1- SREBRENİTSA SOYKIRIMI (1995)

148 58 161
                                    

Görmezden gelinen bir diğer soykırım, katliam...

Gözü yaşlı analar, ölü evlatlar...

ve İşte Srebrenitsa Katliamı...

11 Temmuz 1995'te başlayan ve 8 bin 372 Boşnak sivilin Ratko Mladić emrindeki Sırp askerler tarafından hunharca öldürüldüğü Srebrenista Katliamı, 2

Oops! Bu görüntü içerik kurallarımıza uymuyor. Yayımlamaya devam etmek için görüntüyü kaldırmayı ya da başka bir görüntü yüklemeyi deneyin.

11 Temmuz 1995'te başlayan ve 8 bin 372 Boşnak sivilin Ratko Mladić emrindeki Sırp askerler tarafından hunharca öldürüldüğü Srebrenista Katliamı, 2. Dünya Savaşı'ndan sonra Avrupa'da yaşanan en büyük insanlık trajedisi olarak nitelendiriliyor.

Tarihi biraz geri çekerek 25 haziran 1991'e gelelim.

Tarih 25 Haziran 1991'i gösterdiğinde Hırvatistan ve Slovenya'nın resmi olarak bağımsızlığını ilan etmesiyle Yugoslavya iç savaşı başladı. Dağılmaya başlayan ülke, Sırbistan, Karadağ, Bosna-Hersek, Hırvatistan, Slovenya ve Makedonya'dan oluşuyordu.

Bosna Hersek 29 Şubat- 1 Mart 1992'de Yugoslavya'dan ayrılarak bağımsızlığını ilan etti. 1991 yılında bağımsızlığını kazanan Hırvatistan'da Hırvat güçleri ile Yugaslov askerler arasında devam eden çatışmalar, Bosna-Hersek'e de sıçradı.

Sırpların kontrolündeki Yugoslav ordusu, o dönemde nüfusunun büyük çoğunluğunu Hırvatların oluşturduğu Boşnakların Ravno köyüne saldırdı. Böylece Bosna Hersek'teki savaş bu saldırı ile gayrı resmi olarak başlamış oldu.

Yugoslavya'nın parçalanmasını fırsat bilen Bosnalı Hırvat ve Sırplar da Bosna Hersek topraklarını kendi aralarında paylaşmak için Boşnakları da içine alan cumhuriyet kurduklarını açıkladı. Hırvatlar, 18 Kasım 1991'de Hersek-Bosna Hırvat Cumhuriyeti'ni, Sırplar ise 9 Ocak 1992'de Sırp Cumhuriyeti'ni ilan etti.

Bosna'yı ele geçirmek isteyen Sırp ve Hırvatların bağımsızlığını ilan etmesinin ardından, Sırpların kontrolündeki Yugoslav ordusunun ve istihbarat birimlerinin silahlandırdığı Bosnalı Sırplar, Müslüman Boşnaklara yönelik etnik temizlik başlattı.

Boşnaklar ise liderleri Aliya İzzetbegoviç önderliğinde kuzeyde ve doğuda Sırplara, güneyde ve batıda da Hırvatlara karşı ülkenin bütünlüğünü korumak için savaştı.

Birleşmiş Milletler (BM) 1993 yılında Srebrenitsa'yı Boşnaklar için "güvenli bölge" ilan etmişti. Binlerce Boşnak erkek, kadın ve çocuk, Srebrenitsa'nın hemen dışındaki Potocari'de bulunan Hollandalı askerlerin denetimindeki BM barışgücü karargahına sığındı.

Sırp ordusunun Başkomutanı Ratko Mladić, BM'in Hollandalı asker engelini tehdit ve rüşvet ile sonlandırmaya çalışmış, BM komutanı ile kadeh tokuşturmuş, hediye vermişti.

Sırp güçlerinin kampı kuşatmasının ardından binlerce Boşnak, Hollandalı askerler tarafından Sırplara teslim edildi.

Tarih 11 Temmuz 1995'i gösterdiğinde Sırp askerlerinin Başkomutanı Ratko Mladić (Srebrenitsa kasabı)'in verdiği röportajdaki söyledikleri soykırımın bir kanıtı olarak tarihe geçecekti.

KAN İZLERİHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin