_وبرغم كل إلى صابنى، أنا قلبى لسه جميل🖤._..
بعد فتره يرن هاتف ميرام لترد عليه وتقول: الو...
على الناحيه الاخرى: الو انتى ميرام...
ميرام: يعنى انتى اللى بتتصلى وتقولى انتى مين ده ايه القرف ده انتى اللى مين..
المتصل: انااا مرام...
ميرام باستغراب: ايوه يعنى انتى تعرفنى منين...
مرام: اناا ابب....
ليقطع كلامها احد وهو يقول بصوت قوى: مراام بتكلمى مين؟
لتقفل مرام الخط سريعااا
.. وتقول: هاا مفيش ي بابا اناا كنت بكلم واحده صحبتى فيه حاجه...
ليقترب منهااا والدها ويسمى (محمد) ويقول: لاا مفيش حاجه يالااا روحى كملى مذاكره...
مرام: حاضر...
وتتجه لغرفتها...
وهى تجلس على سريرها تقول بدموع: امتااا بس اعرف اكلمكم واعرفكوااا اناا تعبت اوى...
*********************على الناحيه الاخرى فى منزل ميرام كانت تقف وهى تمسك الهاتف فى يدها بشرود..
الام:مالك ياميرام واقفه لى كده ومين اللى كان بيتصل..
لتفوق ميرام من شرودهاا وتجلس بجانب والدتها وتقول:مش عارف ياماما واحده اتصلت وقالت انتى ميرام قولتلها انتى مين قالتلى اناا مرام وكانت لسه هتكمل قطع كلامها صوت راحل بيقولها بتكلمى مين بعدين قفلت..
الام بصدمه:مرام..
ميرام:انتى تعرفى حد بالاسم ده ي ماما..
الام بتلعثم:هاا لا يابنتى واعرف منين بس انا استغربت مش اكتر انها قفلت ومكلمتش..
ميرام:بس غريبه انها عارفه اسمى يعنى...
الام:متشغلش بالك انتي ولو فى حاجه اكييد هتعرفى....
ميرام وهى تقوم:طيب ان شاءالله خير انا هقوم بقاا اذاكر عشان الامتحانات قربت..
الام وهى تحول تبتسم:ماشى يابنتى....
وتتجه ميرام لغرفتهاا..
الام بشرود ودموع:مرام يترى يادنياا مخبيالى اى لسه.....
*********************مش ڪل حاجه بتتنسي : ≯......
فى بيت عمر كان يجهز نفسه ليذهب لرؤية صديقه على...
ليسمع دق على باب الغرفه ليتجه ليفتح...
عمر وهو يفتح:انتي نعم خير...
ريهام بلطف مصطنع:خالتى بتقولك الغدا جاهز..
عمر:متشكر مش عايز اطفح اتفضلى بقاا من وشى..
ريهام:فيه ايه ياعمر بتكلمنى ليه كده بس كل ده عشان اتج....
عمر وهو ينفجر من الضحك..:هههههههههههه اناا مضحكتش كده من زماان عارفه من امتاا من ساعات ماسبت ميرام بسبك هى فرحتى وضحكتى انتى فاكره انى زعلان وكرهك عشان اتجوزتى طب والله دى الحاج الوحيده اللى ريحتنى انى ماشوفش خلقتك دى....
ريهام:عمر بص اناا لسه بحبك وميرام خلاص اتخطبت واناا سمعت انها هتجوز كرم بعد الامتحانات ماانيجى نتجوز مش يمكن تحبينى..
عمر بكره:احبك ده اناا مابكرهش حد قدك ياشيخه وبعدين ميرام مش هتكون غير لياا فابعدى عن وشى بقاا...
ويتجه للخارج وهو متنرفز....
ريهام بغل: ماشى ياعمر عليااا النعمه ماهسيبك ماتهنى...(يالااا يامهزقه اين الكرامه انا لاارها 😏)*********************
- طب اتشعبطي في كلامي يمكن يحصل
= الشعبطه في الحبال الدايبة خيابة.....
فى منزل فيروز كانت تجلس ميرام معها في غرفتهاا و والدتها تجلس بالخارج مع صفاء (ام فيروز)..
ميرام: وبس كده ده اللى حصل بس اناا هموت واعرف عارف اسمى منين...
فيروز: طب لو ولد هقول بيعاكس اماا بنت مينفعش وكمان قفلت لماا سمعت الراجل بيتكلم اكيد الحكايه فيها ان..
ميرام: ولا ان ولا حاجه ربناا يستر ويعدى الايام دى على خير..
فيروز: يااارب ياميرو بس مش واخده بالك ان اسمهاا واسمك قريبين من بعض اوى...
ميرام بغرور مصطنع: لاا ي ماما انا ميرام واحده بس لن اتقرار والاسم يعنى اناا اسمى احلاا طبعاا..
فيروز بضحك: "طب واحده واحده عشان العين علينا جاحده.. 😂❤""
ميرام بضحك: جاحده اوى اوى ياعبد الصمد يااخوى...
فيروز: هههه طب بعد الضحك ده ايه هنعمل ايه فى الامتحانات هنذاكر امتااا..
ميرام: للا ماناا ذكرت النهارده قبل مانجى شويه..
فيروز وهى تهجم عليهااا بالوساده: بقااا ياشراب مقطع مذاكرش واقول هذاكر معاكى تذاكرى من غيرى....
ميرام: عااااا خلاص يعنى ياختى محساسنى انى فهمت قوى انا لان اقدر ان افهم من غيرك ياجيمى الله..
فيروز وهى تبعد عنها: بجد مفهمتيش ولا بتضحكى علياا..
ميرام: لاا ياجيمى عيب عليك ياحبيب اخوك اناا افهم بردواا من وراك..
فيروز: على اساس انك بتفهمى قدامى ده انتى مخك عامل ذى الرنجه المعفنه ياشيخه...
ميرام: بقااا اناا رنجه معفنه ياشبشب بصباع انااا.
ويهجمواا على بعض بالضرب....
لتدخل الامهات يبعدهم عن بعدهم..
صفاء: فيه ايه انتى وهيااا ياشويه جزم. .
فاطمه: عليااا النعمه لو مااسكتى انتى وهى وبطلتواا دلع مسخ لامسكواا افشش عضمكواا فى ايدى...
ميرام بخوف: فيه ايه ي ماما انتى وخالتى احناا كناا بنهزر عادى يعنى ماانتواا متعودين على كده..
فيروز بخوف: اه ياجماعه متكبروش الموضوع اوى كده انى اسفه انا والبت دى...
صفاء وفاطمه وهم يتجهوا للخارج: داكواا نيله جوز فيران...
فيروز: احناا فيران..
ميرام: تفتكرى بقاا قصدهم الفران اللى بتعيش فى البلاعات ولا اللى بتجى تحت السرير..
فيروز: اخرصى ياميرام وافتحى الكتاب عشان نتنايل نذاكر في يومناا لابيض ده...لا شي مستحيل عندما يكون الله بجانبك🖤..
كان عمر يقف هو وصديقه على.....
عمر: لازم نبداء ننفذ فى اقرب وقت ياعلى ميرام كده هضيع منى..
على: متخافش ياعمر كل حاجه جاهزه بس اصبر لبعد ماتخلص الامتحانات بس..
عمر: اصبر اى ده كرم هيتجوزها بعد الامتحانات..
على: هى هتخلص من هناا هنفذ من هناا متقلقش مش هيتجوزاا ياصاحبى اناا معاك وفى ضهرك دايمااا.
عمر: ربنا يخليك لياا ياخويااا...****************
فامذاا بعد يترى...
وايه الخطه اللى هتحصل...
ومين مرام يترى...
الكاتبه: شهد محمد...
روايه: حياه ميرام...
متنساش النجمه ياقمر
أنت تقرأ
حياة ميرام
Randomروايه من نوع اخر هنعيش مع ابطالها حزن وفرح وغير كده التشويق يعنى البطل هنا البطل مش غانى لا ده محاسب فى شركه والبطله طالبه فى الثانوي.. روايه حياة ميرام.