عاوزه اعيط..اعيط علي كل حاجه مريت بيها لوحدي علي تعبي ونفسيتي وصحتي وحياتي علي احلامي اللي بتروح مني ومش بحققها ع كمية الوجع والكسره اللي فيا.اعيط علي كل حاجه حاسه بيها جوايا ومش عارفه اعبر عنها علي كل كلمه جوايا مش عارفه اقولها..اعيط علي اللي راح مني علي وقفتي في نص الطريق تايهه وم عارف اعمل اي.اعيط علي كون اني وصلت للمرحله دي.اعيط علي سكوتي اللي وجعني ومش عارفه اعبر عنه..اعيط علي اقرب ناس مني م معايا علي وجعي وتوهتي..اعيط علي كل لحظه فرح متهنتش بيها ومكملتش ليا علي خوف اللي عايشه جواه ومسيطر علياا،اعيط لكل دا ولكل اللي مش عارفه اوصفه بالكلام اصلا..اعيط لحد م اتخلص م كل دا افضل اعيط لحد م اوصل لمرحله انه خلاص طلعت كل اللي جوايا وبقيت م حاسه ب اي حاجه💔..!
فى صباح يوم جديد....
تستيقظ ميرام على صوت فيروز: انتى يانيله قومى ياختى المدرسه يابت بقا الله..
ميرام بنعاس: فيه اي ياختى على الصبح محدش يعرف يتخمد ولا ايه..
فيروز: لا ياماما المدرسه ولا نسيتى…
ميرام وهى تتجه للخارج: واللهى دى مش صحبتي ابدا اكيد بطه بدلتك....
فيروز بضحك وهى تجلس جوار بطه: خلصى بقا الحمدلله انى جيت بدرى اصحيكى..
الام بحزن: كانت سهرانه طول اليل تفكر فى الزباله اللى كسر بى قلبها..
فيروز بحزن هى الاخرى: معلش ياخالتى ان شاء الله هترجع زى الاول واحسن كمان هو اللى خسرها مش العكس..
الام: عندك حق يابنتى بس بقولك ايه ياحبيبتي..
فيروز: ايه يابطوط..
الام وهى تبتسم: ميرام جالها عريس كرم محروس ابن سعاد عارفه؟
فيروز: اه ياخالتى اكيد ده احنا جيران..
الام: طب كويس انا عايزكى تلينى دمغها وتوافق الواد شاريها كلميها يابنتى والنبى..
فيروز: ماشى ياخالتى من عنيا انا اصلا مش عاجبنى حالها واللهى تبان ان هى تضحك بس انا عارفه انى هى مكسوره من جوه.
الام: ربنا يريح قلبها يارب ويفرحكم ويسعدكم ويوفقكم يارب انتى وهى والمسلمين ياحبيبتي...
فيروز: يارب ياخالتى..يقطع كلمهم خروج ميرام وهى ترتدى ملابس المدرسه التى عبارة عن دريس من الون الرصاصى وطرحه من الون الابيض وكوتش من نفس اللون وكانت رقيقه للغايه ..
ميرام: يلاا ياختى علشان هنتاخر...
فيروز وهى تنهض: ماشى يالااا سلا ياخالتى..
ميرام: سلام ياماما.
الام: سلام ياحبايبي..وانت بتمثل عليا دور انك بتحبني انا كنت بخونك؟
على جهه الاخرى كان يقف عمر وهو يتحدث فى الهاتف: ايوه ياعلى لا مش جاى انهارده..
على: مالك ياض انت تعبان ولا ايه؟
عمر بضحك: هههه لا ياعم مش تعبان الحمدلله بس فيه حاحه كده هعملها انا كلمت المدير وهو ادانى اجازه انهارده...
على: مش مرتحالك ياصحبى..
عمر: متقلقش ياعلى كل تمام سلام دلوقتى..
على: سلام 👋فى المدرسه فى المقعد الاخير كانت تجلس ميرام وفيروز يتحدثوا..
فيروز:ميرو عايزة اقولك حاجه...
ميرام:اقولى ياسطااا..
فيروز بتوتر:بخصوص العريس وقبل ماتتعصبى كرم مناسب ليكى انتى مش هتفضلى على زكريات عمر...
ميرام بعصبيه:متجبيش اسمه قدامى تانى فاهمه وبعدين انا بكرهه ومش هتخطب تانى...
فيروز:لو تخطبتي هتكسرى زى مكسرك زمان وبعدين يمكن كرم يخليكى تنسى..
ميرام بدموع:مش قادرة مش قادرة واللهى..
فيروز:معلش ياقلبي فكرى بس اكيد هتنسى وتتقبلى كرم...
ميرام:هفكر علشان خاطر امى عايزة تفرح بيا مش عايزها تتعب اكتر من كده فى حياتها..
فيروز:فكرى وادى نفسك فرصه وان شاء الله خير.....
ميرام:ياااربيقال عن الحب ..."إن لم تقاتل لأجل من تحب ... لا تحزن اذا خسرته ...♥㰦quot;
فى مكان خالى تمامآ من اى احد..
كان يقف عمر يتذاكر كيف كسر حبه الوحيد بس كان غصب عنه...
فلاش باااك..
ميرام بدموع:لى ياعمر انا عملت فيك ايه علشان تقولى هسيبك..
عمر بقسوة:انا حره ده قرارى وحر فيه انا بكرهك ياميرام مش بحبك افهمى بقا..
ميرام بصدمه:بتكرهنى لى انتى مش قولتلى بحبك انت مين اكيد مش انت عمر انت واحد معرفوش...
عمر بسخريه:لاا انا عمر بس انتى حته طفله لا راحت ولا جت بس كنت متعلق بيكى بس لقيت نفسى مش بحبك عادى بتحصل..
ميرام:هتندم ياعمر هتندم بكرا تبوس رجلى علشان ارجعلك وانا اللى هدوس عليك فااهم..
وترحل وهى تبكى بحرقه..
عمر بدموع:انا اسف ياحبيبتى انا مابحبش حد غيرك واللهى بس غصب عنى..باااك..
عمر وهو يمسح دموعه باصرار:
مش هسيبك تانى هترجعيلى ياميرام هترجعيلى قريب ياحبيبتى...فاماذا يحدث بعد يترى:
روايه حياةميرام...
بقلم:شهد محمد..
أنت تقرأ
حياة ميرام
Diversosروايه من نوع اخر هنعيش مع ابطالها حزن وفرح وغير كده التشويق يعنى البطل هنا البطل مش غانى لا ده محاسب فى شركه والبطله طالبه فى الثانوي.. روايه حياة ميرام.