ᵇᵘᵏᵃⁿ ʸᵃⁿᵍ ˢᵉᵐᵖᵘʳⁿᵃ
"umi, galah mana?" soalku sambil membuat muka kusut. tudung bawal yang tersarung dikepala, sesekali aku betulkan.
"nak buat apa?" soal umi kembali.
"nak jolok buah mempelam belakang tu. ada tak?" ujarku sambil menunjuk kearah pokok mempelam.
"laa... galah yang ayah ira buat tu dah patah oleh jiran depan tu. kalau ira nak ambil buah tu, kena panjatlah. suruh ilham panjat je."
"tak apalah umi, ira cuma--"
"wife nak makan buah tu ke? abang boleh ambilkan."
aku melemparkan pemandangan kearah lain. sejak malam tadi, aku rasa menyampah nak pandang muka ilham. setiap kali aku pandang wajahnya, aku jadi teringat akan kata-kata melissa.
"ira dengan ilham gaduh ke?" soal umi lagi.
"taklah umi." jawab ilham bersama senyuman. menyampah!
"umi ni dah tua untuk kamu berdua nak tipu. umi tahu dari semalam lagi. kamu berdua tu dah besar panjang, dah berumur... ada akal untuk digunakan. jangan jadi tak matang. ada apa-apa masalah, terus bawa berbincang. bukannya jadi api. salah seorang kena jadi airnya. hah, ira... tak elok bermasam muka dengan ilham. ira sendiri tahukan apa hukumnya seorang isteri bermasam muka dengan suami? tak cium bau syurga nanti."
"gaduh manja je umi. faham-fahamlah anak kesayangan umi ni." aku jeling ilham lagi. double menyampah aku dibuatnya!
"nanti minta maaf dekat suami. salah manapun suami kamu, minta maaf. jangan degil! ingat tu?" usai kata, terus umi berlalu masuk kedalam rumah.
entah mengapa air mata aku baru-baru ini murah saja. mudah mengalirkan air mata."wife--"
"sukalah tu umi salahkan saya? awak yang curang tapi, saya yang salah? adil ke tu?"
"wife, abang--"
"dahlah! saya penat."
hormat dan sopan aku dah entah kemana. semuanya hilang bila aku jadi sensitif.
"ira! ira! cepat!"
aku yang tengah membaca buku novel yang sudah lama aku tinggalkan terkejut bila terdengar suara umi menjerit. laju aku menyarung tudung sebelum berlari keluar dari bilik.
"kenapa umi... ya allah! abang!" langkahku semakin laju mendekati ilham yang terduduk diatas lantai sambil tangan kirinya menyentuh lengan kanannya.
"kenapa boleh jadi macam ni? kenapa cuai sangat ni?" marahku sambil membelek lengan ilham yang sudah luka dan berdarah itu.
"laki ira ni panjat pokok ni hah! nak jadi hero, boleh pula dia melompat dari atas tu. ni nasib baik tak patah tulang. tapi, tak tahu pula kaki--"
"hah?!" terkejut aku. terus aku membelek kaki ilham melihat jika ada tulangnya retak atau luka.
"kenapa cuai ni? kalau tak reti panjat, kenapa degil nak panjat ni? nasib baik tak patah tulang. suka ke mati awal? apa? suka nak tengok wife jadi balu?" tubir mataku mula menghangat.
"apa cakap macam tu dekat suami? cubalah bantu suami ira ni bangun." marah umi.
aku tepis air mataku sebelum aku bantu ilham bangkit. tak ada masa nak bersedih sekarang.
"aduh!"
ilham menyeringai kesakitan bila ayah menyentuh kaki kirinya. itulah degil sangatkan?
"dalam seminggu eloklah ni. lain kali hati-hati. kalau ya pun nak jadi superman ke cicakman ke, fikir juga nyawa tu. ni ayah dah urut sikit, nanti surutlah sakitnya."
ilham mengganguk. angguk kepala tu bukannya nak dengar pun! degil dia je kena layan. padahnya mana dia peduli! lelaki kan?
aku hanya duduk diam memerhatikan ayah sedang mengurut kaki ilham. risau pun ada. marah pun ada. apa-apapun, buah mempelam selamat masuk kedalam perut aku.
"untuk isteri ilham, saya sanggup yah." kata ilham. wajahnya dipalingkan kearah aku bersama sebingkis senyuman.
"tapikan yah... sempat juga ilham tengok muka buruk isteri ilham menangis tadi." tambahnya bersama tawa yang lebar. umi dan ayah juga turut sama tertawa.
aku buat muka monyok. eleh! yang buruk ni juga yang dia kahwin! yang buruk ni juga yang dia kena hadap. yang buruk ni juga sebab kenapa dia curang dibelakang aku.
aku malas berlama disitu. segera aku angkat kaki dan masuk kedalam bilik. sempat aku tangkap bait-bait bicara mereka sebelum aku menutup pintu rapat.
aku labuhkan punggung dihujung birai katil. mulut aku tak habis-habis menggerutu sendiri. baru aku hendak membaringkan tubuh, pintu dibuka dan susuk tubuh ilham mula masuk kedalam sebaik saja pintu ditutup kembali.
laju aku baring diatas tilam setibanya ilham naik keatas katil. tubuh aku palingkan membelakanginya.
"wife."
aku buat tak dengar panggilannya itu.
"esok kita pergi klinik."
berkerut dahi aku.
"abang tahu wife belum tidur lagi. esok kita pergi klinik, okey? kita buat checkup. umi dan ayah cakap sikap wife dah berubah. manalah tahu rezeki kita--"
aku bangun mengejut dan memandangnya dengan mata tajam.
"kenapa wife?" soalnya dengan nada risau.
"awak tak tahu kenapa sikap saya berubah menandak?" soalku sinis. tiada lagi panggilan manja kami.
"wife, janganlah macam ni--"
"macam apa? awak tahu tak sakitnya bila orang yang saya sayang main kayu tiga dibelakang saya? ya, saya faham awak nak zuriat awak sendiri, tapi, perlu ke? perlu ke nak duakan saya? apa saya ni tak cukup ke, hah, ilham?" teresak-esak tangisanku.
"wife, abang tak mungkin nak duakan wife. apa yang melissa cakap malam tu semuanya tak betul. wife tak percayakan abang ke?"
"memang asalnya saya percayakan awak. tapi, bila malam tu awak macam taknak terangkan, kepercayaan saya dah hilang. seolah awak tak menidakkan semua tu. seolah apa yang perempuan tu cakap, semua betul belaka. jadi sekarang ni perlu ke saya percayakan awak, ilham?"
ilham cuba mencapai lenganku namun kasar saja aku menepisnya.
"kalau awak rasa tak cukup, lepaskan saya--"
"alya umaira!" naik seoktaf nada ilham.
cepat-cepat saja aku bangun dari ranjang kami dan keluar dari bilik tersebut. aku taknak hadap muka ilham buat sekarang. biarlah aku tenangkan diri bersendirian.
biarlah ilham bersendirian didalam bilik. aku malas nak ingin tahu apa yang dia nak buat. tengok wajah dia buat aku sakit hati saja. lebih baik aku membawa diri ke ruang tamu. nasib baik umi dan ayah dah masuk bilik tidur mereka.
tahu dek umi dengan ayah nanti, mahunya bernanah telinga aku dengar diaorang bagi ceramah free. kalau sekejap tak juga apa. akhirnya aku ambil keputusan untuk tidur diruang tamu saja.
ᴠᴏᴛᴇ, ᴄᴏᴍᴍᴇɴᴛ & sʜᴀʀᴇ.
ᴛʜᴀɴᴋ ʏᴏᴜ.
YOU ARE READING
bukan yang sempurna ©
Romance"tiada benda yang bernilai didunia ni selain wife. kekurangan wife, abang tetap akan terima sebab dimata abang, wife adalah wife yang sempurna. jadi abang nak wife selalu ada disisi abang untuk melengkapi kekurangan abang." draft; 28th july 2021. st...