🌿 //Chapter 11//🌿

25.5K 519 26
                                    

كانت الساعه قد تجاوزت منتصف الليل حينما عاد  خالد الي المنزل، كان المنزل يخلو من اي صوت أو ضجيج....فجميع من يسكن المنزل قد خالدو الي النوم مبكرا وهذا من عادة اهل القصر.
أثناء صعوده الي أعلى مارة بغرفة ريان وتسمر أمامه للحظات..
ثم تذكر أن ناريمان قد عادت في الصباح وتتوقع منه أن ينام معه في غر فته....
فكر للحظات ان يطرق باب غرفة نوم ريان الا انه فضل الصعود الي غر فته........
اما ريان فقد كانت تجلس في. غرفته وعلي فراشها وحيده تحدق الي خزنة الملابس الفارغه تارة  وتارة اخري الي باب الغرفه  حتي يآتي معاد نومه فهى غير معتادة علي النوم وحيده، كانت السيده صفيه قد أخبرته ان ناريمان سوف تعود من زيارة ابيه وعليه ان تتجنبه حتي لا تجلب علي نفسه المشاكل........فتناولت عشائه واوت الي غرفته مبكرا  .
***************
في الصباح استيقظت ريان مبكرا، ثم قامت بتسوية فرشه، واغتسلت، ثم ارتداة ملابسه وجلست تنتظرة في غرفته، الا انه في النهايه شعرات بالملل وقرارة النزول الي أسفل.
أثناء نزوله قابلت سماح.... =//اه...... صباح الخير.......
اومآت ريان =//صباح الخير........
استغرابات سماح من نزول ريان بدون خالدفسألت ريان =//هو خالد لسه مصحيش......
شعرات ريان بالخجل من سماح فكيف ستخبره ان زوجه لم يقضي الليل في حجرته........ ايقنت سماح ما مر بخطر ريان فجذبته من يده وقالت له =//بقولك ايه تعالي نتمشى في الجنينه لحد ما الفطار يجهز........
=//ريان انا كنت عيزه اقولك حاجه...... بس ياريت متفهميش اني بتدخل في حياتك......
ردات عليه ريان =//لاء اتفضلي قولي.. =//هو خالد من بعد ليلة الفراح مبتش عندك.
شعرات ريان بالحراج من سؤله ولم تستطع حتي فتح فمه ل اجابته.....
=//شوفي انا قولت كده برضو ناريمان مش سهله، اسمعي مني  انا سلفته من ١٤سنه وعمره محتسمحلك انك  حتي تقربي من خالد...... ناريمان عمره محتسمح لأي وحده اي كانت انه تعلي عليه  باي حاجه..... سميه بقي غرور ثقه في النفس انتي حره انا قولت لك عشان انبهك......
=//طب ازي وفقت ان جوزه يتجوز عليه......
=//ما ده نفس السؤال اللي محيرني........ ايه اللي خله ترضي ان خالد يتجوز، أو بتحديد مين اللي أقنعه انه تسمح لخالد انه يتجوزك..... ده خالد مش بيشوف غيره ويما عمي حاول معه انه يتجوز عشان يخلف الا ان خالد كان بيرفض.
في بدئ الأمر استغرابات من كلام سماح الا انه لم تهتم، فكل ما يهمه صحة ابيه اما خالد وزوجته فاليذهبو الي حيث يريدون....
=//اسمعي يا ريان لو في يوم من الايام احتجتي لأي حاجه متقوليش انك ملكيش اي حد في البيت ده ، اعتبريني اختك واي حاجه تطلبيه انا في خدمتك.......
أثناء وجود ريان مع سماح في الحديقه رآتهم ناريمان  شعرات بالغضب.... فنزلت مسرعه  فقابله خالد عند باب الغرفه =// خير مالك يانا ريمان، مال وشك مقلوب ونزله رايحه علي فين...
=//الهانم اللي انتو جيبنه عشان تخلفلك، قعده تتصرمح في الجنينه من الصبح مع سماح هانم، ويعالم قالت له علي ايه...
ركضت ناريمان عل السلالم وأثناء نزوله قابلت صفيه =//خير مالك يا بنتي علي الصبح ابوكي بخير......
لم تجبه بل انطلقت وورئه خالد...
=//انتي بتعملي ايه هنا.......
شعرت ريان بذهوال من رؤيته لنريمان علي غفله، فلم تعرف بماذا تجيبه...
=//مالك يا ناريمان وماله، علي فكره هي ضرتك مش شغلتك.
شعرات ناريمان بالغضب من كلمات سماح...... فردة عليه =//ايه ضرتي.......... لمي نفسك ياسماح واتكلمي عدل.
ردة عليه سماح وهذه المرة كانت تقصد اغاظته =//ألم نفسي، علي فكرة هي زيك زيه في البيت ده انتي مرة خالد القناوي وهي برضو مرة خالد يبقي ايه الفرق......
عند هذاه الكلمه شعرة ناريمان انه يجب أن توقف سماح عند حده =//اقولك ايه الفرق....... قالت هذاه الكلمه ثم اقترب من ريان وسماح..... ثم اكملت......... =//الفرق اني ناريمان ذو الفقار....... ودي بنت السوق اللي كان بيشتغل عند جوزي. مجرد وحده لمينه من الشارع.............. عند هذاه الكلمات لم تستطع ريان ان تقف صمته =//ايه اللي بتقوليه ده....... مين دي اللي من الشارع شوفي انتي بتقولي ايه......
شعرت ناريمان بالغضب من كلام ريان....... =//انتي بتعالي صوتك عليه انتي اتجننتي....... انتي.....

=//ايه اللي بيحصل هنا ليه صوتك عالي يا ناريمان...... قال خالد في غضب.......
=//شوفي البنت اللي جيبه بتعلي صوته عليه وبتغلط فيه...
=//غلطت فيكي قالت ايه يا بنتي....... سألته صفيه مستفهمه منه...........
حولت ناريمان أضعف موقف ريان فقالت وهي تبكي =//تخيل يا خالد دي بتقول ان رسي برسك.... انتي مرت خالد القناوي وانا كمان مرته...... تخيل انا بسأله بقوله بتعملي ايه هنا قامت ردة علي بطريقه دي........
شعرت ريان بذهوال وصدمه من كلمات ناريمان... وتبادلت نظرة المفاجئه هي وسماح.......... فأردة سماح ان توضح لخالد ان ريان لم تقل هذا الكلام الا ان خالد لم يعطه الفرصه.... =//سماح من فضلك  علي فوق....... وانتي يا ماما خدي ناريمان من هنا....... غادر الجميع وترك خالد مع ريان..... التي كنت ترتجف من هول الفخ الذي نصبته له ناريمان.
=//اسمعي يا بت انتي انتي المفروض عرفه حجمك في البيت ده، بقي شوفي لو سمعت انك...... مش عليتي صوتك بس.... لوسمعت نفاسك في البيت ده مش حتشوفي مني خير...... ما شوفش وشك ولا اسمع صوتك....... اللي تطلبه منك امي تعمليه....... انتي عرفه انتي جايه هنا تعملي ايه......
=//يا خالد بيه...... والله مقولت حاجه........
=//اخر مرة اسمع صوتك....... ولا اسمع انك غلطتي في حد يلا اطلعي علي اوطك وما شوفش و شي ك تاني.... يلا......
غادرة ريان وهي تشعر بكم الظلم الذي وقع عليه كيف يعمله اهل المنزل هكذا، وهي التي كنت تظن انهم أناس طيبون هبو لمساعدته في أزمة مرض ابيه........دخلت المنزل وهي تمسح دموعه بينما تري ناريمان تقف مع صفيه وسماح...... وصعدة الي غرفته....
=//حرم عليكي يا شيخه....... انتي ازي تكدبي علي البنت وتشويها قدم خالد انتي عرفه انه ما قالتش كده.......
إشارة صفيه بيديه في إشارة لغلق الموضوع... =//خالص الموضوع خلص عمك زمنه صحي يلا  قولي يا سماح للبنات يجهزو الفطار وخليهم يطلعو الفطار لريان مش نقصنه مشاكل...
*****''

بعد مرور اسبوع
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

=//يلا يا ريان يا بنتي حنتآخر علي الدكتور......
=//حضر بس اجيب الشنطه..........
وبينما تنتظر صفيه، وإذا بنريمان تنزل من أعلى.
=//خير يا بنتي، انتي خارجه ولا ايه...........
=//انا جايه معكم.....
...... تسمرت ريان مكانه...... واصيبت صفيه بذهوال ولم تدري ماذا تفعل او تقول........
=//يعني ايه جايه معنا...... انتي عارفه ان وجودك حيبقى مش مريح......
=//بس انا عايزه اروح........ من حقي....... ولا ايه.......
قالت ناريمان وهي تنظر لريان........
فآقتربت صفيه من نار يمان وقالت له =//بقولك ايه تعالي جوه اوضات المكتبة الكلام هنا ماينفعش....... وبالفعل لحقت ناريمان بصفيه التي اغلقت باب الغرفه خلفه =//في ايه يا ناريمان يا بنتي. مالك...
تجهمت ناريمان وقالت =//يعني ايه مالي عيزه اروح معكم..... انا مش حسيب خالد مع البت دي واقعد هنا......
=//بقولك ايه...... شغل الغيرة ده ماليش فيه...... انتي عايزه
تساعدي جوزك ولا لاء...... ردي عليه...... لو غيرتي رأيك احنا لسه علي البر...... يطلق البنت وكل وحد. يروح لحاله..... وروحي بقي دوري لجوزك علي شركه وشغل يديره........
=//انا.......... ا..... ا..... لم تجد ناريمان ما تقوله........
=//ايوه كده اعقلي...... وشوفي مصلحتك ومصلحت جوزك... يلا...... يلا ربنا يهديكي........
خرجت. ناريمان من غرفة المكتب وورئه صفيه =//يلا اطلعي لفوق اعملي لنفسك اي حاجه...... ولا روحي شوفي. والدك.....
قالت صفيه ثم همت بالخروج وأثناء خروجه مرة على المطبخ..
=//اسمعو يا بنات، انا خارجه واحتمال اتآخر النهارده... ما وصيكو ش علي الاكل وياريت تخلو بلكو من الملح لان طاهر ضغطو عالي...... يلا بقي عيزين حاجه........
=//لا سلامتك ياست صفيه.......
*********

✮◇؏ــڜــڦ ا لـــقَــــنٌـــٱوِيّ ◇✮بّقَلميّ هٱلۂ حيث تعيش القصص. اكتشف الآن