"Ni kali pertama ke awak bekerja?" Tanya lelaki itu.
"Emmm.. Bukan.. Dulu sa pernah kerja gerai makan masa di Sabah.."
"Emm.. okay.. Kalau macam tu, saya akan suruh staff saya untuk mengajar awak. Kerja sini tak susah mana pun.."
"Maksudnya sa bulih kerja laaa encik..? Aaa.. Minta maaf, sa mau panggil encik siapa?" Soalnya.
Lelaki itu terpesona melihat senyuman manis si gadis. Dia amat merindukan wajah itu. Sudah lama dia mencari gadis manis di hadapannya.
"Encik.." Lembut suaranya.
"Ahh.. Yaaa!! Emm.. Okay.. Awak boleh mula besok.." Dia tersentak dari lamunannya.
"Emmm.. Nama encik? Nama saya Suhaila.."
"Oh.. Panggil saya Fendi.."
"Terima kasih Encik Fendi..""Sama-sama Suhaila.. Haaa.. Tugas awak mudah.. Ambil pesanan dan hantar pesanan. Saya jarang kat cafe ni sebab saya ada lagi tempat lain nak pantau.. So kalau ada apa-apa, awak boleh tanya kat Kak Wati.. Kak Wati supervisor kat sini.."
"Terima kasih tuan.."
"Tunggu sekejap.. Saya nak awak ambil uniform untuk awak pakai besok.. Duduk dulu.. Saya nak kenalkan awak dengan Kak Wati.. Dah alang-alang.."
Suhaila hanya menurut. Dia melabuhkan punggungnya di bangku cafe itu. Lelaki itu yang kini sudah menjadi majikannya itu melangkah pergi dengan penuh bergaya. Suhaila hanya memerhatikannya.
Di hatinya berasa senang. Dia ingin mengubah kehidupannya ke arah yang lebih baik. Tiada sudah yang difikirkannya. Kerja untuk meneruskan kehidupan, untuk makan, untuk membayar sewa rumah dan untuk mengirim wang kepada keluarganya di Sabah. Dia berasa bebas dan tenang!!!
"Suhaila.." Suhaila terperanjat.
"Ehh maaf.. Ni saya nak kenalkan.. Ni Kak Wati.. Kalau ada nak tanya apa-apa, terus tanya kak Kak Wati ni ye.."
Kak Wati menghulur tangan untuk berjabat, dan Suhaila menyambutnya mesra dengan senyuman manis yang tak lekang dari bibirnya.
"Suhaila jangan segan-segan tau.." Kak Wati memang sangat mesra baginya.
"Okay.. Kalau xda apa-apa lagi, jumpa besok.. Baju ni pakai besok.." Majikannya tersenyum.
"Emm.. Kak Wati minta diri dulu tau.. Suhaila, jumpa besok.." Ujar Kak Wati ramah. Suhaila mengangguk. Kak Wati pun berlalu pergi.
"Baik encik.. Kalau macam tu sa balik dulu aaa.. Terima kasih aaaa.." Suhaila lembut berbicara dengan loghat Sabahannya.
"Tinggal kat mana?" Soal majikannya lagi.
"Dekat saja.. Ndak juga jauh.."
Lelaki itu tersenyum lagi.. Iya! Senyumannya memang tak lekang dari bibirnya sedari tadi. Wanita ini memang membuatnya hilang arah. Walaupun dia sudah tahu sisi gelap wanita manis itu. Jiwanya menginginkannya. Tapi dia sedar, jangan terlalu terburu-buru. Takkan ke mana-mana perginya wanita itu. Dia terbayang segalanya yang indah.
**Lama sa tak muncul.. Minta maaf.. Minta maaf.. Minta maaf.. Salam dari Sabah..
YOU ARE READING
Aku Ingin Bebas
RandomSuhaila, seorang gadis yang lemah lembut dan manis. Sesiapa yang melihatnya pasti akan tertawan. ******** "Kahwinlah sama si Fendi tu.. Baik bah dia tu.. insyaallah.. Su mesti bahagia.." -Mak Cik Ratnah "Abang janji abang akan jaga Su.. Abang takka...