البارت الثالث عشر

38 4 0
                                    

للدموع أسرار، وللحبّ آثار، وفراقك نار......
فى بيت فيروز كانت تفكر فى حديث عمر لها هى تريد مساعده صديقاتها بشده فهيا تحب ميرام بشده منذ الصغر وهما لايفرقوا بعضهم..
ليقطع شرودها دخول والدتها (صفاء)..
مالك يابنتى قاعده هاديه كده ليه مش بعوايدك يعنى.....
فيروز بابتسامة بسيطه: مفيش ياماما والله..
الام وهى تجلس بجانبها: بقا كده يافيروز تخبى على امك مالك يابنتى فيه ايه...
فيروز بتنهيده: هقولك ياماما... وتقص عليها كل شىء..
الام بشهقه: يلهوى بقا كل ده بسبب صابرين انا والله كنت حاسه ان الواد عمر عمره مايعمل كده ده بيحب ميرام من صغره...
فيروز: انا لازم اساعده ياماما مش كده بردوا هى صحبتى ومش قادره اشوفها حزينه كده...
الام: طبعا يافيروز يابنتى لازم تسعدى عمر انه يرجع لميرام حكماا انا مش بطيق لاسعاد ولا ابنها وليه قرشانه....
فيروز: ان شاء الله كل هيبقى تمام..
الام: ان شاء الله... وبعدين يالا ياختى نقوم نروح نقعد عن خالتك فاطمه شويه(والدته ميرام فهبا صديقه صفاء).. بدل ماانتى قاعده زى الضفدعه المطلقه...
فيروز وهى تضحك: هههههههههه ضفدعه ايه الكلام ده ياماما..
الام وهى تقوم: اتعلمت منك ياختى قرفانه بالكلام ده شكلك بهتى عليا يالا قومى...
فيروز وهى تقوم: هههههههماشى ياماما جايه اهو.

لليل هلاله ولقلبي حبيب عذبني دلاله.....
فى بيت عمر كان يجلس فى غرفته وهو يبتسم فهو قد ينال على حب عمره لا يقبل بان اى احد يفراقه مهما حدث...
ليقطع شردوه ريهام وهى تبتسم له: القهوه ياعمر اتفضل...
لينظر عمر لها بغضب وكره ويقول: انتي ازاى تدخلى اوضتى من غير استاذن وبعدين انا مطلبتش من خلقتك حاجه يازباله....
ريهام: عمر انا مش زباله عشان تقولى كده انت فا..
لتدخل صابرين سربعا وتقطع كلامها: فيه ايه ياعمر عيب كد الله انا اللى قولت لريهام تعملك فنجان قهوة فبها ايه دى...
عمر بزعيق: فيه انى مش عايز الاشكال الو**خه تدخل اوضتي ولا تجى اى مكان اقعد فيه...
صابرين وهى تخرج ومعها ريهام: خلاص مش هتدخل اوضتك تانى خلصنا بقا قدامى يابنتى ياللى مالكيش حظ ياختى...
ويتجهوا لغرفه ريهام...
ريهام بغل وهى تجلس: بقااا انااا يتقال عليا و**خه من ابنك ويهنى ويطردنى من اوضته طب ورحمه امى ماهسيبه يتهنا بست الحسن والجمال انا هعرفه انا مين هى ريهااااام....
صابرين: اهدى كده يابت لايسمعك وبعدبن خلاص حصل اللى حصل فكرى انتى بقاا هنخلص من ميرام ازاى...
ريهام بخبث وشر: هخلص منها وقريب اوى كمان وهنشوف مين اللى هيضحك فى الاخر...(هقولك ياحيزبونه مين اللى هيضحك فى الاخر امك اللى يرحمها 😒)....

صعب إن تقع في حب شخص قلبه لا يزال ينزف من خاينه موجعة.. الأصعب إقناعه بأنك شخص مختلف.....
فى بيت كرم كان يجلس مع والدته....
سعاد: هاا عملت ايه عند خطيبتك....
كرم: هعمل ايه يعني قاعده معها شويه وقامت تذاكر....
سعاد: يافرحه امك ببك ياخويا متكلمتش بخصوص الفرح..
كرم: ماقولتلك قامت تذاكر ياماا الله وكمان الفرح بعد الامتحانات..
سعاد: وانت فاكر ياخويا ان هيا اصلا قامت عشان تذاكر دى مش عايزة تجوز ياخويا عشان بتحب عمر...
كرم بعصبيه: ماخلاص يامااااا فيه ايه خلاص بتحبه مش بتحبه هى خطبتى انااااا وانااااا اللى هتجوزها وهيا وافقت على الخطوبه متقعديش تهرى كلام وخلاص..
ويتجه اللى غرفته... (مش قولتلك راجل ياولا😂)
سعاد: حسره عليا فى ابنى اما اقوم اتصل بمحروس اشوفوا هيرجع من السفرامتااااا...

كنت بحس ان انتا الامل االلي مصبرني ع الاحزان 😭

كنت اعز واغلي ما ليه ونا معرفش ان انا بتخاااان 💔....

كانت ميرام تجلس مع والداتها شارده فيه من سرق قلبها...
الام: ميرام ياحبيبتى ان شاء الله بكره هنروح عند خالتك صفاء عشان هى بردوا جيت  تشوفنا ياحبيبتى...
ميرام: عادى ياماما اهو بالمره اقعد معاه فيروز شويه...
الام: ماشى يابنتى...
ويكملوا مشاهده التلفاز...
بعد فتره يرن هاتف ميرام لترد عليه وتقول: الو...
على الناحيه الاخرى: الو انتى ميرام...
ميرام: يعنى انتى اللى بتتصلى وتقولى انتى مين ده ايه القرف ده انتى اللى مين...
المتصل: اناا مرام...

فامذا بعد يترى...
مين مرام يترى...
الكاتبه: شهد محمد..
روايه: حياه ميرام..

حياة ميرامحيث تعيش القصص. اكتشف الآن