دخلت ناريمان الي القصر وهي مسرع وتكاد لاتصدق، ما اقترحت عليه صديقته، وتسألت في قرارة نفسه هل من الممكن أن تكون ريان احتفظت بالطفل وان طاهر هو ابن خالد ......
اقتربة من غرفة صفية وفتحت الباب وبدون حتي طرق الباب وجدت صفيه تحمل المصحف الشريف وتقرأ القرآن، فوقفت أمامه وانتظرات حتي تنهي القراءه ولكن صفيه لم تتوقف عن القراءة، ف اقتربة منه ناريمان ومدت يده واغلقت المصحف
"صدق الله العظيم"نظرة صفيه الي ناريمان وهي تخلع نظرته وتضعه علي الطاوله أمامه "خير...... مالك..... مال وشك احمر....." قالت صفيه لنريمان..... التي جلست أمامه وهي تتفحص وجهه......
"انتي امبارح قولتي حاجه غريبه علي الفطار...... حاجه عدت علي الكل.... بس معتدتش علي......"
رفعت صفيه حوجبه مستفهمه من ناريمان "آنا طول النهار بقول كلام، فكريني... قولت ايه.... "
" قولتي ان طاهر الصغير ابن يوسف...... شبه خالد......"
"اه قولت..... وده يزعجك في ايه "
" مفكرتيش ان ممكن الولد ده يبقي ابن خالد.... "
" ابن..... خالد...... ازي......"
"يعني البنت..... دي منزلتش البيبي واحتفظت بيه..... خلي في علمك اننا محضرنش العمليه...... يعني جايز انه منزلتش البيبي "
كانت صفيه مذهوله من كلام ناريمان فنهضت من مكانه ونظرة الي ناريمان وهي غضبه للغايه وتكاد تنفجر من الغضب
" اسمعي انا مش عرفه انتي عايزه توصلي ل ايه، بس كفايه لحد كده، بيتي كان حيتخرب بسببك...... انا مش حسمحلك انك تكدري صفو البيت ده اكتر من كده..... قصة ريان وخالد انتهت،...ريان مرات يوسف وابنه ... حفيدي يعني خلاص بقي عندنا حفيد ووريث.... يبقي لأمي تعبينك وامشي من قدمي...... "
تفجئت ناريمان من كلام صفيه وتحوله هكذ" يا حمتي اسمعيني..... البنت دي بتضحك عليكو الود ده ابن خالد.... "
" ناريمان كفايه...... يلا من قدمي..... واسمعي لو الكلام ده طلع بره..... ولو حولتي انك تأذي ريان او حفيدي ان مش حسكتلك "
قالت صفيه ثم نهضت وتركت الغرفه لنريمان التي كانت مذهول ومتفجئ من كلام صفيه وفكرة في انه اتخذات صف ريان ويوسف....." هه ولا يهمني طاهر ابن خالد، وأنا حتآكد من ده ولو طلع ابن خالد.... يبقي ايامك يا ريان بقت معدوده."
********
دخلت ناريمان الي دخل غرفته، وتوجهات الي الدولاب وأخرجت منه ألبوم صور.....
ثم اخذات تبحث عن صورة لخالد وهو صغير........ وجدات عدة صور ولكنه كانت تفضل ان يكون عمر خالد في الصور مقرب لعمر طاهر...... في النهايه وجدة صورة لخالد وهو يبلغ من العمر عامين...... ثم قمت بتصويره في هاتفه المحمول....ثم اخفت ألبوم الصور، وبعد ذلك نزلت الي أسفل... لم تجرؤ علي دخول غرفة ريان ويوسف، ولكنه نزلت الي حديقة القصر بعد ان عرفت ان الطفل مع جده اقتربة من طاهر القناوي ثم ألقت عليه التحيه وجلست قليلاً، ثم أخرجت هاتفه والتقطات صور للطفل بدون أن يشعر طاهر القناوي...... ثم نهضت.
وتو جهت مسرعه الي غرفته واخذات تقران بين كلتا الصورتين.......... وأصبح لديه اليقين ان طاهرابن ريان هو ابن خالد "هه بتضحكي علي مين يا ريان.......ايامك كلها سوده معيه......."
أنت تقرأ
✮◇؏ــڜــڦ ا لـــقَــــنٌـــٱوِيّ ◇✮بّقَلميّ هٱلۂ
Romanceخالد القناوي كبير عائلة القناوي، لانت له الدنيا، فآجتماع لديه المال والسلطه، الاان الدنيا اذا أعطت اخذات، فخالد حرم من نعمة الولد والسبب زوجته، ماذا سيفعل حين يأمره ولده بالزوج من أجل انجاب وريث،، وكيف سيتخلي عن زوجته التي يحب...........