°06

71 15 49
                                    

•••

Sesiapa yang ada save Still With You versi open mic kat playlist boleh la sync dengan chapter ni heuheuheu :3

•••

Ketika sampai ke bar itu pengunjung dah mula memenuhi ruangan bar. Tapi masih terdapat tempat untuk sesiapa yang baru tiba. Aku terus berjalan ke arah kaunter minuman. Duduk di kerusi tinggi itu sambil perhati sekeliling.

Sebelum perhatian terputus dengan sapaan satu bartender lelaki di sebalik kaunter minuman. Aku cuma pesan segelas coke. Tak rasa pun nak minum minuman keras. Niat datang ke situ hanya nak tengok persembahan open mic.

Masa itu juga bunyi mikrofon diletakkan ke tempatnya kedengaran. Maknanya persembahan open mic itu bakal dimulakan. Betul sangkaanku. Kedengaran melodi mula dimainkan. Aku kenal melodi tu. Melodi lagu Here's Your Perfect. Yang nyanyi lagu tu pula ialah seorang perempuan. Sedap suara dia.

Sepanjang-panjang dia menyanyi, ada yang merekod. Ada juga yang hanya rekod dengan mata sendiri secara langsung. Salah satunya adalah aku. Suara perempuan tu penuh emosi. Buatkan sesiapa yang mendengarnya pasti dapat merasa emosinya sekali.

Yang single, bersendu. Yang kebetulan ada pasangan, acah-acah beromantika tengah-tengah bar.

Bila dia habis menyanyi, bergema satu bar dengan tepukan. Aku tepuk tangan sekali. Perempuan tu senyum lebar. Tunduk beberapa kali sambil ucap 'thank you'. Gembira sebab dah buat orang suka dengan suaranya. Mungkin juga gembira untuk diri sendiri.

Untuk beberapa ketika, belum ada lagi yang gantikan perempuan itu menyanyi atas pentas kecil itu. Belum ada sesiapa yang datang untuk tawar diri nak menyanyi. Aku masih di tempatku. Masih tenang menunggu sambil teguk beberapa kali air coke.

Tak lama kemudian datang seorang lelaki. Berbaju tee besar warna hitam dan berseluar jeans. Disebabkan dia pakai topi, jadi rupa dia tak nampak sangat. Nampak dia bercakap-cakap dengan pemain muzik tu. Sebelum dia berlalu ke arah mikrofon.

Sayup-sayup suaranya mula kedengaran menyanyi. Semua pengunjung bar mula tumpukan perhatian kepadanya bila dia mula menyanyi. Perhatianku juga turut dialihkan padanya. Lama-kelamaan, aku mula mengecam wajahnya bila sekali-sekala dia angkat muka. Tepat-tepat ke arahku.

Oh.. Dia lelaki di kafe semalam..

Aku pegun di tempat dudukku. Mata melurus memandang kearahnya yang masih lagi menyanyi. Suara dia merdu sangat. Masuk ke telinga, terus meresap ke ingatan. Sesiapa yang mendengar pasti benda pertama yang muncul di kepala mereka adalah, honey voice.

Tanpa sedar bibir sendiri bergerak mengikut tiap bait lirik lagu yang dinyanyi olehnya. Yang pasti ini kali pertama aku dengar lagu tu. Macam mana aku tahu?

Tiba-tiba telefon aku yang berada di dalam kocek seluar bergetar. Bila aku keluarkan, nampak nama appa. Hantar mesej kepadaku untuk bertanyakan tentang keadaan anak daranya ini.

Aku cuma jawab soalan-soalan yang appa hantar. Bila soalan appa dah menjurus ke bunga-bunga memujuk, satu keluhan terbit di bibirku. Jawab mana yang perlu sebelum aku matikan telefon.

Ketika itu lelaki yang sedang menyanyi di pentas kecil sana dah di penghujung nyanyiannya. Sebelum sekali lagi dengar bunyi bingit tepukan berselang dengan ucapan terima kasihnya.

Aku pusing tubuh menghadap kaunter minuman. Ada beberapa orang yang turut duduk bersama-samaku di situ. Tapi masing-masing selesa buat hal sendiri. Aku pula tak tahu nak buat apa. Hanya goncang-goncangkan ais dalam gelas sampai bunyi berdenting.

"Hai."

Tanganku yang sedang menggerakkan gelas kaca itu berhenti bergerak. Cuping telinga tegak bila dengar suara seseorang datang menyapa.


•••

Vote&love, thanks ♥

[C] Nice To Meet You, Love | Jungkook BTSWhere stories live. Discover now