-8-

374 13 3
                                    

Na de opnames help ik de jongens met het opruimen. Ik merk dat het opnemen van de tweede video niet geholpen heeft met het nuchter worden. Ik was zelf zo slim genoeg om nog een flesje water naar achter te tikken, waardoor ik wel redelijk nuchter ben. Al snel zijn de woonkamer en de keuken weer semi opgeruimd. "joe jongens, ik ga pitten" roept Rob terwijl hij naar de gang strompelt. De andere volgen al snel.
Ik besluit ook naar de logeerkamer te gaan, totdat ik Matthy op de bank zie liggen. Hij ligt op zijn rug, met zijn ene hand over zijn gezicht en de ander op zijn buik. Ik loop naar hem toe en hurk naast de bank. "Hey, Mat" zeg ik zachtjes, ik wrijf over zijn arm. "Gaat het?", ik krijg een kreun als antwoord. "Dat neem ik aan als een nee". "kom, dan breng ik ja naar je kamer", ik doe zijn arm over mijn schouder. We lopen samen naar zijn kamer, gelukkig hoeven we geen trap op. Hij gaat op zijn bed zitten, "ik ben zo terug" zeg ik. Ik loop terug naar de keuken en pak een flesje water uit de koelkast. Ook pak ik in de badkamer een doosje paracetamol.
Als ik terug ben in zijn kamer, leg ik ze op zijn nachtkastje. Ondertussen ligt Matthy in bed, ik zie dat hij zijn shirt en broek op de grond heeft gegooid. Ik ga naast hem op zijn bed zitten. Ik kan mezelf niet tegenhouden dus ik speel kort met zijn haar. "red je je zo? dan ben ik naar boven" zeg ik. Als ik geen antwoord krijg neem ik aan dat hij slaapt. Als laatst maak ik zijn lamp uit. Ik sta op en ben van plan om zijn kamer te verlaten. Nog voordat ik een stap richting de deur kan nemen voel ik zijn hand in de mijne. "blijf", hoor ik kort. "wat?" fluister ik. Ik hoor niks meer maar zie dat hij naast hem het dekbed omhoog tilt. Ik krijg een glimlach op mijn gezicht. Voordat ik in bed stap, pak ik een tshirt uit matthy's kast. Ik doe deze snel aan en leg mijn broek en eigen shirt op zijn stoel.
Ik loop om het bed heen en stap aan de andere kant zijn bed in. Matthy ligt met zijn gezicht mijn kant op, een vredige blik staat op zijn gezicht. Ik leg mijn hoofd op het kussen naast hem. Matthy krijgt een glimlach op zijn gezicht zodra hij merkt dat ik daadwerkelijk gebleven ben. "truste Juul" mompelt hij nog. "truste Mat". Met een tevreden gevoel sluit ik mijn ogen.
De volgende ochtend wordt ik wakker met een apart gevoel. Ik zie en voel al snel dat ik in een onbekende kamer ben beland. Ik lig met mijn gezicht naar de raam en met mijn rug naar Matthy. Ik voel dat zijn arm snachts om mijn middel is gekropen. Ik probeer me zo subtiel mogelijk om te draaien. Echter, voordat ik me heb omgedraaid voel ik zijn arm al bewegen. "goeiemorgen" zeg ik zodra ik me volledig om hem gedraaid. "morgen" mompelt hij terug en hij wrijft over zijn voorhoofd. "er ligt paracetamol op je nachtkastje" zeg ik dan. Hij kijkt naast zich en knikt dan met zijn hoofd. "je bent een engel", hij neemt snel een paracetamol en gaat dan tegen het kopstuk van zijn bed zitten.
         Ik kijk ongemakkelijk om me heen, onzeker over wat ik moet doen. Ik wist niet in hoeverre hij de avond nog kon herinneren en in hoeverre alcohol een rol heeft gespeeld in het ontstaan van deze situatie. Ik kijk omhoog en zie dat Matthy een grijns op zijn gezicht heeft staan. "wat zit jij te lachen" zeg ik zachtjes. Hij schud zijn hoofd en zijn hand reikt naar mijn hoofd. "je ziet er gewoon schattig uit als je nerveus bent", zegt hij als hij een plukje haar uit mijn gezicht haalt. Ik voel mijn wangen gelijk opkleuren.
        Als er op de deur wordt geklopt schrikken we allebei uit onze trans. "Ja?" antwoord Matthy. De deur opent op een kiertje. "Weet jij waar Juul is gebleven, ze ligt niet op de loge-" Ik hoor koens stem vanuit de gang en ga recht op zitten. Hij duwt de deur verder open en kijkt me verbaasd aan. Ik kon niet opmaken of hij boos was of niet. "Er is niks gebeurd Koen, rustig aan" zegt Matthy snel. "Hm, wij spreken elkaar nog wel" antwoord Koen, er klonk een mix van serieusheid en sarcasme in zijn stem. Zodra de deur sluit, bast ik samen met Matthy in lachen uit. "Je had zijn gezicht moeten zien!" lacht Matthy. "we zijn er gloeiend bij".

falling, fallen • matthy het lamWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu