"Mana Wana ah? Seminggu sudah dia inda pigi sini.. Aku pigi rumah dialah.. Lama sudah kami berkawan, belum lagi sa pernah pigi rumah dia.. Ngam lagi ni sa cuti.. Bagus sa belanja dia makan soto.. Sa kasi rasa dia Soto Sabahan dari air tangan sa.. Hahaaa.." Suhaila bermonolog sendiri.
********
Suhaila menuruni tangga flat itu. Tiba-tiba terdengar namanya dipanggil.
"Su!!!! Kau nak ke mana??" Kelihatan sosok temannya itu berdiri di beranda luar rumahnya.
Suhaila tersenyum gembira.
"Astaga!! Sa baru mau pigi rumah kau.. Bah sinilah kau.. Sa mau belanja kau makan soto!!!" Dia membalas dengan jeritan. Suara Suhaila masih kedengaran lembut walaupun sudah menjerit.
"Okay.. Kejap!!!"
Kanak-kanak yang melepak di tangga itu hanya melihat gaya Suhaila. Nampak pelik di mata mereka.
********
"Hensem bos kau.. Muda.. Bergaya.." Puji Wana.
"Mana kau nampak dia?"
"Kelmarin.. Aku kan baru balik dari kampung, aku lalulah depan cafe engkau.. Nampaklah boss kau.. Dekat2 ngan engkau je.. Jangan-jangan boss engkau ni suka kat kau agaknya?" Wana mula berserkap jarang.
"Issshhh.. Kau ni.. Manalah dia pandang perempuan macam sa ni.. Sa kan janda.. Orang kampung.." Suhaila mengacau sup sotonya.
"Ehh.. Engkau ni.. Lelaki kalau dah suka, dia tak peduli engkau dara ke tak, janda ke.. Isteri orang ke.. Kalau nak, dia akan terus rembat tau.." Tambah Wana lagi.
"Ehh.. Iyalaa.. Kau ni kan.."
"Su, kau tak terfikir ke nak kawin lagi?"
Suhaila tersentak.
"Kau tu muda, cantik, bergetah.."
"Emmm.. Entahlaa Wana.. Siapalah mau sa ni? Janda.. Ada masa silam. Sa kotor baaa Wana.." Matanya mulai berkaca. Dia terkenang cerita lama itu.
"Alaaa.. Minta maaf Su.. Aku takda niat nak buat kau sedih
YOU ARE READING
Aku Ingin Bebas
RandomSuhaila, seorang gadis yang lemah lembut dan manis. Sesiapa yang melihatnya pasti akan tertawan. ******** "Kahwinlah sama si Fendi tu.. Baik bah dia tu.. insyaallah.. Su mesti bahagia.." -Mak Cik Ratnah "Abang janji abang akan jaga Su.. Abang takka...