DD

91 35 1
                                    

Five years ago, flashback.
Negara Thrsand

Yuuma menatap Amikie bosan yang membelek kristal sejak mereka berjumpa sehinggalah dari masuk kedai makan itu.

"Masa kau bagi aku Kristal Whabba hari tu, aku boleh tahu kau dah ada hobi kristal. Aku tak sangka kau hanya terpancing dengan benda sebegini?" Kesal Yuuma lalu meneguk minuman yang dipesannya.

"Kau tak tau kehebatan kristal sebab tu kau cakap macam tu. Kristal ni mana kau jumpa?"

Yuuma bosan lagi. Tak habis lagi topik kristal. Amikie masih sibuk membelek.
"Kat lembah monsters."
"Kau buat apa kat sana?"
"Sedang fasa pembinaan markas. Aku ada projek sendiri."
"Oh, kau ada koleksi kristal yang lain?"

Yuuma menggeleng. Amikie lebih tertarik tentang kristal dari kegiatannya.
"Dunia ni kosong je aku tengok. Nak join aku Mikie?"
"Buat apa?"
"Kuasai dunia."

Amikie tergelak-gelak. Dia tidak menyangka fikiran Yuuma secetek itu.
"Kau dah gila ke?"
Yuuma menggeleng.
"Dunia ni tak masuk akal. Tapi aku sukakannya."

"Aku tak minat dunia, aku minat kristal." Ujar Amikie sinis sambil melambungkan kristal kecil di tangannya itu. Yuuma tersenyum sungging. Lawan kata ya?
"Kau tolong aku dapatkan dunia dan aku tolong kau dapatkan kristal."

Terhenti lambungan Amikie. Dalam kepalanya sudah berenang dengan segala kristal yang bakal dia ingin dapatkan melalui IQ Yuuma.
"Okey, aku setuju." Wau, terus terima!

"Kau masuk pertandingan hari tu sebab apa? Aku tak rasa kristal Whabba buat kau join pertandingan simple tu."

"Anak raja tu, puteri dia. Kat leher anak dia ada loket yang tertanam satu kristal Grane, sejenis kristal yang boleh menyedut sihir. Ia berbeza dengan kristal Shellow yang menyimpan sihir. Tapi ini kristal yang susah nak cari."

Yuuma angguk je dengan cerita Amikie. Bukan apa, kalau dijelaskan pun belum tentu masuk kepala otaknya yang lebih bersifatkan logik akal dan fikiran.
"Kau dapat tak?"
"Dapat, aku curi masa diorang tidur."
Yuuma tersengih. Amikie memang suka menyelinap. Mencuri atau membunuh sudah menjadi kebiasaan.

"Aido!" Yuuma menoleh, ada sekumpulan budak lelaki menghampiri. Kenalan?
"Kenalan kau?" Tanya Yuuma mendapat anggukan Amikie. Terlihat Amikie mengeluarkan satu uncang yang pastinya berisi koin. Yuuma berkerut, buli ke?
"Aku terlebih buat, korang boleh kongsi."
"Wah! Terima kasih Aido!" Mereka gembira. Dua dari mereka sekadar diamkan diri. Tak lama perjumpaan itu, mereka beredar pergi. Yuuma semakin pelik.

"Kenapa?" Hairan Amikie apabila Yuuma memandangnya pelik.
"Kau dibuli ke?"
Amikie tersenyum sungging.
"Mind your own business."
Rasanya di dahi Yuuma sudah berselirat dengan urat merah.

End flashback.

Yuuma menatap Amikie yang disedari mengalih pandang dari mata ke mata.
"Kenapa kau tak bagitau aku hal ni?"
"Aku lebih suka kau macam ni." Balas Amikie tanpa pandang Yuuma.
"Kalau melibatkan aku, aku berminat nak tahu." Yuuma mengata sinis.

Amikie mengeluh. Tak guna menyembunyikan perkara ni kalau Yuuma dah mula memaksa.
"So, kau nak tanya apa?" Amikie petik jari, wujud satu tapak barrier biru lalu diduduki.

"Relife, Reborn, Stayer dan Fanalis. Mereka semua ni siapa?"

Amikie mengangkat satu keningnya. Carlos memang merakam semua ke bicara dia dengan para relife tadi? Hebat!
"Mereka semua penduduk dimensi Dunia. Dunia ni milik Stayer dan Relife. Dan kita pula adalah Reborn. Fanalis juga berasal dari dunia lain."

DIMENSION WORLD 𝐂Where stories live. Discover now