°07

77 14 52
                                    

Diam. Aku pandang dia. Dia pandang aku balik. Sebelum aku disedarkan dengan petikan jarinya yang tepat-tepat di depanku.

"Hai?" Dia ulang lagi. Mungkin rasa aku tak dengar dengan sapaan dia tadi.

Aku berdehem.

"Hai." Balasku. Nampak dia senyum. Aku pun senyum sama.

Dia toleh sebentar ke arah bartender lelaki yang berada di sebalik kaunter minuman. Untuk memesan minumannya. Tak lama kemudian satu gelas berisi coke dihulurkan kepadanya. Dia minum dulu. Basahkan tekak. Sebelum perhatian kembali dikalih kepadaku.

"Saya macam pernah nampak awak sebelum ni?" Katanya. Seakan-akan berfikir.

Aku senyum kejap. Dia masih ingat aku lagi. Walaupun pertemuan kami hanya berbalas pandangan. Daya ingatan lelaki ni boleh tahan juga.

"Iyup.. Dekat kafe." Balasku sambil angguk.

"Dah agak. Patutlah awak macam familiar." Dia sengih. Keluar gigi arnab dia. Comel pula.

Kami mula berbual. Kenalkan diri masing-masing. Barulah aku tahu nama dia, Jungkook. Nama panjang, Jeon Jungkook. Dia sesat datang ke Pulau Jeju sebab urusan kerja. Tapi dah selesai pun. Esok dah nak balik Seoul. Macam aku juga.

Mula-mula cuma berbual kosong. Lepas tu hilang rasa kekok. Sebab kami dah boleh bergelak ketawa. Gelak bila ada yang rasa-rasa lucu dalam perbualan kami. Gaya perbualan kami berdua macam dah lama kenal sejak pakai lampin lagi.

Personalitinya buat aku selesa. Mungkin sebab rupa dia yang memang peramah. Nampak pendiam tapi sebenarnya agak becok bila berbicara.

Kami berdua berjalan beriringan keluar dari bar. Jungkook kata nak bawa aku ke satu tempat. Dia dah biasa datang ke Pulau Jeju. Jadi dia dah arif sikit tempat yang menarik waktu malam di sini. Dan aku cuma mengikut. Pelik. Selalunya aku susah nak percaya dekat orang, lagi-lagi dengan orang asing macam dia.

"Dah sampai."

Jungkook toleh ke arahku sekilas. Sebelum dia buang pandangan ke depan. Ke arah pemandangan bandaraya Jeju yang penuh dengan berbagai jenis cahaya lampu.

Aku ambil nafas sekejap. Sebab untuk melihat pemandangan malam bandaraya Jeju tu kena daki tangga. Bila nafas dah stabil barulah aku ikut arah pandangannya. Automatik bibir senyum lebar. Segala rasa penat tadi beransur hilang. Rasa berbaloi.

"Cantiknya." Komenku. Senyum tak hilang lagi. Terus capai kamera yang masih tersimpan di dalam begku.

Sekeliling pemandangan aku ketik untuk dijadikan gambar kenang-kenangan. Terima kasih pada Jungkook sebab dah heret aku datang ke sini. Arah lensa kameraku terus terarah kepadanya yang masih berdiri terpacak di sebelah. Dan... Klik!

Aku senyum sendiri. Melihat hasil tangkapan terbaruku itu. Cahaya lampu dan bayangan gelap separuh sisi figura Jungkook di dalam gambar itu seakan-akan diambil tanpa sengaja. Cukup sempurna sebab hasilnya nampak kandid.

"Hmm.. Awak tak patut ambil gambar tanpa kebenaran tuan badan tau."

Kelopak mataku terangkat bila perasan yang Jungkook mencuri pandang. Tapi aku cuma sengih. Buat-buat pandang ke depan.

"Apa? Ni kandid lah. Awak diri kat situ jadi awak termasuk tanpa sengaja dalam gambar tu." Kataku. Peluk kameraku rapat-rapat ke dada dan buat muka selamba.

Nampak Jungkook ketawa bebas sambil geleng-geleng kepala. Tanpa sedar garis tawaku juga turut timbul. Kami sama-sama ketawa. Muka Jungkook nampak pasrah habis. Tapi jelas ada kegembiraan yang terbias sekali.


•••

[C] Nice To Meet You, Love | Jungkook BTSWhere stories live. Discover now