Ada satu tepukan dekat bahu kanan aku. Aku terdiam. Tak lama tu aku berpaling.
"Allahuakbar!" Ucap aku melangkah kebelakang.
"Eh kau kenapa j?" Tanya nadim.
"Belakang kau!" Ucap aku lantas menolak pintu tersebut dengan kuat.
"Weh j!! Tunggu aku"
Aku dengan nadim berlari meninggalkan pantry tersebut. Sampai dekat lif, aku dengan nadim berhenti berlari. Aku bersandar dekat dinding lif lantas membongkokkan badan. Nadim pulak didepan aku. Nafas dah separuh hilang cuk.
"Apa yang terjadi?" Tanya nadim.
Belum sempat aku nak jawab pertanyaan nadim, aku terdengar bunyi orang bercakap. Okay lah aku nak jelaskan. (Dekat bahagian lif ada dua jalan. Satu jalan berdekatan dengan tandas, tembus tangga puaka dan terus ke pantry. Satu lagi jalan, keluar lif dan akan jumpa satu ruang macam kaki lima dan terus tembus ke bahagian depan ofis aku. Dan bahagian depan ni memang gelap. Tak kisah lah siang atau malam. Memang gelap. Aku tak tahu kenapa diaorang tak pasang lampu.) so aku terdengar bunyi orang bercakap dekat bahagian depan. Bahagian tu memang gelap sangat. Aku dengan nadim berpandangan ditempat yang sama terus menegakkan badan. Nak standby lah mana tahu kot lah ada apa-apa yang tak kena. Boleh cepat-cepat lari. Tetapi ini sebaliknya. Ia membuatkan aku terdiam. Anuar sham dan maria keluar dari situ. Tak lama tu lampu di bahagian lif menyala.
"Korang semua dari mana?" Tanya nadim.
"Ni dim. Sepatutnya kitaorang yang kena tanya kau. Kau dari mana?"
Anuar memandang aku dekat sebelah nadim.
"Dan kau j. Kenapa menonong je pergi macam tu? Panggil pun buat tak tahu. Kenapa eh?"
Aku terdiam dan terfikir. Aku menonong je pergi? Aik.
"Bukan ke elektrik tak ada kat dalam?" Tanya aku.
"Memang lah tak ada tadi. Aku dengan sham pergi tengok. Lepas dah settle aku dengan sham patah balik. Aku nampak kau. Aku panggil. Tapi buat tak tahu je berjalan menonong je. Lepas tu tinggal maria sorang-sorang pulak tu. Kau okay ke tak ni?" Tanya anuar.
Aku bersandar dekat dinding lif.
"Macam ni lah. Better aku balik lah. Entah lah. Aku penat." Ucap aku.
"Kau memang kena balik pun j. Dah teruk sangat aku tengok kau ni." Sampuk sham pulak.
Aku menganggukkan kepala lantas meninggalkan yang lain dekat situ. Aku terus berjalan menuju ke arah kereta. Sampai saja aku terus meloloskan diri ke dalam kereta. Aku tak terus hidupkan enjin kereta. Aku bersandar sambil mata aku pejamkan. Bila dah 15minit aku dalam keadaan macam itu, aku terus buka mata. Hidupkan enjin kereta. Masa lampu kereta aku menyala, tiba-tiba..
"Allah!"
YOU ARE READING
KISAH SERAM BANGUNAN BERHANTU
HorrorHai Assalamualaikum! Jumpa lagi kita.. maaf agak lambat sedikit. Kali ini aku nak sharekan pengalaman benar yang terjadi.. stay tuned!