Bab 14

622 27 0
                                    

Afiq dan eyka pergi ke market berdekatan untuk membeli barang dapur memandangkan Mak Jah cuti ke kampung halamannya jadi eyka lah kena masak.

"Eyka, eyka tak rancang nak sambung belajar ke lepasni? " tanya Afiq.

"biar laa nanti pun boleh sambung belajar sekarang ni Eyka nak fokus dekat rumah tangga kita " jawab Eyka.

"ehmm.. " Eyka hairan melihat Afiq macam orang tak keruan je.

"Abang ni dah kenapa? " soal Eyka.

"takde laa cuma terfikir nak ada berapa zuriat " bulat mata eyka mendengar kata-kata suaminya itu.

"saya belum sedia lagii lah" marah eyka.

"ye laa, dah jom turun dah sampai dah ni" Afiq menarik tangan isterinya selamba. Eyka hanya menuruti dosa kalau tolak.

---------

Sedang Eyka sebok membeli barang keperluannya seperti coklet,gula-gula dan barangan perempuan nya secara tiba-tiba ada seorang perempuan menegur nya.

"hye dear, you wife Afiq right? " tanya perempuan itu.

"ye, kenapa ya cik? " soal Eyka kembali sambil matanya tercari-cari di mana Afiq,takkan la cari sayur pun lama.

"oh ni rupanya wife bekas tunang i,  tak sangka kan you sanggup kahwin dengan bekas orang, " kata Raina.

"you ni dah kenapa?" soal Afiq yang muncul secara tiba-tiba.

"eh hye sayang,lama tak jumpa.. Sorry sayang i lama pergi UK " raina menyentuh bahu Afiq tanpa menghiraukan Eyka.

"Apa you ni pegang-pegang?! " marah Afiq.

"garang nya, ala relax la dulu kita pernah buat lebih dari ni takkan la merajuk " kata Raina selamba.

"You jangan nak reka cerita depan wife i la raina antara kita tak pernah ada apa-apa sekarang dan dulu kita langsung tak pernah buat perkara yang tak senonoh " Afiq melihat ke arah Eyka, jelas kelihatan airmata Eyka menitis.

Apabila menyedari Afiq melihat dirinya, Eyka dengan pantas berlalu pergi. Afiq mengekori Eyka dan Raina pula tersenyum sinis.

"bodoh hahaha.. sekejap tu je dia boleh percaya? " kata raina sambil berjalan ke arah seorang lelaki, Hafizi.

"you, i penat la jom kita balik " kata  raina.

"dah settle dah? " raina mengangguk.

"you memang brilliant lah " puji Hafizi.

"of course lah , Haf i nak you cari rumah diorang " kata Raina.

"okeh dear anything for you " balas Hafizi sambil mengenyitkan matanya ke arah Raina.

--------

Setelah sampai dirumah,  Eyka terus masuk ke dalam rumah bersama barang dapur. Afiq hendak ikut tapi tiba-tiba dia memdapat panggilan daripada abi nya.

"Assalammualaikum Afiq,harini ummi dengan abah ada buat majlis kecik-kecik untuk family kita.. Afiq datang lah ya? bawa Eyka sekali " Eyka yang berada dalam rumah melihat Afiq yang bergayut ngan telefon.

"orang tengah merajuk dia bertelefon pulak " bidas Eyka.

Afiq perasan sebenarnya Eyka memerhatikan dirinya tapi pura-pura tak tahu.

"Waalaikummussalam.. Ye laa abi, sejam lagi Afiq sampai " balas Afiq lalu menamatkan perbualan itu.
Setelah itu, dia masuk untuk memujuk isterinya.

Cikguku SuamikuWhere stories live. Discover now