ياريت لما ندخل علاقة أيًا كان اسمها نكون خفاف على بعض ومتقبلين عيوب بعض وعارفينها قبل المميزات اللي بتجذبنا للشخص ده ..
عشان منرجعش نشتكي في الآخر ونتصدم من عيوبه وهي موجودة فيه من الأول بس زي ما بنقول كده بتعمل نفسك أعمى عن عيوبه ومش بتشوف غير كل جميل فيه وده غلط ..
وازن بين عيوبه ومميزاته وشوف أنت هتقدر تتحمل ولا لاء ؛ وأسأل نفسك سؤال هل الشخص ده فعلًا يستحق عناء الطريق ؟
لو كان يستحقه يبقى خلاص متفكرش وحط الجملة دي قدامك قبل الدخول في أي علاقة أو قبل ما تقرب من أي حد وتتعمق في العلاقة معاه وتأذيه أو تتأذي ..
علاقات سطحية بمحبة أفضل من علاقات عميقة بضرر وأذى وغياب للمحبة 🤍*********************
كان باب سيقع من كثره الدق عليه.... جاء كانه ثور هائج..... هو كان يتوقع انه سيأتي سيجدها محطمه.. ولكن عندما سمع صوته وهدوء هذا الرجل اللعنه عندما حدثه في الهاتف.. عرف انه حافظ عليها لم يؤذيها كم كان يتمني ان لا يؤذيها ولكن جزء بداخله يتمني ان يأتي هو ويكون منقذها الوحيد...
احمد: افتح انا عارف انك جوه قالها وهو ياخذ انفاسه بصعوبه....بقوولك افتتتتتح....
توقع ان يكون جاسر اخذها ورحل وهذا كان توقعه الوحيد...جلس ما يقارب النص ساعه علي أمل ان يتم فتح له الباب.....
لمح من بعيد ما لم يسره...انها هي.. لم يراها مضيئه مثل هذه اللحظه..الهذه الدرجه تحبه... كيف تستطيع مسامحته بعد كل ما فعله بها.. لمحها تبتسم باشراق.. فقرر الانسحاب.. هو يعرف انه ليس له مكان بقلبها غير اخ.. وصديق... اخذ نفسه وعلي وجهه الم..
حدث نفسه قائلا: انا وصلت لكده لي..
لم يجد اجابه غير انه كل شئ فيه احبها...
اخرج هاتفه وترك لهه رساله....
انا حبيتك عارف ان مينفعش اقولك كده وانتي ست متجوزه انتي كنتي مقرره تعلمي جاسر درس
الحقيقه انا شايف أنه ندم ومش عشان بحبك هتمني ليكي تبعدي عن الانسان البتحبيه.. انا هفضل الاخ والصديق ليكي.. بتمني ليكي الخير من كل قلبي
يا من احببتها بصدق...نظر للرساله قبل ان يضغط ارسال قرر ارسالها....
اغمض عينه بالم... وقرر الانتباه لعمله هو مقصر في حق عمله كثيرا انشغل هذه الفتره.. قرر النجاح والنجاح اكثر
شمس كانت بالنسبة لاحمد سم وترياق...
أذته من غير ميبقي قصدها كسرت قلبه.. من غير متعرف..محستش بحبه ليها.
. وده بيحصل بيبقي فيه ناس حولينا بتحبنا بس احنا دماغنا واقفه علي الاحنا بنحبهم وبنتمناهمبص حقيقي حواليك وعيد حساباتك..
ترياق بقي عشان كان اما بيشوفها بيحس بالامان بالراحه بالدفا دايما اما بنحب حد بنبقي بنتمني لحظه اطول في نظراتنا ليه.. الزمن يقف بينا اننا نفضل بنبص لبعض نشبع من ملامح بعض...
أنت تقرأ
انت السم والترياق (بقلمي حنين وهدان) مكتمله
Romanceليس مسموح أخذ اقتباس او او نقل الروايه بدون أذن لانها تقع لحقوق الطبع والنشر والا ذلك يعرضك للمسائله القانونيه #حنين وهدان #انت السم والترياق حاله من الكوميديا سنعيش مع ابطالنا قصه مختلفه لكل ثنائي... حب من نوع أخر.. في حب الصداقه