Bab 10

1.2K 57 2
                                    

Naura and Naufal sampai di Tangkak dah petang. Naura terus ke belakang rumah opah untuk lihat arnab. Naufal dah masuk dalam rumah opah. Sedang Naura lihat arnab, tiba-tiba Naura disapa seseorang.

"Naura. Dah lama makcik tak nampak kamu. Kirim salam kat opah kamu ye naura".

"Biasalah mak Jah. Saya sibuk dengan sekolah. Mak Jah boleh tanya kat opah sendiri lah". Jawab Naura lalu panggung kepala untuk lihat muka mak Jah. Tapi tak ada siapa-siapa kat sini selain dirinya sendiri. Naura teringat sesuatu. Naura bangun dari duduk.

"Naura pergi dulu mak Jah". Naura terus lari tinggalkan halaman belakang. Naura masuk rumah dengan tergesa-gesa. Pintu utama ditutup dengan kasar.

"Kamu kenapa aura?". Soal opah. Naura tengok ke arah opah and ada tetamu. Keluarga Syed Ryan and tuan punya badan lah. Naura terkejut tapi perasaan takutnya lagi kuat dalam diri. Diorang tengok Naura dengan reaksi pelik.

"Opah, mak Jah dah tak ada kan?". Soal Naura. Opah angguk.

"Yelah. Dah nak dekat 3 bulan dia pergi". Naura terus raup rambut perangnya dengan kasar.

"Kamu jumpa mak Jah ke tadi?". Gurau opah. Naura diam.

"Opah gurau je lah".

"Not funny opah. Aura tengah takut tahu tak". Jawab Naura. Opah seakan terkejut.

"Kamu masuk bilik. Pergi rehat...". Ayat opah dipotong.

"Mak Jah kirim salam kat opah". Semua diam.

"Kak, kau melalut apa ni?". Naufal pon takut sebenarnya.

"Fal tak payah tipu akak. Fal pon dengar kan?". Naufal terdiam.

"Harap tidur nyenyak ye Naufal". Naura saja takutkan adiknya.

"Akak enough". Naufal terus pergi ke dapur.

"Naufal sayang..". Naura buat suara macam mak Jah. Naufal baling bantal kecil ke arah Naura. Nasib Naura sempat elak. Naura salam tangan puan Ros dengan penuh hormat lalu ditoleh kearah dapur.

"Naufal, maafkan lah mak Jah". Naura masih nak bergurau. Opah gelengkan kepala.

"Akak!. Fal tidur dengan akak malam ni". Jerit Naufal dari dapur.

"Udahlah kacau adik kamu tu aura". Tegur opah.Naura tersengih tak bersalah. Naura duduk sebelah opah.

"Naura..mak Jah tumpang tidur ye". Naura sedikit ketakutan bila dengar bisikan tersebut. Dipeluk opah dengan erat.

"Kamu kenapa Naura?".

"Dia ada kat sini..argh!..". Naura letakkan kakinya diatas peha opah bila seakan kakinya ditarik tadi. Naura lihat ke bawah meja and Naura terus berselawat. Naura ingin menepuk benda di bawah meja tu. Tangan Naura baru letak atas meja. Meja tu dah terangkat. Semua terdiam.

"Ya Allah. Dugaan apa lagi ni. Jangan lah kacau!". Naura terkejut bila ada tangan kekar keluar dari bawah meja.

"Adik tak guna lah!. Naufal takutkan akak tau tak". Naura lap air matanya yang jatuh membasahi pipi. Opah pon terkejut jugak. Naufal ketawa lalu keluar dari bawah rumah. Naura turunkan kakinya lalu dipeluk opah dengan erat.

"Sorry opah". Pohon Naura. Opah hanya ketawa.

"Sorry ok. Sebagai tanda mintak maaf, fal ajak akak date kat warung pak mail". Ajak Naufal.

"Wah date?. Thanks je lah ye fal. Fal pergilah jumpa kawan. Bawak cikgu sekali. Pusing kampung". Naufal tengok ke arah Syed Ryan.

"How cikgu?". Soal Naufal. Syed Ryan angguk.

"Ok".

"Ok. Pukul 10 malam kita gerak". Syed Ryan angguk.

"Jangan kamu dekat dengan geng Ramli tu faham Naufal?". Opah bagi amaran.

"Ok opah. But can i ask you something?. Why i cant..". Ayat Naufal dipotong oleh Naura.

"Bahaya fal. So behave ok". Naufal angguk. Bunyi pintu rumah diketuk. Semua kejung. Naura dah peluk opah. Naufal dah takut. Naufal buka pintu dengan perlahan, tapi tak ada orang.

"Bah!!". Naufal terus jatuh terduduk.

"Allah". Diraup rambut perangnya dengan kasar. Naura tenung perempuan depan pintu tu dengan tajam. Semua kecut bila lihat pandangan Naura.

"Naura apa khabar?".

"Kau tengok aku macam mana?". Soal Naura. Perempuan tu tersenyum hambar.

"Nampak sihat. Makin cantik". Naura angguk. Syed Ryan tolong Naufal bangun. Naura gerak ke arah Naufal.

"Fal ok?. Ada luka?". Soal Naura dengan risau. Perempuan tu nak sentuh Naufal. Tangan Naura dengan segera naik.

"Naura sudah". Opah tarik Naura.

"Dia ni tak habis-habis nak cari pasal. Panggil suami kau sana". Arah Naura.

"Abang..abang". Panggil perempuan tu di hadapan pintu rumah.

"Tak ada suami right?". Soal Naufal pulak.

"Abang!". Suara jantan nya dah keluar. Naura ketawa. Naufal tolak kepala perempuan tu dekat pintu. Semua terkejut.

"Kamu lelaki". Tegur opah. Naura tahan ketawa tapi tak boleh.

"Abang tengok diorang ni". Dia mintak simpati dekat Syed Ryan. Naura terus berhenti ketawa.

"Ayok..ada orang cemburu". Naufal takutkan lelaki tu.

"Weh..dia siapa?. Bakal suami aura ke?". Gurau lelaki tu. Tapi tak ada sorang pon yang ketawa.

"Serius ah weh..kau diam je eh tak bagitahu aku pon kan". Lelaki tu nak letak tangannya diatas bahu Naura tapi Syed Ryan tepis tangan dia.

"Nak bagitahu kau buat apa?. Buang masa je". Sindir Naura lalu gerak ke dapur.

"Kena sindir..padan muka kau. Puas hati aku". Ejek Naufal. Lelaki tu tunjuk penumbuk.

"Takutnya kita". And mula lah diorang bergaduh.




































-cikgu Ryan buat apa kat kampung Naura? Nak tahu ke?
- nanti i up chapter seterusnya ok?.

MRS. RYANWhere stories live. Discover now