البارت الثالث عشر 🦋

20 1 0
                                    

" الحُب مافيهوش قانون ولا فقدان أهليّة
ربنا هو اللي بيوّلف القلوب على بَعضيها. "📖🖊

❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀

فات اكتر من شهر علي وفاة والد واخت مها واحداث كتير اتغيرت قرب حبيبة وفريد بقا اكتر ومبقاش في خناق زي الاول اما عن مها واحمد فبقوا حًوٌآدٍيَتٌ حًبًوٌبًةّ زي الاخوات وهو بيحاول يعوض فقدانها لوالدها او ممكن بيعوض فراق حبيبته فيها.

حبيبة بخضة: يعني ايه هتسافري طب والمدرسة وانا ومها هتمشي كده بسهولة.

سارة: طب اعمل ايه يا حبيبة انا تعبانة والحل الوحيد لعلاجي اني اسافر برا وصاحب الشغل عند بابا قاله علي مستشفي جميلة جدا برا وهقدر اخف هناك.

حبيبة بدموع لانها من الصعب تفارق حد: طب وونا ومها هتسيبنا لوحدينا وهيبقا عندك صحاب غيرنا.

سارة حضنيتها: لا طبعا هو انا اقدر استغني عنكم بعد. كده ولا اصاحب تاني بنات زيكوا اكيد لا وهبقا علي تواصل دايم بيني وبينكوا متقلقيش.

حبيبة بتمسح دموعه بكف ايديها وبتشهق بحزن: ماشي تروحي وترجعي بسلامة بس متتاخريش وتعجبك القاعدة هناك وءلو عجبتك افضل متواصلة معانا فاهمة ولا لا.

سارة مسكت خدودها: الخدود القمر دي مينفعش تتنفخ من العياط وتحمر كده تصدقي يابيبو لو كنتي كبيرة شوية كنت جوزتك الواد فريد اخويا ههههههههه.

حبيبة اتوترت: يستي اتنيلي هو اخوكي ده حد يطيقه. فسرها بصراحة كنت بتمني ده يا سارة بس معدتش تنفع ومش هكون مروة تانية.

سارة بضحك: عندك حق انا اخته ومش طيقاه هههههههههه. صحيح هي مها مبتنزلش تقعد معاكوا عايزة اسلم عليها قبل ممشي.

حبيبة: مها من ساعة الىى حصل وهي بقيت بتسرح كتير وفدنيا تانية خالص واوقات كتير بقيت بتتعصب.

سارة بهدوء: ربنا معاها اللى هي فيه مش شوية بردو المهم اغسلي وشك وتعالي نطلعلهاحًوٌآدٍيَتٌ حًبًوٌبًةّ عشان الحق اسلم عليها الطيارة كمان كام ساعة.

❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀

عند مها ساكتة بتفكر في اللى هي فيه بس في مذكراتها وهي قاعدة في اؤضة الاطفال اللى اعتادت عليها وبقيت اؤضتها خلاص بعد منقلت حاجاتها بمساعدة حورية وحبيبة.
انا ايه اللى وصلني لكده واحدة في سني بتلعب وتضحك وتهزر لكن انا مش انا بقيت ساكتة كتير وعايشة دور مش دوري مش هنكر ان احمد حنين معايا وهادي في تصرفاته بس كل مفكر انه زوجي هو زوج اختي بحس اني مقرفة اوي واني بخونها بس في نفس الوقت مش عارفه اطلب منه الطلاق لاني صغيرة هروح فين ودراستي اللى هضيع انا مستنيا لحد مخلص دراستي علي الاقل الثانوي ووقتها هطلب الطلاق وكمان عشان انا مش بحبه وبحب شخص تاني وكده بخونه مينفعش اظلمه معايا وبردو مش هسيب ولاده دول ولاد اخواتي بردو لازم احافظ عليهم وماما حورية وحبيبة بيساعدوني في ده بس يتراه هفضل لحد مكبر ولا هيتغير الوضع خايفة من اللى جاي ياربي ارجوك ساعدني زي مساعدتني كتير يارب وسلملي علي ماما وبابا ومروة ويارب يكونوا في الجنة يارب ونا مسمحاه بابا ومش زعلانة منه ياربي.
الباب خبط ومها اتوترت لان ده مش معاد احمد يجي فيه قامت من السرير وحطيط مذكراتهاحًوٌآدٍيَتٌ حًبًوٌبًةّ تحت المرتبة ولبست شال علي كتفها وخرجت وبتوتر.

وٌعٌدٍ آلَحًبًحيث تعيش القصص. اكتشف الآن