SUDAH dua minggu Serra dan Farhan mengikat tali pertunangan. Gembira? Ya, sememangnya itu fasa yang terlalu cepat buat hubungannya dengan Farhan dan dia bersyukur apabila Farhan serius dengan hubungan mereka. Tetapi...
Dia berasa sesuatu tidak kena dengan renungan Datin Noreen tempoh hari. Renungan itu tak seperti yang dia lihat sebelum ini. Senyuman yang tercalit pada bibir wanita tua itu bagaikan senyuman palsu. Tapi mengapa?
Hari ini, Datin Noreen mengajak dia datang ke rumah agam Dato' Farid untuk makan tengah hari bersama-sama. Langsung dia bersetuju memandangkan sudah lama dia tidak mengunjung rumah keluarga tunangnya itu.
Serra memarkir kereta miliknya di hadapan rumah Dato' Farid bersama senyuman lebar. Dia tidak sabar untuk bertemu dengan Datin Noreen dan yang lain. "Assalamualaikum."
"Waalaikumsalam. Cik Serra, Datin Noreen ada di dalam. Jemputlah masuk." Pembantu rumah agam itu menyambut kedatangannya dengan penuh hormat.
Matanya menebar ke segenap ruang rumah banglo itu. Meski sudah lama tak ke situ, semua masih sama. Pandangannya jatuh pada Datin Noreen yang sedang duduk di sofa tanpa sebarang senyuman. "Assalamualaikum, Aunty Reen."
"Datin Noreen please," arah Datin Noreen.
Serra terkelu bersama kerutan di dahi. Datin Noreen? Bukankah wanita itu sendiri meminta dia memanggil dengan gelaran Aunty Reen sejak mereka kenal lagi?
Serra simpul senyum lalu mengambil tempat bertentangan dengan Datin Noreen. "Aunty, mana yang lain? Bukan kita nak lunch sama-sama ke?"
Datin Noreen mengoyakkan satu senyuman sinis. "Kau fikir kau layak ke makan semeja dengan keluarga aku?"
"Errr... apa Aunty cakap ni? Saya tak faham." Datin Noreen di hadapannya kali ini seperti orang lain. Ini bukan Datin Noreen yang dia kenal. Adakah ini alien dari planet Marikh? Ish, jangan mengarutlah Serra!
"Aku malas nak simpan lagi. Aku nak cakap yang aku tak suka kau. Aku tak suka kau rapat dan bertunang dengan anak aku, Farhan. Kau tahu kan yang keluarga aku ni orang ternama? Aku tak nak bermenantukan perempuan miskin dan... cacat."
Bam!
Bagai ada satu batu menghempap dirinya yang kerdil. Kata-kata nista itu... keluar sendiri daripada mulut ibu Farhan. Wanita yang selama ini dia hormat. Wanita yang murah dengan senyuman. Wanita yang sudah dianggap seperti ibu kedua. Datin Noreen...
"Aku tak restu perkahwinan kau dengan Farhan."
"Kenapa tiba-tiba, Aunty Reen?" soal Serra perlahan. Sedaya upaya dia cuba untuk tidak mengalirkan air matanya.
"Stop calling me Aunty Reen. I'm Datin Noreen. You should respect me! Aku dah cakap dengan Han yang aku tak nak kau jadi menantu aku, tapi dia degil dan tetap nak teruskan pertunangan jijik tu. Aku tak faham... apa yang kau ada sampai anak aku tergila-gilakan kau? Sampai dia sanggup belakangkan mama dia sebab kau! Kau siapa? Cuma perempuan cacat daripada keluarga yang miskin. Hodoh pula tu." Datin Noreen melemparkan kata-kata hina buat Serra.
Lidah Serra kelu.
"Memandangkan kau dah tahu yang aku tak restu hubungan kau dengan anak aku, aku harap kau fahamlah yang aku nak kau putuskan hubungan kau dengan Farhan," ujar Datin Noreen tanpa mempedulikan perasaan gadis muda yang selama ini menghormatinya.
"Tapi... saya cintakan Han."
"Cinta? Layak ke kau dengan dia? Simpan sajalah impian kau nak berkahwin dengan anak aku tu. Aku dah jumpa perempuan yang selayaknya untuk jadi isteri Farhan. Yang lebih mulia, sempurna dari kau. Paling penting... tak cacat."
YOU ARE READING
Sweetness
RomanceSWEETNESS VERSI CETAK PRINT ON DEMAND (CLOSED) SWEETNESS VERSI EBOOK (NOT AVAILABLE) Hanya memaparkan bab terawal sahaja! Terbitan: September 2021 Ebook by Aisywa Novel by Aisywa HAK MILIK CIPTA _AISYWA WARNING! - DILARANG PLAGIAT, MENIRU, INSPIRASI...