Pagi itu setelah selesai solat subuh, mereka turun ke pantai bagi menyaksikan pemandangan matahari terbit. Malik sudah menempah resort yang betul betul bertentangan dengan Pantai Chenang. Dan sangat terlindung dari pandangan orang. Sesuai untuk mereka habiskan masa berdua tanpa gangguan.
Malik nampak santai dengan baju kain kapas berwarna putih berlengan suku begitu juga seluarnya, hanya separa betis. Tak ada la basah sangat kalau bermain dengan ombak.
Daneen juga memakai dress labuh berwarna putih. Selendang juga berwarna senada. Dia dan Malik memakai pakaian sedondon.
Langkah kaki mereka berhenti di gigi pantai. Bunyi desiran pantai bersama dengan bunyi kicauan burung yang baru keluar dari sarang membangkitkan lagi suasana tenang di hati kedua mereka.
Perlahan Daneen raih tangan Malik. Dia genggam erat jari jemari suaminya sambil mata masih menikmati keindahan alam dan cantiknya matahari terbit.
Mata Malik jatuh kepada simpulan tangan mereka sebelum matanya dia bawa ke arah sisi wajah Daneen yang dari asyik tersenyum kecil. Malik pun turut tersenyum. Dia eratkan lagi tautan tangan.
"tenang dan cantik..." puji Daneen. Angin laut yang menampar tubuhnya tak dihiraukan kerana dia sangat menikmati momen indah itu bersama kekasih halalnya,Malik...
"cantik... Tapi isteri abang ni lagi cantik..." Malik kalihkan tubuh Daneen menghadapnya lantas sebuah kucupan di daratkan di dahi Daneen.
Daneen pejam matanya. Merasakan getaran cinta yang Malik salurkan kepadanya.
Setelah kucupan dileraikan Malik lekatkan dahinya dan Daneen. Mata merka saling memandang penuh perasaan cinta."abang cintakan sayang..."
"Daneen pun sama... Daneen sayangkan abang sejak pertama kali abang senyum dekat Daneen... Sejak abang lindungi Daneen masa dalam lif dulu.... Sejak abang bela Daneen dari mulut lancang Dian... Sejak itu... Hidup Daneen dah berubah. Perlahan lahan hati Daneen yang kosong mula terisi dengan nama Malik... Tak sangka...yang abang adalah pemilik hati Daneen."luahnya perlahan namun cukup buat lelaki itu dengar butir bicaranya dengan jelas.
Malik terpegun mendengarkan itu. Kali pertama sejak mengenali wanita itu, Daneen meluahkan isi hatinya." thanks sebab pilih abang... "sepasang tangan mereka saling bertaut dari bawah.
" thanks jugak sebab sudi terima baik buruk Daneen... "birai mata Daneen sudah basah.
" yang tak ada buruknya... Semua cantik di mata abang...sempurna... "puji Malik.
" abang ni... Suka buat Daneen touching... "air matanya tak dapat dibendung lagi. Mengalir jua ke pipi.
" no, no... Janganlah nangis.... "Malik bawa tubuh comel dan pendek isterinya ke dalam pelukan.
Daneen peluk pinggang Malik."Daneen sayang abang..." luah Daneen di dada lelaki itu.
Malik goyang tubuh Daneen kiri dan kanan sambil kepala berbalut selendang putih itu dia kucup. "sayang yang jugak..." balas Malik.
"hurmm..." selesa di dalam pelukan suaminya. Semoga perasan begini terus mekar dan kekal di dalam hati mereka.
'yang ... Andai kita tidak berjumpa lagi setelah tujuh tahun... Mungkin hidup abang takkan sebahagia ini... Bersama yang... Hidup abang yang cela sudah berubah lengkap... Genggamlah erat tangan abang... Jadikan abang pelindung yang ... Selagi hayat dikandung badan... Abang akan berusaha bahagiakan yang... 'Farhan Malik.
' walaupun sudah lama kita kenal... Namun baru saat ini kita dapat meluahkan rasa.... Kisah kita baru saja bermula... Masih banyak ujian yang akan kita tempuhi... Berjanjilah.... Yang abang akan sentiasa bersama Daneen dalam apa jua keadaan Daneen. Susah dan senang Daneen... Dan Daneen akan sentiasa pegang erat tangan abang dan jadikan abang perisai hidup Daneen... Selagi hayat dikandung badan ... 'Daneen Husna.
#####
Bulan Julai, 2021...
Malik berteleku di pusara itu... Setelah selesai membaca yassin dan membersihkan pusara... Hatinya masih berat mahu meninggalkan tempat itu. Batu nisan yang terukir nama Daneen Husna binti Abu Bakar, Malik usap usap. Seakan akan membayangkan dia mengusap ubun ubun isterinya. Hanya lima tahun Allah pinjamkan wanita tabah itu kepadanya. Serasa baru semalam kenangan indah mereka tercipta. Daneen menghadap panggilan Ilahi akibat kemalangan jalan raya.
Hidup Malik bagaikan di rentap pergi bersama nyawa Daneen saat berita itu sampai di pendengarannya. Ya Allah... Daneenku... Isteriku.... Kau pergi jua.... Selama lamanya....
'bidadariku... Tunggu abang di syurga.. Tunggu abang di depan pintu syurga... Sambutlah kedatangan abang nanti... Sesunguhnya diri Daneen tiada pengganti. Perginya Daneen dari hidup abang... Tiada lagi hari hari indah yang menanti abang.... Semoga Allah tempatkan Daneen di kalangan orang yang beriman dan soleh... Daneen tiada sekelumit dosa dengan abang... Abang redho Daneen pergi... Damailah sayangku... Damailah di negeri yang abadi...'
"abi...."Dania Malika duduk di sisi abinya. Batu nisan uminya turut diusap bersama Malik.
Malik bagaikan tersedar dari lamunan panjang. Juring matanya yang basah dia bersihkan dengan jari.
" jomlah kita balik. Nanti kita datang lagi... Tok ma dengan tok pa dah tunggu dekat kereta. Nak pergi beraya dekat rumah maktok pulak..." Dania memeluk erat lengan abinya. Malik kelihatan sangat lemah. Begitulah setiap tahun sejak pemergian arwah uminya. Dengarkan saja takbir raya, Malik akan muram. Tiada lagi lawak jenaka yang mengisi hari harinya. Abinya yang setia... Abinya yang penyayang, tabah serta sabar menerima ujian berat ini tanpa merungut.
Malik angguk. "jom..." dia bangun berdiri bersama anak gadisnya yang berusia sebelas tahun. Wajah persis uminya... Dan Danialah kekuatan hati dan jiwanya saat dirinya merusuh rindukan Daneen.
"umi... Kami balik dulu. Abi dengan Nia sentiasa sayangkan umi... Walaupun kita tak dapat bersama di dunia... Nia sentiasa doakan kita dapat bersatu di akhirat nanti..." rintih Dania. Dia mula teresak esak.
"jangan menangis..."Malik memeluk erat tubuh anak gadisnya itu.
'abang pulang dulu, yang....' bisik hati Malik. Seketika dia berpaling lagi ke arah pusara Daneen sebelum dia memimpin Dania pergi bersamanya.
" sorry... "pinta satu suara yang telah melanggar sisi badan Malik tanpa sengaja.
Malik menoleh kirinya,melihat gerangan yang meminta maaf." Daneen... "spontan bibir Malik menutur sebaris nama itu.
Dania ikut melopong. Wajah wanita itu ada iras dengan uminya. Malah bentuk tubuh juga. Pelanduk dua serupa.
Mata Malik terpaku di wajah manis itu. Hatinya kembali merintih. Birai matanya kembali basah.
" Daneen..." dia seru lagi nama itu."maaf, saya tak sengaja terlanggar encik. Nama saya Mastura, bukan Daneen." ucapnya, bila dua kali lelaki asing itu asyik memanggilny Daneen.
"saya Dania. Ni ayah saya, Malik. Wajah akak seiras dengan wajah arwah umi saya..." Dania berterus terang saja.
"oh... Pelanduk dua serupa. Saya minta maaf sebab terlanggar encik Malik. Saya pergi dulu...." pamit wanita bernama Mastura itu. Baru beberapa langkah dia berjalan,kepalanya kembali tertoleh melihat dua beranak itu semula.
Dan Malik serta Dania juga melihat Mastura dalam waktu yang sama.
Mata Mastura dan Malik bersatu seketika sebelum dia melihat ke depan. Hatinya jadi sayu melihat kedua dua wajah itu. Sangat pilu... Kehilangan orang tersayang. Sama juga sepertinya...
Biarpun sama wajahnya... Namun tak mampu menggantikan Daneen dihatinya... Tiada yang mampu... Malik dan Dania sambung langkah mereka yang terhenti tadi.
'tunggu abang, yang... Tunggu abang...'
TAMAT...
YOU ARE READING
paling Comel Di Hati
Teen FictionDaneen Husna dan Farhan Malik. Just short and simple story. Ada kelat masam dan manis di dalam cerita ini. Simple, tak ada drama dan konflik yang berliku. Just enjoy my story...