BAB 5

2K 56 5
                                    

Sepanjang perjalanan menuju ke rumah Eyka,mereka hanya diam.Tiba-tiba,Afiq berhenti disebelah kedai makan.Eyka mula berasa hairan .

"Kenapa Cikgu berhenti?" Tanya Eyka sambil melihat ke sebelahnya.

"Kite makan dulu ye?" Tanya Afiq kembali.

"Erk!ye lah" akhirnya Eyka mengalah apabila melihat Afiq membuat muka comel die.

"jangan lah buat muka macam tu cair hati aku,ya allah!" Katanya dlm hati.

"Eyka!eyka" panggil Afiq apabila melihat Eyka mengelamun.

"Hah?" Eyka mula berasa malu lalu keluar dari kereta.

Afiq hanya mengikutinya.

Setelah mereka duduk dikerusi yang dusediakan,Afiq memulakan bicara.

"Eyka,sebenarnya saye nak cakap something ni" Afiq berkata sambil cuba untuk menenangkan diri.

"Ape dia cikgu?" Tanya Eyka,tangannya yang terhenti tadi kini meneruskan untuk mengambil air mineral yang memang ada diatas meja.

"Saye sebenarnye...." afiq terhenti disitu,dia melihat Eyka yang sedang minum air.

"Sebenarnya?" Tanya Eyka sambil sebelah tangannya membetulkan tudung sekolahnya.

"Oke,sebenarnya saye sejak pertama kali tengok awak saye dah hati saya sudah mula suka dekat awak,saya tahu ini terlalu awal" afiq berkata dengan panjang lebar.

Air yang diminum Eyka tersembur ke muka Afiq.Afiq cepat-cepat mengelap mukanya dan mengurut-urut belakang Eyka tanpa dia sedari.

"Ehem!" Eyka membetulkan suaranya apabila sedar Afiq mengurut-urut belakangnya.

"Maaf maaf saye tak sengaja" afiq meminta maaf kerana sedar dia yang salah lalu cepat cepat melarikan tangannya dari belakang Eyka.

"Takpe cikgu" jawab eyka sambil tangannya pula mengrut dadanya sendiri.

"Cikgu saye rase semua ni terlalu awal untuk kite,saye sebenarnya pun suka dekat cikgu tapi buat mase ni saye cube untuk sesuaikan diri saye ye?saye sayang cikgu tak lebih daripada seorang guru bagi saye" terang Eyka pula dengan panjang lebar.

"Takpe saye faham,sebab tu lah saye cakap benda ni dekat awak boleh tak kalau kat luar ataupun kita berdua je awak panggil saye Afiq je?" Tanya Afiq sambil matanya memandang ke arah Eyka yang sedang menunduk.

"Saye cube ye,Cikgu erk!Afiq boleh tak..." Eyka terhenti disitu apabila melihat pelayan tadi membawa makanan mereka.

Setelah pelayan itu beredar .

"Boleh tak?" Tanya Afiq.

"Boleh tak kalau saye panggil cikgu Rayyan atau Afiq atau dua dua?kenapa? eh salah.. macam mane boleh cikgu suke dekat saye?cikgu tinggal mane?" Soal Eyka dengan panjang lebar.

"Oits!banyaknya soalan awak,saye jawab satu persatu ye?satu,boleh asalkan bukan awak panggil saye kicap sudah.kedua,saye suke tengok muke awak yang takde tempek sane tempek sini merah sana merah sini,bibir awak tak merah dan pipi awak yang selalu blushing bile malu tu buatkan hati saye tepikat.yang ke tiga,saya tinggal selang empat buah dari restoran ni," jawab Afiq dengan panjang lebar.Hampir hampir ternganga Eyka dibuatnya.

"Uits!panjangnye jawapan awak,rumah awak tak jauh dari rumah saye lah tu?" Tanya Eyka kerana rumahnya selang tujuh buah dari kedai ni.

"Betullah tu" jawab Afiq.

Setelah selesai makan,Afiq terus menghantar Eyka ke rumahnya.

Cikguku SuamikuWhere stories live. Discover now