Bab 5 Hujan

34 6 16
                                    

Jejak kaki bertapak alas,
Tidak luka bila berpijak,
Negeri orang berhujankan emas,
Negeri sendiri berhempap batu keras.

Hampir dua hari Yunus berjalan, akhirnya dia sampai di sebuah kampung. tidak, mungkin ianya lebih kepada sebuah kota. tempatnya luas dan penuh dengan perumahan. Yunus pun masuk ke dalam kota itu. Dia sampai di suatu kawasan yang penuh dengan perdagangan. Maka, banyaklah orang yang menjual pelbagai jenis barang di situ. tempat itu teramat bising. berbeza dengan tempat si Yunus. dimana orang-orang kampung hanya datang ke tempat yang mereka mahukan. Tidak perlu menjerit sambil memanggil-manggil pelanggan. Kemudian dia tercium bau makanan. Kebetulan dia belum makan selama dua hari perjalanan. Dia hanya makan buah-buahan kecil sewaktu dalam perjalanan.

Yunus : Makanan ni berapa harganya?

Penjual : Kuih 2 gangsa, Mi cuma 5 perak.

Yunus : oh tak apa lah.

Penjual itu terpinga melihat si Yunus pergi. Mahal kah jualan nya? Yunus baru tersedar dia tidak memiliki duit. namun dia terus dapat ilham. dia terus datang semula ke gerai tadi.

Penjual : kau lagi. Mahal ke harganya?

Yunus : tak ada lah. saya tak ada duit sebenarnya.

Penjual : patutlah. syuh syuh aku tak bagi orang makan free.

Yunus : eh nanti dulu. Apa kata saya tolong abang cari pelanggan? dan upahnya abang bagi saya makan Mi ni? mi apa ni?

penjual : Mi Ayam. boleh ke kau panggil pelanggan?

Yunus : cuba dulu.

Penjual : baiklah. Silakan.

Yunus terus mengambil handuk yang ada nama gerai tadi. dia berjalan sedikit di depan sambil melihat orang lalu -lalang. 

Yunus : Mi Ayam !!!! Mi Ayam !!!

Ramailah orang yang sambil berjalan melihat Kelakuan Yunus. 

YUnus : Burung kekek burung di hutan, Terbang naik berlegar-legar; Mari encik marilah tuan, Mi Ayam baru keluar. 

Mereka di situ terus terpegun. mereka pun masuk ke kawasan penjual itu. Si penjual yang hanya duduk tadinya terus bangun kelam kabut apabila orang ramai mula memenuhi gerai nya itu.

Orang 1 : wah, sungguh unik cara kamu menarik pelanggan. Saya suka.

Yunus : biasa saja lah. 

Hari itu orang datang ke gerai Mi Ayam itu kerana tertarik dengan pantun Yunus. Adakala nya ketika menghantarkan makanan di meja, orang-orang mahu mendengarkan si Yunus berpantun. Ada juga yang membeli pantun.

Yunus : Kalau mengail ikan tenggiri, Umpan di taut ikannya bilis; Makanan baik tidak terbeli, Sayang takut duitnya habis!

Mereka ketawa mendengarkan pantun gurauan dari Yunus. Hari pun hampir malam. Bahan masakan juga habis. Si penjual itu pun mahu menutup kedai. ketika hampir siap berkemas, penjual itu memberikan si Yunus makanan mi ayam yang banyak.

Penjual : tidak ku sangka makanan jualan aku hari ni laku sungguh. nampak nya kamu membawa tuah.

Yunus : biasa orang kata saya bawa Jebat.

Penjual : itu lain! nah makan ni.

Yunus : wah! banyak nya. dah berapa hari saya tak makan ni.

Penjual : siapa nama kau? dari daerah mana?

Yunus : nama hamba Yunus. cuma Yunus dari Kampung Sutera. 

Penjual : Amboi.  berhamba-hamba pulak. memang betul asal kampung ni. sebab tu bahasa kau ni agak baku.

Raja PantunWhere stories live. Discover now