EP 27

77 10 6
                                    

Mata Hyerin membulat besar.

Hyerin:K-kamu...suka Ni-ki?

Mongi mengangguk laju.

Mongi:Sebenarnya...Mongi memang nak dapatkan Jake,tapi lepas je Ni-ki muncul dalam hidup Mongi...tiba tiba je rasa suka Mongi terhadap Jake...hilang.Dan kat situlah baru Mongi tau yang...Mongi dah jatuh cinta kat Ni-ki.

Hyerin mengangguk tanda faham.

Hyerin:Tapi...macam mana nak buat Jake jatuh cinta kat kakak balik?Dia masih lagi sayangkan kamu kan.

Mongi mengangguk sekali lagi.Tangan Hyerin digenggam.

Mongi:Kakak jangan risau,Mongi akan tolong kakak.Mongi janji.

Senyuman nipis diukir,tetapi segera senyuman itu mati.Hyerin berkerut dahi apabila melihat Mongi yang kelihatan sedih itu.

Hyerin:Mongi?Kamu kenapa?

Mongi:Mongi nak...minta maaf,sebab gaya Mongi yang dulu.Mongi tau Mongi salah,maafkan Mongi ya..

Hyerin tersenyum kecil lalu tangan kanannya menyelitkan rambut Mongi ke belakang telinganya lalu pipi gadis itu disentuh.

Hyerin:Taklah,kamu tak salah pun.Kakak yang salah sebab...tinggalkan dia.Jangan salahkan diri kamu okay?

Mongi mengangguk dan lantas tubuhnya ditarik ke dalam dakapan.Mereka memeluk antara satu sama lain.

???:Err korang buat apa ni?.

Mereka berdua menoleh serentak.Rupanya Lia.Pelukan segera dileraikan.

Hyerin menceritakan semuanya dan Lia mengangguk tanda faham.

Lia:Okay so....kerja korang sekarang cuma...nak tolong Hyerin dapatkan Jake semula la kan?

Mongi mengangguk.Lia senyum kecil.

Lia:Okaylah kalau macam tu...semoga berjaya~

Mongi melepaskan tawa dan secara tiba tiba telefonnya berdering.Segera panggilan itu diangkat.

Mongi:Hello?

Lia dan Hyerin hanya memerhatikan sahaja Mongi.

Mongi:Oh ye saya lupa...okay saya datang sekarang.

Panggilan dimatikan.Dia melihat Lia dan Hyerin silih berganti.

Lia:Siapa call?

Mongi:Jake,d-dia...ajak saya jalan jalan dengan dia.

Hyerin memandang bawah.Bahu gadia itu disentuh.

Mongi:Jangan risau...kita mula besok ye?

Hyerin mengangguk perlahan lalu Mongi pun melangkah pergi.Lia menoleh untuk melihat kawannya.

Tangannya melingkari di sekeliling leher Hyerin.

Lia:Jangan risau Hyerin,kita akan mula semua ni esok hari.

Hyerin mengangguk sekali lagi.

-

Mongi sedang mencari buku di dalam loker.Tiba tiba ada orang mendekatinya.

Jake:Hai!

Mongi tersentak lalu menoleh ke arah Jake.Dia menghembus nafas lega sambil mengusap usap dadanya.

Mongi:Terkejut saya.

Jake tertawa kecil.Dia ingin memegang bahu Mongi tetapi gadis itu mengundur membuatkan Jake mengerutkan dahi.

Jake:Awak kenapa?

Mongi tidak tahu hendak berkata apa apa sehingga dia melihat Hyerin yang juga berada di loker tidak jauh dari mereka.

Segera nama gadis itu dipanggil.

Mongi:Kakak Hyerin!Sini!

Jake mengerutkan dahi lalu menoleh ke belakang.Hyerin juga terpinga pinga mengapa Mongi secara tiba tiba memanggilnya.Dia tutur menurut dan mendekati mereka.

Jake:Kenapa panggil di-

Mongi:Ni kakak Hyerin ni.

Tangan gadis itu ditarik.Hyerin masih lagi terpinga pinga.

Mongi:Dia kemarin nak minta tolong seseorang untuk tolong ajarkan dia mata pelajaran matematik.Jadi saya suruh dia minta ajar dengan awak hari ni.

Jake dan Hyerin membulatkan matanya.Hyerin menggeleng berkali kali.

Hyerin:Eh bila ma-

Mongi mencubit pinggang Hyerin membuatkan Hyerin mengadu sakit.Jake masih lagi ternganga.

Jake:Jadi maksudnya...awak nak saya ajar dia?

Mongi mengangguk laju sambil tersenyum.Jake melirik ke arah Hyerin yang juga tengah terkejut dengan penjelasan Mongi.

Gadis itu melihat Jake lalu mengukirkan senyuman kekok.Jake menjeling malas lalu mengelus tengkuknya.

Jake:Tak boleh ke orang lain?Saya nak bawa awak jalan jalan lagi.

Mongi menetap bibir.Matanya terkebil kebil.

Mongi:Petang ni saya tak boleh.Saya ada kerja nak buat jadi tak dapat nak jalan jalan dengan awak jadi....awak ajarlah dia okay?Kesian kakak Hyerin kan kak?

Hyerin mengangguk sambil tersenyum senget.Jake mencebik.

Jake:Haih...ye la ye la,saya ajar dia.Petang ni.Pukul 4:50 kau cepat datang kat pondok ye kalau tak,aku balik.

Hyerin mengangguk dan membuatkan Mongi tersenyum.

Jake:Okaylah aku pergi dulu.

Jake berlalu pergi.Sempat dia mengusap kepala Mongi.

Mongi bisik kepada Hyerin.

Mongi:Mongi akan cuba sedaya upaya untuk buatkan korang berdua rapat kembali okay?

Hyerin mengangguk.

Hyerin:Terima kasih Mongi.

Mongi:Sama sama.

Mongi yang tadi melihat Hyerin terus tidak sengaja ternampak Ni-ki yang sedang bersandar di loker miliknya sambil memakan gula getah.

Hyerin juga melihat Ni-ki.Senyuman manis terukir.

Hyerin:Tu Ni-ki,pergilah jumpa dia.

Mongi mengangguk lalu berlari ke arah Ni-ki.Kelihatan lelaki itu terkejut di saat Mongi secara tiba tiba menyapanya tetapi dalam masa yang sama,dia gembira.

Hyerin menggeleng gelengkan kepalanya.

Hyerin:Comel.

Bersambung...

BUAYA DARAT - SIM JAEYUNWhere stories live. Discover now