BAB 2

2.2K 76 3
                                    

Setelah sampai di sekolah,seperti biasa Eyka akan mengawas di depan dewan dan pengawas yang lain meronda kawasan sekolah sehingga semua pelajar masuk ke dalam dewan.Dari luar dewan kedengaran bunyi Cikgu Marina mengucapkan sesuatu..

"Assalamualaikum murid-murid,semua sihat?" tanya Cikgu Marina dengan mesra nya,Cikgu ini mengajar sudah 10 tahun lebih.

"Waalaikummussalam cigu~kami semua sehat alhamdulilah" balas semua murid yang berada di dalam dan di luar dewan itu.

"Alhamdulilah,hari ini cikgu nak perkenalkan kepada kamu cikgu-cikgu yang baru berpindah ke sekolah ini." Ujar cikgu itu lagi.

"Yang ini nama nya cikgu Fatimah" kata cikgu Marina.

"Assalamualaikum semua..nama cikgu,Cikgu Nur Fatimah Binti Abdul Malik.Cikgu dulu mengajar di Sekolah Menengah Jambu Batu di tingkatan 5."

"Yang ini Cikgu Ain," kata cikgu itu lagi.

"Hai murid-murid,nama cikgu Cikgu Jane Nur Ain Batrisya binti Zakaria.Cikgu tidak beragama Islam disini.Cikgu dulu mengajar di sekolah yang sama dengan cikgu Fatimah dan mengajar di tingkatan 4." Kata cikgu cantik itu pula.

Mata Eyka melihat ke arah semua guru baru itu dan terlihat seorang cikgu muda.

"ya allah! Ganteng amattt" katanya dalam hati.

"Yang ini pula cikgu Afiq cikgu lelaki yang baru di Sekolah ini," kata cikgu Marina itu lagi.

"Assalamualaikum semua,nama cikgu Tengku Muhammad Afiq Rayyan Bin Tan Sri Azhari.Boleh panggil cikgu,Cikgu Afiq.Cikgu tak pernah mengajar dekat mana-mana sekolah lagi.Ini sekolah pertama yang cikgu ajar.So,hope you will enjoy when I was teaching.Cikgu ni selalunya garang juga.." kata Afiq dengan panjang lebar dengan gelak tawanya di penghujung ayat.

Semua murid perempuan di situ sudah berbisik-bisik mengenai cikgu baru itu.Manakala,Eyka hanya memandang kosong ke arah cikgu itu tetapi hatinya sudah ada perasaan yang aneh.

"macam pernah dengar lah nama dia" kata Eyka dalam hatinya.

"Okey sekian itu sahaja yang cikgu nak sampaikan , sila bersurai." kata Cikgu Marina.

------------------------------------

Setelah selesai perkumpulan pagi itu,semua murid bergerak keluar dari dewan.Kawan-kawan Eyka pula Aqilah dan Atiqah mula bergerak menuju ke arah Eyka kerana pagi ini mereka bertugas untuk meronda seluruh kawasan sekolah.

"Eyka kau nak tau tak tadi ada cikgu tu handsomelah,ya allah tegugat iman I" kata Aqilah.

"Betul tu muda pulak tu mudah mudahan dia jadi guru kelas kita ya?" Sambung Atiqah.

"Dah-dah,jom ronda!" kata Eyka.
"Ok boss!" Jawab mereka serentak sambil membuat tabik hormat lagi.

Mereka memulakan rondaan dari satu kelas ke satu kelas yang lain sehingga lah sampai ke kelas mereka.
Ketika melangkah ke kelas itu,gelak tawa mereka masih lagi bersisa.

"Ehem!" cikgu itu berdehem.
"Oits!ade cikgulah.." bisik Atiqah.

"Assalamualaikum cikgu" kata Eyka.
"Waalaikummussalam" jawab cikgu itu.

Selepas sahaja mendengar suara itu,mereka bertiga mendongak.

"Eh!cikgu tadilah.."bisik Aqilah.
"Ape pandang pandang?"tanya Afiq.
"Takda apa apa hehee.." jawab Atiqah.

"Dah dah pergi duduk sana cikgu nak memperkenalkan diri ni.." arah Afiq dengan bercekak pinggang.

Selepas itu,Eyka dan kawan-kawannya pun duduk di atas kerusi masing masing.

"Okey,macam yang kamu tahu name cikgu..Tengku Muhammad Afiq Rayyan Bin Tan Sri Azhari.Cikgu baru first time mengajar.So,kalau ada yang tersilap cakap ke?tersalah ajar ke?kamu tolong tegur ya?Cikgu dulu Student dekat Uitm.Kamu boleh panggil cikgu , Cikgu Afiq" kata Afiq dengan panjang lebar nya.

"Cikgu cikgu,boleh tak kalau saya panggil cikgu sayang?" Tanya Linda.

"Buat suara gedik macam lah cikgu tepikat bluek" umpat Eyka dalam hati.

"Hehe..sorry tak boleh.." Kata Afiq sambil buat muka menyampah.
Mereka yang berada di dlm kelas itu pun ketawa.

"Padan muka kau" kata Eyka di dalam hati.

"Okey cikgu sambung ya..umur cikgu 20 tahun.Cube teka ape pelajaran yang cikgu ajar?" tanya Afiq dengan mesranya.

"Saye rasa maths kot" kata Qalish,murid yang sudah lama menyukai kawan Eyka,Aqilah.

"Nope" selamba sahaja Afiq berkata.

"Saye rase science cikgu" kata Ardina dengan membuat suara comel *geng  Linda

"Hek eleh bukan cantik sangat pun suara kau tu" Eyka berkata di dalam hati sambil melihat ke arh Ardina gedik itu.

"Nope"kata Afiq.

"Saye rase chemistry cikgu" kata Eyka yang sedari tadi hanya mendiam kan diri.

"Akhirnya dengar jugak suara die,merdu jugak suara die ni"senyum Afiq dlm hati.

"Kenapa pulak dengan chemistry?" Tanya Afiq selamba.

"Sebab..erk!sebab saye rase ade chemistry antara kita" Eyka berkata sambil mengenyitkan matanya.

"ya allah!Eyka mulut kau ni memang takde insurans ye!adui mata ni pulak mintak di tumbuk ke" rungut nya sambil berkata dalam hati.

"Erk!" Afiq tersentak.
dup dap dup..jantung afiq berdetak dengan lajunya.

"adui!gugur iman aku nanti" kata afiq dalam hati.

"Cia~cia~" kata mereka yang berada dalam kelas itu kecuali tiga orang perempuan pelajar lain iaitu Linda,Ardina dan Dina.

"Takdalah saye rasa sejarah kut?"kata Eyka Lagi.

"Sebenarnya kan?cikgu jaga kamu je"Kata Afiq dengan nada pura pura sedih.

"Alaaa"kata mereka semua.

"Takdalah cikgu main main je,cikgu ajar sejarah lah.." kata Afiq.

"CIKGU NI!!" marah mereka semua.

"Dan cikgu akan ganti kan guru kelas lame kamu" kata nya lagi.

"Yeay!" Kata mereka dengan gembiranya.

"Hish!bising lah dorang ni" rungut Eyka dlm hati.

"Okay diam!yang lain ade pertanyaan?" Tanya Afiq sambil marah kepada mereka yang bising itu.

"Cikgu,single or dah kahwin?" tanya Linda.

"Single" katanya selamba badak je.

"Kalau gitew kite 'couple' lah?" Kata Ardina pula.

"Hehe..sorry not my tastelah!" Afiq berkata sambil pura-pura membuat sesuatu dari bahunya.

"kalau perempuan yang duduk berdepanan dengan aku ni baru my taste,ini tak bibir die tu merah macam cili..kalau boleh nak saja aku report die ni.." ucap nya dalam hati.

Mereka semua ketawa dengan terbahak-bahak.

Cikguku SuamikuWhere stories live. Discover now