Pada malamnya, Naura duduk seorang diri diluar rumah. Langit gelap yang dipenuhi bintang ditatap. Perasaan rindu akan seseorang semakin menebal.
"Mom, aura rindu mom". Naura lap air matanya yang jatuh.
"Aura jauhkan fal daripada dad. Aura buat semuanya. But dad still same". Jujur Naura. 30 minit jugak Naura diam lepas tu.
"Naura buat apa sorang-sorang kat luar ni?". Naura toleh ke belakang lalu mengeluh.
"Saja ambil angin cikgu". Jelas Naura dengan senyuman. Syed Ryan duduk di sebelah Naura.
"Kamu mesti terkejut tadi kan?". Naura angguk. Yelah balik je kampung ingat kan nak rest but ada tetamu lah pulak.
"Bukan fal ajak cikgu keluar ke tadi. Mana dia sekarang?".
"Tu tadi Naura. Now dia keluar jumpa kawan". Naura angguk faham.
"Naura, boleh kita cakap macam biasa?. Tak payah panggil saya cikgu". Naura angguk tanda boleh. Syed Ryan kesat air mata Naura dengan lembut. Naura terdiam.
"Kamu pandai bawak motor?".
"Pandai. Ni mesti si sotong tu cakap kan". Bebel Naura. Syed Ryan tersenyum.
"Dia tak bagi tahu pon. Saya teka je".
"Naura, saya nak cakap sorry". Naura pelik.
"For what?". Naura toleh ke arah Syed Ryan.
"Sebab paksa awak kahwin. Then masa tu saya marah awak pulak". Naura gelengkan kepala tanda ok.
"No, saya patut ucap thanks. Yes i know about perkahwinan tu memang tak patut but saya dah setuju. So tak boleh nak undur. Pasal awak marah tulah saya nak ucap thanks". Syed Ryan jadi pelik.
"Thanks?". Naura angguk.
"Thanks sebab dah sedarkan saya punya silap kat mana. Kalau saya ajak Naufal keluar mesti dia tak masuk hospital".
Syed Ryan gelengkan kepala."Tak habis lagi rupanya". Naura tersengih. Syed Ryan simpan senyum.
"Tahu tak kita punya wedding minggu depan?". Naura terkejut.
"Bukan minggu depan?". Soal Naura. Syed Ryan geleng.
"Bukan, sayang. Minggu depan". Naura rasa macam nak jatuh pingsan.
"Awalnya". Gumam Naura.
"Cikgu tak malu ke kahwin dengan saya?". Syed Ryan tersegih.
"Ok, saya nak jujur dengan awak. I am not teacher". Jujur Syed Ryan.
"Apa maksud awak ni sebenarnya?". Naura bangun , Syed Ryan tarik tangan Naura supaya duduk balik.
"That true Naura. Papa hantar saya sebab ada misi. And saya terpaksa menyamar". Naura gelengkan kepala tanda tidak percaya.
"Misi tu untuk bunuh pengetua. But i found you. Saya patutnya ada kat sekolah tu cuma 3 hari. But saya nak jaga awak. Saya tangguh semua kerja tu".
"Awak pembunuh". Naura terus jauhkan diri dari cikgunya. Syed Ryan tarik tangan Naura kembali. Terus ditarik picu pistolnya. Naura tergamam bila muncung pistol tu di belakang tubuhnya.
"Married with me or you die". Ugut Syed Ryan. Naura pejam matanya. Tubuhnya mula menggeletar sebab ketakutan.
"Saya..kahwin dengan..awak". Putus Naura dengan tersekat-sekat. Syed Ryan mengeluh. Pistolnya disimpan balik. Tubuh Naura ditarik ke dalam pelukan. Naura kejung, hanya air mata je keluar. Habis baju Syed Ryan basah sebab kena air mata Naura.
"Sorry ok. Saya tak maksud kan pon, ok sayang?". Naura dengan pantas angguk. Syed Ryan usap rambut perang Naura dengan lembut. Naura lepaskan Pelukkan .
"Saya masuk dulu. Dah malam sangat ni. Good night awak". Naura terus tinggalkan Syed Ryan.
- Naura akan tinggal kan Syed Ryan ke?
- dapat tak Syed Ryan jalankan misinya dengan lancar?
YOU ARE READING
MRS. RYAN
ActionSYED RYAN ASHRAF terpaksa menyamar menjadi seorang guru. "papa cakap apa ni? menyamar? jadi cikgu pulak tu". bengang Ryan. "Ryan papa tak mintak banyak. kamu cuma mengajar diorang apa yang patut then kamu ada misi lain". Terang mr.zarif. "misi?" B...