صوت بكاء وعويل ايقاظ خالد من نومه........ فنهض مسرعة...
وفتح باب غرافته ثم توجه الي مصدر الصوات ليجد ريان ونجاة وكلا منهن تحتضن الاخري وسيل من الدموع ينحدر من عيونهن....... وكان لا يفهم ما يحدث......في خلال دقائق كان المنزل بآكمله قد استيقظ....... =//خير يا ماما هما بيعيطو ليه في حاجه.......
=//..... اصل ابوهم تعيش انت.........
اقترابات سماح من ريان ثم قامت بمساعدتها على النهوض وقامت بادخالها الى غرفتها.
نظره خالد الى والدته متسائلا وقال=// هو كان مريض ولا ايه ........
=// اه.... اصل.... اصل.... ابوها كان بيعمل عمليه زراعه كبد ومات بعد الزراعه بسبب نزيف..........
نظر طاهر القناوي الي صفيه =// ازاي ابو ه يعمل عمليه وما حدش يقول لي..... وبعدين في احد فيكم راح معه.....
شعرات صفيه ان كل شئ علي وشك ان يكشف...... فقمت بسحب خالد واغلقت غرفة ريان عليها ........ =//يلا..... معي تحت........ نزل الجميع الي أسفل........ وجلسو في غرفة المكتب...... نظر طاهر القناوي الي صفيه =//ممكن افهم ايه اللي حصل ده..... عملية ايه اللي عمله ابوه.... وازي مآخدش خبر بده........
لم تجد صفيه ما تقول بل أصبحت تتأتآ........ حتي شك خالد أن هناك شئ مريب........ فقال =//معلش يا حاج انا كنت عرف عن العمليه ومقلتش....... معلش اعذرني...... مشاغل...
=//يعني عملت معهم الوجب.......
=//ايوه يا حاج........
=//طيب انا عايزك تهتم بالعزاء..... وتروح علي المستشفى وتشوف اجرآت الدفن......
=//مشي يا حاج........
توجه طاهر الي خرج المكتب ثم توجه الي أعلي بينما توجه خالد ليغلق الباب خلفه..... وتوجه الي ولدته.... وجلس علي المكتب صمتا في انتظر شرح مفصل
=//ااقدر اعرف ايه اللي حصل......
=//ما.... انت عارف...... الرجل مات بعد ما عمل العمليه.....
=//وليه ماعرفش انه عمل عمليه، أو حتي انه مريض،
وتكاليف العملية مين اللي دفاعهم...... ومتقوليش ريان لاني عراف انه متتحكمش علي قرش مليم.....
لم تجد صفيه ما تقول....... فقالت =// معرفش هي قالت لي ان ابوه عنده عمليه وانه محتجني معه........
لم يصدق خالد ما قالته صفيه........
=//اوعي يكون اللي في بالي هو اللي حصل........
حينها ارتبكت صفيه وقالت =//هو ايه اللي في بالك........
نهض خالد ثم قال=// لو طلع اللي في بالي صحيح...... معرفش اقولك حعمل ايه........ قال ثم انصراف......
********
اقترابت ناريمان من غرفة نوم ريان طرقت الباب ثم دخلت
فوجدت سماح الي جواره تطيب خطره هي وشقيقته
فأقترابت منه =//البقاء لله..........
اومآت ريان برأسه......... ثم خلال دقائق كانت صفيه تجلس الي جوار ريان...... =//هادي نفسك يا بنتي كلنا له....... برحه علي نفسك...... علشان اللي في بطنك......
بعد دقائق آومأت الي ناريمان......... =//تعالي.... عيزكي......
تبعته الي غرفة نومه ثم اغلقت الباب.......
=//خالد شكك.......
شعرات ناريمان بفزع...... =//في ايه......
=//سألني عن مصريف العملية ومين اللي دفعه....... وانا معرفتشاقوله ايه....... مكنتش لقيه حاجه اقوله....... مكنتش فكر ان بعد ده كله الرجل حيموت....
=//طيب فكرك لو خالد عرف... حيعمل ايه........
=//معرفش انا خيفه خالد يعرف حاجه......... يارب استر....
أنت تقرأ
✮◇؏ــڜــڦ ا لـــقَــــنٌـــٱوِيّ ◇✮بّقَلميّ هٱلۂ
Romanceخالد القناوي كبير عائلة القناوي، لانت له الدنيا، فآجتماع لديه المال والسلطه، الاان الدنيا اذا أعطت اخذات، فخالد حرم من نعمة الولد والسبب زوجته، ماذا سيفعل حين يأمره ولده بالزوج من أجل انجاب وريث،، وكيف سيتخلي عن زوجته التي يحب...........