1

40 0 0
                                    

Maryam:

PIIP PIP! Mitt alarm tjuter. Jag gäspar och gnuggar sömngruset ur ögonen. Min mobil visar att klockan är 06.30. Solen lyser in i springorna i min rullgardin och bländar mig. Jag släpar mig in till badrummet och sköljer mig med kallt vatten för att vakna till.

När jag är klar går jag fram till min stora vita garderob. Jag står där i typ 5 minuter, innan jag väljer en mörkblå tröja och ett par vita tajta jeans. Soft stil liksom. Jag sätter mig ner och sminkar mig omsorgsfullt med smokade ögon. Jag tar fram maskaran som jag fick av Emma i present. Den gör mina ögonfransar 3 gånger så stora. Jag granskar mig själv i spegeln. Svart, långt hår. Mörka ögon som jag själv tycker är snygga och stora läppar. 

Jag går ut till köket och förbereder min frukost. En smoothie och yoghurt. Flyttkartongerna står fortfarande kvar, trots att det var en månad sen jag flyttade hit till min första egna lägenhet, efter att Jaco flyttat till  Göteborg för att spela fotboll. För snart ett år sedan stack mamma till Stockholm och försvann med en kille hon hade träffat i smyg, en idiot. Det var då pappa började dricka och blev våldsam. En dag fick Jaco spel. Han stormade in och skrek att han skulle ge sig av. Han hejdade sig och stack faktiskt. Jag tror att han skämdes. Han kom och gick under 4 års tid, alltid lika ångerfull och med löften om att bättra sig innan han drar vidare, men när jaco blev myndig fick han vårdnaden för mig. Vi vet inte var vår pappa är nu. Senast hörde vi att han var i Marocko med sin nya fru. Jag är glad att han vågar fokusera lite på sitt eget liv och låter mig ta hand om mig själv.

Mitt bord är fullt så jag sätter mig på köksön innan jag måste dra till bussen. Mitt lägenhetshus är en gammal pittoresk byggnad, men det bästa är mina stora fönster i vardagsrummet. Och alla mina plantor såklart. Jag har målat väggarna i en ljusorange nyans och det enda som finns där nu är en vit soffa och min TV. Jag hinner precis på bussen innan dörrarna stängs och slår mig ner på en ledig plats längst fram. Jag pluggar i mina airpods och låter Olivia Rodrigos nya låt Brutal eka i öronen. För den här terminen kanske blir helt brutal.

Allt vi görWhere stories live. Discover now