Seharian ya soalan Brian dipalau. Banyak kali dia tanya Roman dan banyak kali juga Roman palau dia. Sian member tu frust menonggeng.
Nak marah, tapi kena sabar. Nak marah, rasa nak marah, tapi kena sabar.
Waktu makan malam pun Brian duduk jauh dari Roman. Merajuk lah konon tu. Brian jarang ya nak tunjuk side manja dia.
"Abang nak sayur tak? Adik taknak" Ash menghulurkan pinggannya kepada Brian
Brian mengeluh perlahan. Kalau Ash kata taknak tu memang takboleh buat apa dah. Makan sayur pun kena ikut mood si budak Ash ni.
"Finish your food and get ready. We're going out today" kata Roman lalu bangkit dari duduknya.
Ash dan Brian memandang sesama sendiri. Bingung barangkali. Dean pula awal ii lagi sudah melawat kawasan rumah. Jay? Tengah makan tak ingat dunia.
————————————————————————
Mereka tiba di kawasan perumahan yang amat dikenali oleh Brian dan Ash. Rumah lama diorang. Brian mengesat air mata Ash yang mula turun macam air terjun."Rumah siapa ni weh? Macam takde orang je" soal Jay
"It's their old house. Dom and Letty went missing remember? Of course the house is empty" jawab Roman
"I heard Mia always come here to clean the house. She does it 2 times a week" celah Tej
Brian dan Ash sekali lagi memandang sesama sendiri. What the fish?!
"I thought we're supposed to keep it secret than Aunt Mia? How the heck is she know about this?" soal Ash. Dia tak kira, mulut dia bagaikan laser buat masa ni.
"You start to freak out when your beloved brother isn't available at his own house plus their whole family is gone too"
Suara tu. Diorang kenal suara tu. Suara yang dah bertahun diorang rindu untuk dengar.
"Aunt Mia!" jerit Brian dan Ash lalu memeluk erat Mia Toretto, adik bongsu Dom Toretto.
"Oii peluk tak ajak seh. Nak join jugak" celah Jay
Belum sempat Jay melangkah ke arah the hugger group jaket Jay ditarik dari belakang. Dean kemudian membuat head lock di kepala Jay.
"Behave lah setan. Jangan liar sangat boleh? Aku azan kang menggelupor kau kat sini" bisik Dean di telinga Jay
Dengan kadar segera Jay melepaskan diri dari Dean.Azan? Menggelupor? What?
"Apahal pulak aku menggelupor kalau dengar azan?" soal Jay. Halah ii lambat nya otak dia function
"Kau kan setan, menggelupor lah kau sebab panas HAHAHAHAHA"
Macam ayam berak kapur je muka Jay. Teruk betul muka dia. Nasib hensem orangnya.
"What about we continue talking in the house. Come in, I just finish cleaning" pelawa Mia
Mereka semua melangkah masuk ke dalam rumah tersebut. Hanya Brian dan Ash sahaja yang menekup mulut dan menahan air mata. Dean dan Jay pula menganga mulutnya tak ingat dunia.
Roman dan Tej beriak biasa sahaja. Sebab mereka dah biasa datang ke sini bila ada masa lapang.
"Luar nampak macam biasa. Masuk dalam luar biasa lah siak" kata seorang insan yang jakun
"Ye do Jay. Tak sangka rumah dorang selawa ni. Kalau rumah mama dengan papa" sambung Dean
"It's the same. Or maybe not at all?" soal Brian
"Trust me buddy we just clean the house and add some groceries. Nothing change since you guys went missing" kata Mia
"I bet the car still here? And all our belongings?" soal Ash pula. Kepala otak dia penuh dengan kereta je.
YOU ARE READING
My Ride or Die
AdventureMampukah Ash dan Brian hidup dalam suasana yang baru? Dapatkah mereka bertahan ?