البارت التانى من روايه حياه ميرام..
تتجه ميرام وفيروز للدرس..
فيروز: مالك يابت مدايقه لى؟
وهى تسير: انا تعبت كل ماعينى تيجى فى عنيا بتوجع اكتر..
فيروز بحزن: ياحبيبتى محدش يستاهل والله كل الزعل ده ده انسان مايستهلش بصه منك.
ميرام بدموع تحول تخفيها.: انا بكرهه انا عملت فيه ايه علشان كل ده الواحد تعب بسببه اوى.
فيروز: خلاص ياسطا فوك بقا الله محدش يستاهل يابنتى.
ميرام: عندك حق يافيزو انا هعيش حياتى هو مين يعنى (وهى تتخيل كيف كانت سعيده معه)
ويتجهوا للدرس.فى بيت ميرام كانت ولدتها الحاجه فاطمه..
تجلس مع احدى جارنها وهى سعاد..
سعاد: وميرام بقا يافاطمه مش ناويه تتخطب ياختى؟
فاطمه: لسه نصيبها مجاش ياسعاد
سعاد: عايزة تفهمينى ياحبيبتى انى هى مش بيجلها حد دى قمر طب واللهى الواد ابنى هيموت عليها بس انتى فهميها مصلحتها.
فاطمه: انا عمرى ماغصب بنتى على حاجه ياختى لا دى بنتى الوحيده كفايه اللى جرارلها.
سعاد بغيظ: وهى يعنى هتلاقى احس من ابنى فين عشان متوفقش وبعدين ايه اللى خلاها تحب ياختى دى تربيه..
فاطمه بغضب: ايه اللى انتى قولتى ده ياوليه انا بنتى محترمه وعارفه تربيتها وبعدين هى كانت مخطوبه ياختى مش من حقها تحبه ولا ايه.
سعاد: ياستى مش قصدى بس يعنى الواد شاريها كلميها براحه ونشوف مش زى التانى الزباله اللى كسر بخاطرها دى زى بتى ياحبيبتي..
فاطمه بتنهيده: اما اشوف واقولك انا مش عارفه ايه اللى ممكن يحصل وانا بكلمها حتى دى بتتعصب لو حد جاب السيرة دى قدمها..
سعاد: شوفى انتى بس وتوكل على الله..
فاطمه: يارب ريح قلبي بقا وفرح بنتى يارب..فى بيت فى نفس شارع ميرام.. بيت متوسطه الحال..
يوجد بطلنا وهو غاضب 😡ويتحدث مع ولدته
عمر: كفايه بقا يامااااااااااماااااااا انا عايش فى حزن بسببك ارحمينى بقا ده انا ابنك ياشيخه..
الام وتسمى صابرين: بقا انا علشان عايزة افرح بيك تقولى كده ده انتى ابنى الوحيد ماليش غيرك لى يابنى ده انت عندك ٢٥سنه وعايش بطوللك..
عمر: انتى السبب انا بحب ميرام وهفضل احبها ومش هتكون غير ليا انا استحملت زمان لاكن مش هستحمل تانى خلص الكلام.
صابرين: بقا حتت عيله زى دى تعمل فيك كده يابن بطنى لى بس افتكر اللى حصل زمان وابقى قالنى لو بصت فى وشك..
عمر: هتجوزها وهجيبها تعيش هنا كمان يامااااااااااماااااااا غصب عن اى حد..
ويتجه للخارج...
صابرين بغيظ: ماشى بس لما نشوف بنت فاطمه هتعيش هنا ازاى اه يانارى انا بقا هخليها تفتكر اللى فات كله لو هى اصلاا نست.. وتبتسم بشر...فى المنزل بعد عودة ميرام؟
ميرام وهيا جابسه تشاهد التلفاز 📺هى وامها....
هاااااا بقا يابطه عايزنى فيه ايه يابطل مصر؟.
الام بضحك: بس بقا يابت عيب كده..
ميرام: عيب انى اعاكس امى مش احسن ما حد تانى يسمعك ياحميل. واه صحيح كنت عايزنى فيه ايه؟
الام: بصى ياحبيبتي ابن خالتك سعاد عايز يتقدملك ماانتى عافه كرم يابت الواد بيحبك واللهى ياحبيبتي (كرم وهو جارها منذ الطفوله عنده ٢٦سنه وعيون بنى وشعر اسود كثيف وطويل ومفتول العضلات ويشتغل محاسب فى شركه..)
ميرام وهيا فى صدمه كبيره من الموقف: انتى عارفه ياماما انى مبفكرش فى الجواز دلوقتى..
الام: لى بس يابنتى وبعدين مين قال جواز علطول هيبقا في خطوبه وكده.
ميرام وهى تقف بعصبيه: لااااااااااا مش عايزة انا مش موافقه ياماما خلاص.. وتتجه الى غرفتها..
الام:عينى عليكىيابنتى لسه بتحبيه..
ميرام وهيا جالسه على السرير وتبكى بحرقه:يارب اقدر انساه بجد تعبت واللهى مش قادرة انا يوم مكسر قلبي انا لسه بحبه هو حبى الاول يارب يااااااااارب وتشهق وهى تدعو لربنا انها تنساه...فى مكان اخر يقف عمر وهو يبكى على حب طفولته اللى كسره والسبب ولدته..
عمر وهو جالس على الارض فى مكان خالى من اى احد..
عمر بدموع:يااارب تسامحنى غصب عنى واللهى انا بحبها اكترمن نفسى هى كل حاجه ليا حلوة فى الدنيا
وهو يقف ويمسح دموعه..
عمر باصرار:مش هسيبك ياميرام انتى ليا وبسفاماذا يحدث بعد؟
مع تحيات الكاتبه شهد محمد#روايه حياه ميرام.
يارب تعجبكم
أنت تقرأ
حياة ميرام
عشوائيروايه من نوع اخر هنعيش مع ابطالها حزن وفرح وغير كده التشويق يعنى البطل هنا البطل مش غانى لا ده محاسب فى شركه والبطله طالبه فى الثانوي.. روايه حياة ميرام.