Maryam:
Jag går fram till mitt skåp där Emma och Riley redan står och pratar.
"Heej gumman", säger Riley när jag kommer fram och ger mig en kram. "Första dagen! Vad har vi nu?" frågar jag Emma. "Matte", säger hon och gör en strypgrimas. Jag skrattar till. Hon har på sig ett svart spetslinne med djup urringning som jag ser många killar som går förbi kolla på. Över det har hon en vit jacka och en guldkedja hänger runt hennes hals. Hennes mörka afrohår är fixat i långa flätor.
Riley har på sig en rosa collegetröja och tajta jeans med massa hål i. Trots att vi är så olika har vi alltid varit bästisar. Vi träffades på dagis och klickade direkt. Ricky går förbi men stannar när Emma tittar på honom. Han trycker upp henne mot skåpet och de börjar hånglas. Jag och Riley ser på varandra.
"Vi måste gå nu, annars blir häxan sur", säger Riley och himlar med ögonen. Hon menar våran mattelärare Jens, som typ är surast på skolan och ett riktigt peddo. Emma skrattar men följer efter henne. "Gå ni, jag kommer sen!" ropar jag och börjar ta ut mina böcker ur det lilla skåpet.
Lite längre bort står en klunga av killar. Jag vet exakt vilka det är, det är de killarna som utåt ser bra ut, ler och flörtar med tjejer men som egentligen är kriminella och spenderar fredagskvällarna med att döda varandra. Hatet märks tydligt på bråken i korridorerna. I mitten står Hassan och hans kompisar och gör konstiga grimaser som får alla i gänget att skratta. Vid hans vänstra sida står Asho och sen Aden.
Aden är snyggast av dom alla. Jag har crushat på honom sen jag var typ 15. Han har mörkbrunt hår som är lite lockigt och är mycket muskulös. Jag inte inte sluta titta efter honom när jag ser honom på stan, och tro att han kanske gillar mig med. Och han är en av få som kom ny och fått tillräckligt med respekt för att få va med i deras gäng. Själv var mamma och pappa ursprungligen från Syrien. Vi stack till Sverige när jag var fem år gammal.
Aden:
Vi står och hänger vid skåpen. Asho knuffar till mig. "Bror, vad tror du?" säger han och stirrar på några tjejer som går förbi. Han är fan alltid lika kåt. Jag skakar på huvudet och sveper med blicken över korridoren. Min blick fastnar på en tjej. Hon har långt, mörkt hår och bruna ögon som glittrar. Hon är faktiskt väldigt snygg. En slinga åker ner framför ögonen och hon fäster det igen bakom örat. Jag känner igen henne, hennes brorsa brukade vara med mig i mitt gäng, tills deras mamma stack och han vände sig till några andra. Men om man pratar om det slår han alla och allt han ser. Helt jävla fuckad.
"Vad tycks?" frågar jag Asho. Han följer min blick och tittar också på tjejen. "Jävlar, hon är ju het", svarar han. "Stor röv också." Jag blänger på honom. "Backa bror, hon är min." Han backar snabbt. Jag reser mig från min bänk och går fram till henne.
Hon är upptagen med att balansera alla böcker och sin dator och ser mig inte. Jag ställer mig bredvid henne. "Behöver du hjälp?" frågar jag och flyttar mig långsamt lite närmare.
Hon tittar upp och får syn på mig. Hon rodnar och tittar bort. "Jag tror det går bra", svarar hon samtidigt som hon slår igen skåpsdörren.
"Vad heter du? " frågar jag och ler mitt finaste leende. "Maryam", svarar hon och fäster en hårslinga bakom örat igen. Varför är det så sexigt när hon gör det? "Eyy, Maryam, pratar du som en svenne bre?" Asho ropar efter oss, men jag tystar honom med en nick.
"Du är jävligt söt Maryam", säger jag och ställer mig framför henne. Jag lägger mina armar på var sin sida om henne så hon blir instängd. Hon ser sig nervöst omkring. Jag böjer mig fram och viskar i hennes öra.
"Du kommer väl ikväll? Asho har fest. Vi har fixat mycket knas, du vet." Hon tittar upp mot mig och blinkar till. Hon är så snygg när hon gör så! "Kanske", svarar hon och ler. Det räcker. Jag reser sig upp. "Då ses vi."
Hon nickar och jag går bort till Viggo och Asho, som följt mig med spänning. "Så?" frågar Viggo. "Vi får se", svarar jag och ler hemligt. Vi går i samlad trupp till biologiklassrumet, men allt jag kan tänka på är namnet Maryam.
YOU ARE READING
Allt vi gör
RomanceMaryam flyttar till utkanten av Stockholm för att gå klart gymnasiet. Hennes bror Jaco är fotbollsspelare och bor numera i Göteborg. Deras pappa är alkoholist och sällan hemma, och därför tar Jaco mest hand om Maryam och dom är väldigt tajta. Han ä...