatnya,IRIS tu berbahaya.
Rudy:*angkat kening* Bahaya? Bahaya apanya benda macam tu?
BoBoiBoy:*sigh* Pertama sekali,IRIS guna tenaga pemakai untuk berfungsi. Kalau terlebih pakai,tenaga pemakai akan habis. Lagi satu,kalau IRIS jatuh ketangan musuh,mereka boleh kawal semua teknologi yang ada disekitar mereka. Dahlah Cyberraya ni tempat berteknologi tinggi.
Rudy:*angguk**sips* Habis tu,apa kena mengena IRIS dengan semua ni?
BoBoiBoy: Ejen Djin ubah kod program IRIS supaya dapat kawal mainframe. Kau tahu mainframe tu kan?
Rudy: *angguk*
BoBoiBoy: Itu yang menjadikan ia berbahaya. Kalau jatuh ke tangan Uno sekarang,dia boleh musnahkan Cyberraya.
Penjelasan BoBoiBoy membuatkan Rudy rasa berbelah bahagi. Ada bahagian dalam dirinya yang nak percayakan BoBoiBoy,tapi perasaan dia masih kuat mengatakan yang Ejen Djin tak bersalah.
Rudy: Macam mana aku nak pastikan kau tak mereka cerita?*unsure*
BoBoiBoy menoleh kearah Rudy.
YOU ARE READING
Ejen Elemental(BoBoiBoy & Ejen Ali)
FanfictionSebelum menyertai TAPOPS,BoBoiBoy merupakan salah seorang daripada ejen muda MATA dan merupakan ejen muda paling hebat dalam MATA kerana dia mampu merangkumi semua teras.Dalam MATA,dia dikenali sebagai Ejen Elemental dan tiada sesiapa pun yang menge...