Malam sudah larut apabila kami sampai ke rumah dua tingkat aku. Boleh tahan jauh juga rumah Min. Aku jadi pelik, macam mana dia boleh ulang-alik jalan kaki. Dahlah dia juga sering datang ke kawasan kejiranan ni. Rajin betul dia berjalan jauh-jauh.
Berdiri aku di hadapan pintu utama, aku menunggu Min untuk membuka pintu terlebih dahulu. Namun untuk beberapa saat, Min hanya berdiri tegak tanpa ada niat untuk membukanya. Menyebabkan aku jadi bingung langsung aku toleh ke arahnya.
Aku sedikit terkedu apabila mendapati jejaka itu sedang merenung aku dengan tatapan yang sukar untuk aku tafsir. Baru saja tangan aku ingin menyentuh wajahnya, tangan beruratnya terlebih dahulu mencapai tangan aku lalu digenggam kuat.
Kemudiannya kami masuk bersama-sama. Aku langsung berjalan ke tingkat atas untuk mengambil selimut dan bantal di dalam almari. Hanya berbekalkan cahaya lampu tidur, aku mencapai isi di dalam laci.
Sedang aku mencari selimut lebihan, kedengaran bunyi pintu bilik di tolak. Aku menjerit kecil akibat terkejut. Fikiran aku membayangkan makhluk jelmaan yang masih berniat untuk menghantui aku. Tapi apabila wajah Min datang menerpa, aku menghela nafas lega.
"Untuk apa tu?" soalnya.
"Untuk awak tidur lah. Dekat bawah tak ada selimut. Ni, ambil yang ini."
Huluran aku tak di terima menyebabkan aku menoleh ke arahnya. Dan waktu itu baru aku perasan yang pipi jejaka itu kemerahan-merahan. Kedua-dua belah pipinya merah menyala dan pipi kirinya sedikit terluka seperti tergores.
Selimut di tangan aku campak ke atas katil dan langsung mencapai wajahnya yang pucat itu.
"K-kenapa ni, Min?"
Matanya yang sentiasa redup itu membalas renungan aku tanpa ada niat untuk menjawab.
"Siapa buat ni?"
"Kenapa awak diam saja? Jawablah." gesa aku apabila beberapa soalan aku hanya dibiarkan sepi.
Tangan aku di capainya lalu diusap perlahan. "Boleh awak tolong saya?"
"Boleh! Awak nak apa, bagitahu saya. Saya akan tolong!" semangat aku menjawab untuk menutup kegusaran di hati.
"Tolong jangan lepaskan tangan saya. Jangan pernah lepas." desak dalam suaranya kedengaran.
Kepala aku angguk dengan laju sebelum badan tinggi jejaka itu aku peluk erat. "Saya tak akan lepaskan awak. Sampai mati, saya akan genggam awak. Sampai mati."
Dapat aku dengar degupan jantungnya yang bertukar irama menjadi lebih kuat. Dan kami berbalas pelukan. Tubuhku yang lebih kecil darinya tenggelam di dalam pelukan hangat. Tanpa perlukan tafsiran, perasaan aku terhadapnya telah pun mekar.
Ketahuilah, aku sudah jatuh cinta.
.
Pejam celik pejam celik aku sudah bekerja beberapa minggu di pejabat yang berada di tengah-tengah kota ini. Kejadian tempoh hari menyebabkan aku sedikit segan dengan pekerja lelaki di pejabat ini. Jadi aku hanya menyibukkan diri membuat kerja aku tanpa berurusan dengan sang jejaka.
Begitu juga ketika waktu makan, aku akan sedaya upaya untuk tidak bertembung dengan mereka.
Seperti sekarang ni, di mana aku sedang membancuh kopi di pantri sementara mereka yang lain sedang menikmati makanan di luar. Bukannya mereka tak pernah ajak aku untuk menyertai mereka tapi akan ada banyak alasan yang aku berikan pada mereka. Jadi mereka akhirnya putus asa untuk mempelawa aku.
Setelah siap, cawan kopi tersebut aku angkat untuk di bawa ke meja. Takut pula kalau terserempak dengan mereka. Lagi-lagi jejaka yang perli aku sebab kejadian di depan pintu tempoh hari.
YOU ARE READING
Bercinta Dengan Hantu
HororBetrayed "When everyone was frightened of you, I fell in love with you. I always be there for you, but how could you be so reckless to my heart?" [HIGH RANK] #1 in ghost #7 in horror . ©BDH Δ 2015 Δ