🍂Needy🍂

3.9K 221 8
                                    

Kalender aku tenung lama. Patutlah emosi tak tentu.

"Aih, datang bulan rupanya.." keluh aku perlahan. Tiba-tiba rasa bersalah dekat Min sebab marah dia semalam. Padahal bukan salah dia pun. Semalam pun aku tak cakap terima kasih.

Aku menghumban badan ke atas katil sebelum melepaskan jeritan di bantal. Seketika aku berbaring sebegitu sebelum aku mengangkat kepala - tak cukup nafas wo kang mati pishang.

Tuala aku capai dan tandas aku tuju namun sebelum tangan menyentuh tombol pintu tandas, telinga menangkap bunyi bising di tingkat bawah. Automatik meremang bulu tengkuk aku. Mata menilik ke arah jam dinding yang tergantung.

9 pagi.

Memang hantu dekat rumah ni selalu kacau orang pagi-pagi ke apa?!

Tombol pintu bilik aku pulas lalu kaki dengan perlahan melangkah ke bawah. Makin hampir, makin perasaan takut hilang dan di gantikan dengan perasaan ingin tahu apabila hidung menangkap bau makanan.

"Hantu boleh memasak?" risau kadang-kadang.

Sampai saja di ruang tamu, tiada siapa yang kelihatan cumanya keadaan di ruangan itu berubah banyak. Kotak-kotak barang yang belum aku kemas, semua terletak elok. Barang yang aku tak habis susun, semua dah tersusun termasuklah buku-buku yang semalam aku tinggalkan di atas lantai.

Langkah aku buka mendekati dapur.

"ARGH!"

"ARGH!"

Nafas aku hela panjang apabila wajah yang tidak asing menyapa pandangan.

"M-maaf. Saya tak tahu awak dah bangun." takut-takut dia memulakan bicara.

"Min, awak tengah buat apa?"

"Saya tengah masak." dengan bangganya dia menunjuk kuali yang sedang ada di tangannya.

"Iya, saya belum buta. Saya nampak awak tengah masak. Apa yang awak buat dekat dalam rumah saya?"

"Saya... nak masak sarapan untuk awak." jawapannya tergendala seketika sambil matanya melilau. Nampak sangat ketara yang dia sedang mencari ayat.

"Pagi-pagi?"

"Iya, nama pun sarapan."

"Oh, pagi-pagi dah ada dalam rumah saya. Siapa yang jemput?"

Tidak mendapat jawapan dari jejaka itu, aku tujukan lagi soalan. "Siapa yang bukakan pintu?"

Dia terdiam sambil kepala menukur lantai.

"Takkan lah saya mengingau bukakan pintu untuk awak."

Min aku lihat mengigit bibir bawahnya. "Min? Saya tanya awak ni."

"Okay! Iya saya jawab, saya tidur sini malam tadi."

Terdiam aku mendengar jawapannya. "Kenapa- awak tak balik?"

Api dapur di tutup lalu kabinet di belakangnya menjadi tempat sandarannya. Keluhan perlahan dilepaskan sebelum membalas pandangan aku. "Rumah saya jauh. Semalam memang saya nak balik tapi saya rasa bersalah nak tinggalkan awak dengan keadaan marah macam tu. Jadi saya kemaskan ruang tamu awak. Harap awak tak marah saya dah tapi bila semua dah siap, waktu tu dah malam sangat."

Aku menggigit bibir bawah. Kenapa perlu dia rasa bersalah padahal aku yang patutnya minta maaf.

"Maaf kalau saya buat keputusan sesuka hati saya tidur dekat rumah awak malam tadi. Saya tak naik tingkat atas pun. Saya tidur dekat sofa." katanya bersungguh-sungguh.

Bercinta Dengan HantuWhere stories live. Discover now