الخامس عشر

23 3 0
                                    

يا ليتني كنت طقس حتى تسألونني
عن احوالي 💔🖤

- حزلقوم ٢٠٢٢
بعد مرور فتره الامتحانات فى منزل ميرام كانت تجلس مع والداتها يشاهدون التلفاز:
لتقول الام: الحمدلله فتره الامتحانات عدت علي خير ياحبيبتي..
ميرام وهى تتنهد براحه: الحمدلله ياماما انا وفيروز حلينا كويس وان شاء الله هنجيب مجموع يدخلنا الكليه اللى عايزنها..
الام بابتسامه: ان شاء الله ياحبيبتي كده بقاا نقدر نحدد معاد الفرح؟
ميرام بفزع: ايي لا ي ماما...
الام: هو ايه اللى لاا ياميرام انتى واخده كرم تسليه ولا ايه؟
ميرام بتوتر: لا ي ماما بس اصبروا شويه لما النتيجه تظهر يعنى واشوف الكليه وكده..
الام: بعون الله ناجحه يابنتى وكرم عمره ابدا مايمانع انك تكملى علامك..
ميرام: ي مااااما بسس..
الام: خلاص ياميرام الكلام انتهى انتى قولتى بعد الامتحانات وكرم معترضش حرام عليكى يابنتى نفسى تفرح بيكى قبل ماموت..
ميرام سريعا: بعد الشر عليكي ياماما متقوليش كده تانى انا ماليش غيرك عشان خاطري حاضر ياماما اللى تشوفى..
الام وهى تاخذها فى احضانها بفرحه: حبيبتي ربنا مايحرمنى منك يانور عينى..
ميرام وهى تتنهد بحزن: ولا يحرمني منك ياماما..
*******************************
ابتسامة مزيفة أحيانًا. أفضل من شرح لماذا أنت حزين.
فى مكان اخر كان يقف على وعمر يجلسان سويا..
عمر: هاا ياعلى الامتحانات خلصت وهيحددو معاد الجواز استنى ايه تانى لحد ماتخلف ولا ايه..
على: لا ياعم لاتستنى ولا حاجه احنا هنفذبكرا..
عمر: طب الحمدلله يااخويا انك وافقت..
على: انت متهور ياعمر لازم تهدا عشان ننفذ صح..
عمر: ماشى ياعلى ياهادى انا لازم اكلم فيروز عشان ابلغها..
على بفرحه خافيه: هاا لا ياعمر انا هكلمها وانت روح عشان تجهز وهفهما على كل حاجة..
عمر: ياعم ده انت وهى مش بطيقوا بعض تقولى هكلمهاا..
على: ياعم اسمع الكلام بقاا الله..
عمر باغامز: شكلك وقعت ياصحبى باركتك ياست فيروز..
على بحب صادق: حبيتها ياعمر مش عارف ازاى اصلا بس حبيت كلامها وخوفها على صحبتها تصدق حبيت لسانها لاطول منها..
عمر ضاحكا: ايو ياعم بقا هتقول شعر ولا ايه..
على: تصدق يالا ان محدش يعرف يتكلم معاك اموت واعرف البت ميرام بتحبك على ايه..
عمر: متقولش على ميرام بت ياض.
ليتابع بجد: يعنى انت ياعلى ناوى على ايه هتجوزها يعنى ولا كلام ياصاحبى..
على بغضب: كلام ايه عمر انا عمرى ماعمل كده انا هخش البيت من بابه بس لما مشكلتك انت وميرام تتحل بأذن الله..
عمر: راجل باصاحبى تسلملى ياخويا.
على: حات رقمها بقا عشان افهمها..
عمر: اكتب عندك 010********
**********************************
مسااء فى بيت ميرام كانت تجلس واحدها فى البيت و والداتها عنك سعاد (ام كرم)
ليدق الباب وتتجه تفتح وتكون صديقتها فيروز..
فيروز: لا تحزن يَصديقي سوف يأخذني الله منگ قريبا..🙂🖤🍂_
ميرام وهى تتجه لتجلس بملل: مالك يابت فيه ايه..
فيروز وهى تجلس بجانبها: فيه ايه انك واحده جزمه بلدى مش بتعبرنى اصلا من ساعت مخلصنا الامتحانات دى امك بتيجى تذور صاحبتها اللى هى امى وانتى ولابتعبرنى..
ميرام: انا اسفه يافيروز مكنتش بكلمك لانى مش بفتح سايبه الموبيل من ساعت الامتحانات ومتفحتش من ساعتها ومش عايزه اطلع عشان ماشوفش عمر..
فيروز بمرح حته تخفف عنها: لاا سحلانه بردو ياسى جونى..
ميرام ضاحكا: خلاص بقا ياهدرس الله..
فيروز: خالتى قالت انك هتحددو معد الفرح..
ميرام بحزن: اه هيحددوا..
فيروز: وانتى مش مبسوطه.
ميرام بدموع: لا يافيروز مش مبسوطه انا تعبانه كلها ايام وهبقا متجوزه كرم وانا مش بحبه انا كده بظلمه..
فيروز بشرود: ان شاء الله خير متخفيش ربنا بيقف جنب عباده..
ميرام: ياارب..
فيروز: يالا يابت حاتى مسلسل ريح المدام على قناه الحياه.. ميرام: حاضر يافيزو..
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
فامذا يحدث بعد يترى:
روايه حياه ميرام..
الكاتبه: شهد محمد..

حياة ميرامحيث تعيش القصص. اكتشف الآن