البارت السادس

49 8 8
                                    

فى بيت ميرام كانت جالسه فى غرفتها مع صديقتها فيروز تجهز نفسها لخطوبتها على كرم...
ميرام وهى تشهق من كتر البكاء: مش قادرة يافيروز بفتكر يوم خطوبتى على عمر..
فيروز بحزن: علشان خاطرى ياحبيبتى قومى يالا علشان تجهزى الناس على وصول ومتفكريش فى حاجه...
ميرام وهى تقف: ماشى يالااا علشان ماما متزعلش منى..
فيروز: يالا ياحبيبتى.

بعد فترة من الوقت تدخل الام الغرفه...
وهى تقول بسعاده: يالا يابنات العريس وصل...
وتنظر لابنتها وتقول بفرحه: بسم الله ماشاء لله تبارك الرحمن  زى القمر ياحبيبتى..
ميرام وهى تحول رسم الابتسامه: شكرا يماما..
ويتجهوا للخارج..

ينظر لها كرم بفرحه ويقول: ازيك ياميرام طالعه زى القمر..
فاميرام كانت ترتدى فستان من الون النبيتى ضيق من خصرها وينزل باتساع من الاسفل وترتدى طرحه من الون الاسود وكانت جميله جدا...
ميرام بهدوء: الحمدالله بخير...
وتجلس بجانب ولداتها هى وفيروز...
سعاد: مش يالا بقا ياجماعه علشان نقراء الفاتحه ونهيص شويه...
محروس والد كرم (فهو طيب للغايه لاكان ليعجبه تصرف ابنه ولا زوجته فهو يعلم بان ميرام مازلت تحب عمر.)
محروس: يالا ياجماعه بسم آلَلَهّ الرحمن الرحيم..
ويبدئوا فى قرايه الفاتحه..
كانت ميرام شارده لايقطعها صوت زغاريط من امها وسعاد.
سعاد: لولولولولولولولولولولولوى الف مبروك ياحبايبى...
ميرام بهدوء: الله يبارك فيكى ياخالتى..
كرم: الله يبارك فيكى ياماما...
وتطلق الزغاريط والاغانى فى الحارة...

فى بيت كرم كان يجلس وهو يدمع على حبه الوحيد...
الام وهى تجلس بجانبه: ماخلاص ياحبيبي بقا اهى راحت لحالها شوف انت كمان نصيبك...
عمر: انا دوقت من نفس الكاس اللى هى دقتوا يامااااااااااماااااااا وانتى السبببب فكل الحزن اللى انااااااا فيه.....
صابرين: وانا مالى ياخويا انا اللى قولتلها تتخطب....
عمر وهو يكسر كل شئ حوله: بردوا  مش هسيبها هى ليا وبس لو هعمل المستحيل مش هسبها بردوا..
ويتجه للخارج ليذهب للمكان الذى يستريح فيه....

ميرام بعد رحيلهم كانت تجلس بغرفتها وهى تبكى من الصدمه فاليوم تمت خطوبتها..
ميرام: اه مش قادرة خلاص انا اتخطبت انا مكنتش عايزه كده اعمل ايه دلوقتى يااااااااااااارب...
فيروز: خلاص ياقلبي متعمليش فى نفسك كده متديش نفسك فرصه انك تفكرى فى حد....
ميرام بدموع: عمر السبب هو اللى عمل فينا كده هو اللى كسر قلبى....
فيروز: حولى تنسى وتقبلى حياتك مع كرم هو بيحبك..
ميرام: هحاول..

- ثم أنك صديقي المفضل على مدار الأيام والملجأ الوحيد 💙 !
فى مكان ما كان يقف عمرهو وعلى صديقه...
عمر بدموع:اتخطبت ياعلى خلاص ...
على بحزن:متعملش فى نفسك كده ياصحبى ان شاءاللههترجعلك انت وميرام من صغركوا لبعض...
عمر بحقد:هى السبب هى اللى عملت كل ده مش هسيبك هى اللى فرقت بينا هى وامى بس واقسم بالله ما هسيبك ياريهام....

مين ريهام يترى؟
فامذا ياحدث بعد يترى؟
الكاتبه شهد محمد..
روايه..
حياة ميرام..

حياة ميرامحيث تعيش القصص. اكتشف الآن