Kaki aku menapak di sepanjang lorong yang di simbahi cahaya lampu tanpa aku mengeluarkan apa-apa bunyi. Mata melilau pada keliling. Suasana di dalam pejabat pada pagi itu agak sibuk. Semua orang sedang menghadap komputer yang ada di atas meja masing-masing. Bunyi ketikan papan kekunci juga bergema menjadi suara latar di setiap penjuru ruang. Bisikan sesama sendiri berselang dengan bunyi mesin fotostat.
Tangan aku genggam bersama sambil cuba untuk tenangkan jantung yang berdegup bagai nak gila. Semua ini sangat asing bagi aku. Tidak pernah aku ada pengalaman begini sepanjang hidup. Selama hari ini aku hanya hidup di dalam kelompok kecil di kampung dan hanya berkawan dengan beberapa orang saja. Untuk bertemu lagi dengan orang asing di dalam kehidupan aku, jujur aku belum bersedia.
'Tenang, Heeyu. Pulang saja dari kerja pada hari ini, kau akan dapat berjumpa dengan Min.' mengingatkan tentang itu, langsung aku kembali tersenyum kecil.
"Mari kita habiskan hari ini dengan cepat." bisik aku sendiri.
Melepasi beberapa manusia yang lalu di sebelah aku, akhirnya aku sampai di sebuah pintu bercorak kayu yang sudah tertampal nama pemilik bilik itu.
'TUAN LIM'
Tiga kali aku mengetuk permukaan pintu itu sebelum disahut oleh orang yang di dalam. Bibir aku melengkung mengukir senyuman manis. Mendengarkan jawapan 'masuk', laju aku membuka pintu tersebut sebelum masuk ke dalam.
Sesaat, hujung senyuman aku hampir luntur namun aku gagahkan juga diri untuk kekal tersenyum. Mana tidaknya aku menjadi gugup apabila bilik pejabat itu dipenuhi dengan sang jejaka yang kemas berpakaian kemeja. Mungkin ada 17 manusia di dalam itu dan semuanya melontarkan pandangan hairan ke arah aku.
"Tuan Lim ada tetamu?" soal seorang jejaka berpakaian kemeja putih yang di padankan dengan seuar slack biru gelap.
"Budak baru, mungkin." sahut jejaka berkemeja hitam.
"Awak siapa nama?"
Tiba-tiba saja lidah aku seakan terikat dan menyebabkan tiada suara yang keluar dari mulut. Sedang aku membuang masa aku berdiri di muka pintu, mereka semua masih setia mendengar jawapan dari aku.
"You said you want to end this day really quick, don't you?"
Hampir melompat keluar jantung aku apabila datang suara dari belakang aku. Kepala aku toleh ke belakang dan aku membalas pandangan dengan seorang jejaka berkemeja putih. Jejaka itu bermata coklat dan dihiasi juga bulu kening yang agak tebal namun masih tersusun elok. Bibirnya juga lebih mungil sedikit dari Min.
Tapi, tadi dia cakap apa? Dia dengar ke apa yang aku cakap masa dekat luar tadi?
"Saya nampak macam seseorang yang ada banyak masa terluang ke?" alis tebalnya di jungkit sebelah.
Terus aku tersedar dari terus menatap wajahnya. Kepala aku toleh semula ke depan. "Err, tak. S-emua orang dekat sini nampak sibuk."
"So, answer him please." suara dari belakang aku menggesa.
"Saya Heeyu."
Aku berharap lepas dapat tahu nama aku, mereka akan menyapa aku namun aku sangkaan aku meleset apabila mereka hanya mengangguk kecil lalu kembali menyambung kerja sendiri. Aku masih berdiri tanpa tujuan. Ceh.
"Ohhh, Heeyu." jejaka yang di belakang aku menyahut nama aku menyebabkan aku menoleh semula ke arahnya.
"Boleh ke tepi?"
Ingin saja aku menghentak kepala aku di dinding apabila tersedar yang aku sedang menghalang jalannya. Aku berganjak ke tepi memberi laluan untuk jejaka berbaju putih itu.
YOU ARE READING
Bercinta Dengan Hantu
HorrorBetrayed "When everyone was frightened of you, I fell in love with you. I always be there for you, but how could you be so reckless to my heart?" [HIGH RANK] #1 in ghost #7 in horror . ©BDH Δ 2015 Δ