-1-

771 10 5
                                    

Ik gooi mijn fiets tegen het hek en zet hem op slot. Ik hou daarna de sluitel in aanslag om zo snel mogelijk de voordeur te openen. Als ik binnen stap, gooi ik mijn sneakers onder de kapstok. Al snel weet ik de bank te vinden, ik plof naast Hannah op onze bank. "En?" zegt ze met afwachtende blik. "Ze gaan me nog bellen" antwoord ik wanhopig. We zijn beide net afgestudeerd en druk opzoek naar een baan. "ach, komt goed mop" zegt ze als ze haar hoofd op mijn schouder legt. We hebben beide bedrijfskunde aan de Erasmus gedaan, zij gespecialiseerd in economie en ik in media en entertainment.
Ik zie mijn telefoon oplichten.

bedrijfskunde
Koentje: boyss, vanavond 20:00 fissa!
Koentje: Locatie📍
Yuri: Ik ben 🐝
Amber: Me too!

Ik zucht en laat Hannah de berichten zien. "oh 100 procent dat wij gaan" ze staat op, alsof ze al van plan is te vertrekken. Ik schud mijn hoofd "moet dat? ik dacht dat we gingen netflixen", ik zet mijn puppy ogen op en maak een pruillip. "kom op Juul, hoelang hebben we de Koen al niet gezien? juist, veel te lang". Na een tijdje discussiëren, sta ik op het punt toch maar toe te geven.

bedrijfskunde
Koentje: ohja, Julia en Hannah kunnen weer blijven slapen als jullie anders te lang moeten rijden.

Hannah lacht, "top, is dat ook geregeld". Ik schud mijn hoofd maar moet stiekem toch lachen. Misschien is een goed feestje precies wat ik nodig heb. Hannah en ik besluiten alvast een goede bodem te leggen en ons daarna klaar te maken. Net als altijd is het de avond voor een feestje een grote chaos in ons appartementje in Den Haag. Wanneer de storm gepasseerd lijkt te zijn, lopen Hannah en ik de woonkamer in. Ze heeft een paars glitter topje aan met een strakke, zwarte leren broek. Ik draag een licht roze, korte strakke jurk met hakken waarvan ik nu al weet dat ik er spijt van ga krijgen.
Voordat we gaan, pakken we nog een aantal dingen voor de dag erna. Al snel genoeg zitten we in de auto, onderweg naar Rhoon. We zouden om 19:00 bij Koen indrinken en daarna zou een vriend van hem ons naar de club brengen. Een half uurtje later rijden we de oprijlaan op. Ik ben één keer eerder hier geweest, tijdens het klassenfeest aan het eind van vorig jaar. Toen hebben we onze diploma's gevierd in zijn achtertuin. Omdat ik en Hannah als enige niet rondom Rotterdam woonde, konden we toen ook bij hem slapen.
Hannah belt aan, ze hele rit kon ze de grijns niet van haar gezicht afhalen. Ze heeft er duidelijk meer zin in dan ik. "hey dames" zegt Koen als hij de deur opent. "beetje zin in?" zegt hij. "zekers" zegt Hannah. Ik blijf stil totdat hij me direct aankijkt. "uh ja, vooral zin om me niks meer van de avond te herinneren" zeg ik, of ik het meen weet ik nog niet. "that's the spirit" lacht Hannah.
We volgen hem naar de woonkamer waar zijn huisgenoten zitten. Een aantal hebben Hannah en ik al eerder gezien. "Raoul, Rob, dit zijn Hannah en Julia. Ze waren hier van de zomer ook." Koen stelt ons voor. "ohja, welkom" zegt Raoul terwijl hij met zijn armen een verwelkomend gebaar maakt, hij zit op de stoel naast de bank. "Bier?" zegt Koen, we knikken beide. Voordat hij naar de keuken loopt wijst hij naar de bank. Hannah gaat naast Rob zitten en ik naast haar. Terwijl Hannah small talk aan gaat met de vrienden van Koen, focus ik me op de voetbal wedstrijd op tv. "jullie hadden bier besteld" zegt een onbekende stem. Ik knik en houd mijn hand uit terwijl mijn ogen vastgelijmd naar het beeldscherm staren. Net voordat ik het koude flesje in mijn handen voel, is er een gemiste kans voor Feyenoord. Ik zucht gefrustreerd en neem rustig het volle flesje aan, "dankjewel".
De persoon die mij het flesje overhandigd gaat languit naast me zitten, in de hoek van de bank. "Jij ook voor Feyenoord?" vraagt hij. Voor het eerst haal ik mijn ogen van het beeldscherm. Ik knik en maak een instemmend geluid. "Ik ben Matthy trouwens, huisgenoot van Koen" zegt hij. Ik draai me naar hem toe en bekijk hem nu pas goed. In tegenstelling tot de andere huisgenoten heeft hij blond haar dat in een rommelige zijscheiding naar rechts ligt. "Ik ben Hannah" hoor ik van links komen, ze steekt haar arm uit. "Oh ehm, Julia" ik pak mezelf op en glimlach naar hem.
"Ja! Ja! Jaaa!" roept Koen door de kamer. Ik vestig mijn aandacht opnieuw op de televisie en zie dat Feyenoord scoort. "Yes!" juich ik. Ik zie Matthy naast me lachen. Hij houd zijn flesje naar voren, met de mijne tik ik er tegen aan. "proost" zegt hij met een glimlach. Een tijdje, en een aantal drankjes, later is het 19:45. "Nou jongens, tijd om te gaan" zegt Koen. Hij staat met zijn jas aan in de deuropening. "Veel plezier" zegt Matthy, ik kijk hem nog een keer aan. "Thanks" zeg ik.
Als we richting de auto lopen voel ik Hannah's arm over mijn schouder. "Ey, die Matthy he? Das wel echt jouw type" roept ze, iets te hard misschien. "oh hou op hoor, jij hebt al veel te veel op hoor ik" zeg ik.

falling, fallen • matthy het lamWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu