البارت السابع والعشرون

92 4 0
                                    

وصل يوسف وسما إلي القصر...
يوسف: السلام عليكم...
هدي: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.. حمدالله على السلامه يا ابني...

يوسف: الله يسلمك يا ماما..
فريدة وهي تحضن سما: حمدالله على السلامه يا حبيبتي...
سما: الله يسلمك يا ماما...

هدي: طيب يا حبيبتي..اطلعي يا سما على اوضتك ترتاحي شوية..
فريدة: اه يلا يا بنتي على الاوضة ترتاحي من السفر...
سما بغضب: ايه ده انتوا الاتنين...وكمان الاستاذ ده كلكم عايزني اطلع أنا مش هتحبس من دلوقتي..

نظر لها يوسف بلا مبالاة.. وأخذ تنهيدة لنفاذ صبره من رغي سما..اشتالها وحملها الي الغرفة وهي تتحدث...

سما: أنا لسه معايا امتحانات بالكلية...وهقعد هنا..وعايزة كمان أخرج واشتري و....
فجأة حملها يوسف وقامت بالصراخ مما افزعها وهي تتحدث: اعااااا....يا يوسف نزلني..يوووووه يا ماما خليه ينزلني أنا مش عايزة اقعد فوق أنا اتخنقت من الاوضة....

يوسف وهو يحملها ويطلع على السلالم: بس رغي
صدعتنيني....
ظلوا يضحكوا عليها بالاسفل فريدة وهدي ...
💖💖💖💖🌿
بالجنينة تتحدث سامية مع ابنتها نيرة...
سامية:اممم وانتي مبسوطة بقي مع مصطفي..
نيرة: ايوة يا ماما مبسوطة..وعيزاكي تعرفي كويس اوي
إن مصطفى غيرني كتير وبيحبني اوي..
وانا جاية اقولك إني هسافر النهاردة مع مصطفي عنده شغل فجأة بلندن....
سامية:اه كمان هتسافري... هو غيرك للأحسن...وانا بقي للأوحش  بقيت وحشة دلوقتي في نظركم...

نيرة: يا ماما أبدا مش كده الموضوع بس هو...
أخذت نيرة تنهيدة بضيق واقتربت بالكرسي بجوارها وتحدثت بابتسامة هدوء : انتي عمرك ما كنتي
وحشة...لاكن تفكيرك أنهم كلهم بيكرهوكي غلط...
وده مآثر فيكي..يا ماما أنا بحبك وكلنا بنحبك... وسلمي اللي بتعذبيها بطريقتك دي هي كمان بتحبك...
أبعدي بتفكيرك المؤذي ده ...حبي الحياة تعاملي بابتسامة وحب...

سامية بضحكة سخرية وبحزن: أنا اتعودت على كده واهلي ربوني تربية كده...صعب اني اتعامل بالطريقة دي..
نيرة:بس إحنا بنحبك..مفيش حد بيكرهك صدقيني..
سيبي التأثير السلبي ده اللي مآثر عليكي..

ساميةبدموع هدوء : تمام يا بنتي..أنا عمري ما كرهتك ولا كرهت اخوكي..انتوا روحي.. بالنسبة لى سلمي أنا مش هتعامل معاها ابدا علشان ترتاحي يابنتي...

نيرة: لأ يا ماما تعاملي...بس بالحب..
إحنا اخرنا في الدنيا دي نعامل بعضنا بالحب والحنية..

أكملت ببكاء: بالله عليكي يا ماما كفايا اوي كده...
سامية بدموع:أنا اسفة يا بنتي..حقك عليا حقكم كلكم عليا..أنا مش عارفه تفكيري كان إزاي..حاضر يا بنتي هحاول اغير من نفسي.. متزعليش مني يابنتي...

مسحت نيرة دموعها : انتي اللي متزعليش مني يا ماما....واقتربت يدها على وجه والدتها وامسحت دموعها بضحكة فرحة واحتضن سامية نيرة بدموع فرحهم لتغير سامية....
💖💖💖💖🌿
بغرفة يوسف وسما... طبعاً لازم يكون في دوشة...
تجلس سما على السرير وتتحدث بصوت عالي وعصبية وتريد أن تخرج من هذه الغرفة...

مصيبة حياتيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن