06

165 28 1
                                    

ᵇᵘᵏᵃⁿ ʸᵃⁿᵍ ˢᵉᵐᵖᵘʳⁿᵃ

sudah seminggu lebih aku pulaukan ilham dan seminggu itu juga aku lihat ilham tak habis-habis memujukku. hari ini ilham membawa aku pulang ke kampung halamanku. sudah lama agaknya aku tak jenguk umi dan ayah. entah apa mood ilham bawa aku pulang kampung.

"wife, ada nak singgah mana-mana tak?"

aku buat endah saja soalan ilham. biar dia rasakan! kalau hati dia sakit, hati aku lagi sakit. malam itu aku hamburkan semuanya dan ilham hanya mendiamkan diri. tak menjelaskan apa yang aku inginkan.

"wife?"

aku tersentak bila tanganku dikucupnya. terus aku tarik tanganku dan melemparkan pandangan keluar jendela.

aku dengar ilham mengeluh kecil sebelum suasana kembali sunyi. hanya bunyi radio menemani perjalanan kami.

selang beberapa jam, kami pun tiba dihadapan rumah umi dan ayah. aku orang yang pertama keluar dari perut kereta tanpa hiraukan ilham.

terus saja aku memasuki rumah banglo yang tak berapa mewah berbandingkan rumah orang tua ilham.

"umi." terus aku peluk susuk tubuh umi yang membelakangi aku sambil mengacau masakkannya.

"ya allah!" terkejut umi dengan seragahan aku. senduk ditangan juga turut terlepas.

"rindu umi." meleret suaraku. memandangkan aku anak tunggal, aku selalu juga bermanja dengan umi. walaupun hakikatnya aku sudah tua dan bukannya lagi bujang seperti dulu.

"kamu ni kan!" umi cubit lengan aku. macam budak kecil kena marah pun ada.

aku tersenggih menampakkan gigi baris putihku sambil mengusap lengan kanan yang dicubit oleh umi.

"sorrylah umi. ira rindu umi." aku peluk umi sekali lagi dari sisi. sempat juga aku cium pipinya.

"dahlah! menantu umi mana? tak akan ira balik sendiri. laki ira tu kalau boleh sehari taknak renggang dengan ira."

aku mengganguk, setuju dengan kata-kata umi itu. tapi, sekarang hubungan kami dalam fasa nak runtuh saja istana yang kami bina selama 5 tahun.

siapa saja suka jika suami dia curang? aku pasti tak ada seorang isteri termasuk aku sukakannya. benda itu bukannya benda kecil. perkataan curang itupun sudah memadai meruntuhkan kepercayaan seorang insan bernama isteri.

"ada dekat luar. ayah mana?"

"ada dekat bilik tu. penat katanya."

"ira jenguk ayah dulu."

tanpa berlenggah masa, terus aku berlalu masuk kebilik perkongsian umi dan ayah namun langkahku terhenti tatkala pandanganku menangkap ilham yang sedang mengangkat barang-barang kami.

cepat-cepat aku sedarkan diri dan menyambung kembali langkah ingin menjenguk ayah.

selesai saja menjamu selera makan malam, aku dan umi membasuh semua pinggan dan cawan yang telah kami gunakan tadi. usai saja membasuh, kami berangkat kearah bilik tamu dimana ilham dan ayah tengah melayan berita.

aku mengambil tempat disebelah ayah. ilham hanya memandang aku sebelum dapat aku tangkap dia menghela nafas.

"kenapa manja sangat ni?" soal ayah sebaik saja lengannya aku peluk erat.

"ira rindu ayah. rindu umi juga." terus aku peluk lengan umi yang kebetulan duduk disebelah kanan aku.

"lain macam manja dia ni. ada apa-apa ke?" soal umi membuatkan dahi aku berkerut pelik.

"lain apanya? ira memang macam nilah. jarang tau ira nak bermanja macam ni."

"bukan jarang. selalu!" sinis umi berkata.

"ala, bukan selalu pun. nanti ira balik, siapa nak manja umi? siapa nak manja ayah?"

"lain betul manja ira ni, bang. hah, ilham, kenapa dengan bini kamu ni? lain betul umi tengok perangai dia ni. mengandung ke?" ujar umi.

mendengar itu aku jadi sedih pula. entah kenapa aku mudah sensitif baru-baru ini. mungkin sebab aku nak datang bulan kot.

"belum ada rezeki lagilah umi." aku jeling ilham. bukannya nak membantu, diam saja kerjanya. jadi bisu betul-betul baru tahu!

"umi ira dulu macam ni juga perangai dia sebelum kami tahu umi ira mengandungkan ira. kekadang tu 24 jam nak melekat dengan ayah. ayah nak pergi masjid pun, umi ira ni tak kasi. sayang betul umi ira ni dengan ayah. biasalah, masa muda dulu ayah ni dikategorikan lelaki kacak dekat kampung ni."

"amboi! nak cakap saya ni hodohlah? setahu idah, abang yang tak kasi idah jalan sana-sini. taknak berenggang dengan idah. lepastu, cemburu tak bertempat. macamlah idah ni nak curang belakang dia."

aku tersenyum pahit mendengar. perkataan curang dibangkit lagi. aku pandang ilham dan rupanya suami aku tu pun turut pandang aku.

aku menyikat rambutku yang panjangnya sehingga paras pinggang. lotion sudah aku sapukan diseluruh lenganku.

pintu bilik terbuka menarik perhatianku. mata kami mula bertembung namun laju saja aku melarikannya. sisir aku letak kembali diatas meja sebelum berlalu naik keatas ranjang.

bantal aku tepuk-tepuk sebelum aku baring. selimut aku tarik membaluti tubuhku. aku cuba memaksa diriku untuk terlelap. namun susah pula aku nak tidur malam itu. selalunya kalau aku balik kampung, memang sekelip mata saja aku dah terbongkang.

"wife." suara garaunya menyapa gegendang telingaku. dapat aku rasakan ilham baring betul-betul dekat denganku.

"sampai bila kita macam ni? abang tak sanggup bila hubungan kita macam ni. abang rindu wife. abang rindu nak dengar wife ketawa."

aku jadi sebak mendengar. hati aku mula dijentik dengan rasa kesian. tapi otak aku ligat memikirkan kejadian seminggu lalu. aku tak boleh lupakannya.

"abang akan betulkan semua ni. selamat malam, wife. i love you," seraya itu, satu kucupan hangat hinggap dibelakang tengkukku.

tanpa aku pinta, air mataku mula jatuh. satu tangan aku bawa naik menengkup mulutku agar bunyi esakkanku tak kedengaran.

"i'm so sorry." ucapnya lagi.

air mataku laju meluncur ditubir mata. entah kenapa aku rasa semakin sakit hati mendengar itu. maaf sebab apa? sebab berlaku curang dibelakang aku? atau maaf sebab tak bagitahu aku awal-awal?

tak sangka benda ni jadi dekat aku. tapi aku sungguh tak sangka ilham akan buat aku macam ni. apakah sebab anak jadi penyebab ilham bermain kayu tiga dibelakangku? jika telahanku benar, ilham kejam!

ᴠᴏᴛᴇ, ᴄᴏᴍᴍᴇɴᴛ & sʜᴀʀᴇ.
ᴛʜᴀɴᴋ ʏᴏᴜ.

bukan yang sempurna ©Where stories live. Discover now