7

4 2 0
                                    

Istuin autossa viltin alla ja yritän vältellä kaverieni ja äitini kysymyksiä. En halunnut puhua heidän kanssaan vaan olla yksin. Monesti kaverini kysyivät, että mitä lavalla tapahtui, mutta en kertonut mitään. Olin niin väsyksissäni ja peloissani. 

Kaverit oli viety kotia ja äiti sanoin minulle "kuulin sinun manageriltasi, että hän oli mennyt lavalle ja pahoitellut aikaista lopetusta."

Katsoin äitiäni kyyneleet silmissä, mutta en sanonut mitään. Katsoin ikkunasta ulos, kun vesipisarat osuivat lasiin ja alkoivat valua alaspäin. Olimme melkein kotona, kun sanoin äidilleni, että en aio esiintyä huomenna. Äitini katsoi minua surullisena ja oli sanomassa jotain, mutta ei sitten sanonutkaan mitään.

Lopulta olimme kotimme pihassa ja äiti sanoi "hyvä on jos sinusta tuntuu siltä. Kerron managerillesi."

Nousin autosta ja juoksin suoraan sisälle omaan huoneeseeni sanaa sanomatta äidilleni. Paiskasin oven kiinni ja hyppäsin sänkyyni itkemään. Laitoin peiton päälleni ja yritin nukkua, mutta en pystynyt. Ajattelin koko ajan siskoani ja sitä kamalaa miestä.

Aamulla huomasin nukahtaneeni. Silmäluomet tuntuivat painavilta ja päässä jomotti. Katsoin puhelinta ja se oli aamu seitsemän. Laitoin puhelimen pois, laitoin naamani tyynyyn ja peiton päälleni. Kuulin ovella koputuksen ja ovi avautui naristen raolleen.

"Kulta menetkö tänään kouluun" kysyi äiti kuulostaen olevan huolissaan.

"En pysty" sanoin raottaen peittoani.

"Hyvä on" sanoi äiti ja ovi avautui enemmän.

Kuulin äidin kävelevän yöpöytäni luo ja asettavan siihen jotain. Raotan peittoani ja näen tarjottimen jossa on puuroa ja leipä. Laskin peittoni alas ja kuulin äitini kävelevän ovelle, mutta askeleet loppuivat yhtäkkiä.

"Kuulin poliisilta, että se mies joka tappoi siskosi, oli siellä. Hän oli karannut vankilasta pari päivää sitten, mutta nyt hän on siellä taas." sanoi äiti kuulostaen siltä, että hän itkisi ja jatkoi "tiedän siis miksi et voinut jatkaa laulamista ja tiedän miltä sinusta tuntuu. Minä menetin hänet myös."

Äiti lopetti puhumisen ja kuulin hänen itkevän. Heitin peiton syrjään ja juoksin hänen luokse. Halasin häntä lujasti ja itkimme siinä lattialla istuen yhdessä.

Blue moonWhere stories live. Discover now