IKON hijau digesek. Tanpa melihat nama pemanggil, telefon terus ditekapkan di telinga.
"Talhah here. May I know who's on the line?"
"Ay, Talhah! Haluu! Ehehe..." Kedengaran Athalia ketawa terkekeh-kekeh di hujung talian.
"Athalia? What are you doing, butterfly?" Berkerut dahi Talhah. Dah kenapa call dia padahal mereka berdua dekat je cuma berbeza aras. Athalia di tingkat bawah manakala dan dia di bilik bacaan.
"Nah, Athalia is just testing my own iPhone. It's amazing, Talhah!"
"Ya Rabb, budak ni tak ada kerja betul." Kepala digeleng kecil. Talhah mengaktifkan pembesar suara lalu diletakkan telefon di sebelah komputer.
Athalia ketawa lagi. Teruja dengan teknologi terkini yang Talhah dapatkan untuk dia.
"Athalia call Talhah sebab ni je? I'm working, Athalia." Talhah bersuara tegas.
Diam.
Eh, tadi bukan main bising. Sekarang, diam pula isterinya itu. Talhah tarik nafas dalam sebelum bertanya lagi.
"Athalia, are you there? Kalau tak ada apa-apa dah, Talhah nak off call ni."
"Talhah tak suka Athalia call Talhah?" Teragak-agak Athalia menyoal.
Jujur, dia terasa dengan reaksi Talhah. Suaminya itu seperti tidak suka dengan apa yang dia buat sekarang ini.
Athalia nak tunjuk yang dia hargai sangat-sangat pemberian Talhah je.
"Yes, especially when Talhah is working."
"Okay, Athalia letak dulu." Ujar Athalia dengan suara yang antara ada dan tidak ada.
Talian mati.
Tepi kepala digaru sesaat. Buat-buat faham apa yang baru terjadi. Talhah menyambung kerjanya meskipun hatinya terbit rasa tak senang.
Notifikasi Whatsapp yang berdenting menandakan ada mesej yang masuk. Pantas ditekan.
Athalia.
Talhah, our meals are prepared! Turun bawah cepat!
Keluhan kecil terlepas.
Okay, tapi lepas ni cakap je dengan Talhah. No need to message me if nothing important occur.
Butang 'send' ditekan. Perbualan Athalia dan Talhah ditekan butang mute.
"She's just excited." Talhah membebel sendiri.
••••••••
"WHY are you even wearing that in front of me?"
Athalia yang khusyuk membetulkan tudungnya tanpa terselak sedikit pun mendongak pandang Talhah.
"Talhah jugak yang suruh Athalia pakai." Suara Athalia mendatar. Mata merahnya yang lebih kepada warna carmine memanah tepat anak mata Talhah.
Talhah terngadah. Biar betul isterinya itu tidak tahu tentang hukum hakam aurat Islam?
"You see, if you're only with me, Bonda and Ayah, you are allowed to not to wear the hijab." Tenang Talhah menerangkan. Pinggang Athalia dirangkul.
Athalia jatuhkan kepala. Mengerti. Namun, raut wajahnya masih beku. Tiada rasa gentar dengan sentuhan Talhah mahupun debar.
YOU ARE READING
Isteri Buat Talhah
RomanceTalhah suka Athalia. Athalia suka Talhah. Mudah. Cute je kisah cinta mereka kan? Ke... Tak? "I tak sure... Kalau you betul-betul sayang kan I. I pun tak sure kalau I betul-betul sayang you." "Then, how about seal a kiss to confirm it?" [ ON - GOING...