Episod 10: Pulang

16.5K 87 10
                                    

Kami keluar dari bilik karaoke selepas selesai merapikan diri. Aku dapat lihat Zana membetulkan semula gincunya yang comot dibelasah bibirku tadi.

Zana diam sepanjang berjalan keluar tetapi ketika mahu turun tangga, dia memegang tanganku. Aku menyambut dan menggenggam erat. Tak sangka sungguh tangan lembut itu yang melancap batangku tadi.

Sepanjang perjalanan kami hanya berbual kosong. Rupanya Zana bekerja sebagai admin di sebuah syarikat snek yang agak popular. Sudah tiga tahun bekerja di situ, katanya.

Zana juga bercerita tentang dia yang menjadi pencari rezeki utama keluarganya ketika ini. Bapanya meninggal enam tahun lalu dan ibunya hanya berniaga kecil-kecilan di flat. Tak sangka Zana yang dulu aku kenal sebagai budak-budak sudah dewasa dan matang.

Aku juga bercerita tentang pekerjaan baharuku. Pejabatku tidak begitu jauh dari pejabat Zana dan waktu kerja kami juga tidak jauh beza. Aku fikir aku boleh hantar dan jemput Zana kerja setiap hari. Mudah sikit untuk dia dan aku pun akan ada teman pergi dan pulang dari kerja.

"Zana, terima kasih," ucap aku selepas selesai parking kereta. Zana pandang aku dengan pandangan yang pelik.

"Terima kasih la sebab tadi," kata aku dan terus tergelak. Aku dapat rasakan awkwardnya bila aku bangkitkan kejadian tadi semula.

"Jangan pelik-pelik la. Tu pun nak cakap terima kasih," kata Zana sambil memalingkan mukanya ke luar tingkap. Aku dapat lihat pipinya kemerahan.

"Kau pun dah biasa dapat kan," suara Zana agak perlahan. Aku dapat mengesan nada cemburu.

"Tu dulu la. Dah lama dah aku tak buat macam tu." Aku memegang bahunya," Kau jeles eh?" Tanya aku.

"Hoi, mana ada!" Tempik Zana separa kuat. Aku tergelak mendengarnya. Zana seperti mahu menafikan hal yang dah jelas. Zana kemudiannya cuba membuka pintu. Aku halang dengan tangan.

"Zana, kiss dulu sebelum naik."

Zana memandangku. Dahinya berkerut seperti mempersoalkan permintaanku.

"Mana ada orang, lewat dah ni," aku memujuk lagi. Zana mengeluh kemudian merapatkan mukanya kepada aku.

Bibir kami bertaut lagi. Gincu baharu Zana memberahikanku. Bibir bawahnya ku isap sebelum melorongkan lidah ke mulutnya. Zana sambut, juga dengan berahi. Bahunya ku usap sepanjang bercium.

"Emmhh..." desah Zana selepas aku melepaskan bibirnya. Matanya masih tertutup.

"Zana, jadi awek aku?"

Bersambung...

Kawan Waktu KecilWhere stories live. Discover now