Chapter 4

18 0 0
                                    

"Weyy Riz, asal kau macam nak sangat tahu pasal Si Airyn tu? Kau suka dia ke?" Tanya Harraz pelik. Yelah, sejak dia tahu keadaan rumah Airyn, dia selalu suruh Aqil tengok-tengokkan rumah Airyn. Harriz pun selalu pandang Airyn masa kelas.

"Apa kau mengarut ni?" Tanya Harriz cuba untuk menyembunyikan niat sebenarnya.

"Aku pun macam perasan something... Kau suka Airyn eh...?" Sampuk Adam pulak. Aqil cuma mampu menggelengkan kepalanya melihat perangai Adam dan Harraz yang selalu nak menyakat Harriz.

"Dia bukan taste aku... Aku punya taste terlalu tinggi sampai sape pun tak dapat faham..." Kata Harriz. Riak.

"Berapa banyak patah perkataan dia cakap tadi? Kau kira tak? Susah oo nak dengar dia cakap lebih dari lima patah perkataan..." Kata Harraz, menyakat Harriz. Harriz hanya mampu memutarkan bola matanya.

"Aku rasa dalam belasan gitu... Uuuu Harriz dah jadi berani nak cakap lah..." Kata Adam sambil memandang Harriz nakal bersama Harraz.

"Ish, korang ni dah dah lah tu menyakat Harriz. Airyn kan s.u dia, mestilah Harriz kena ambik tahu... Lagipun, dia kan ketua murid, so kenalah dia tahu pasal murid untuk membantu. Kan Harriz?" Kata Aqil panjang lebar. Lelaki ni, kalau dah keluar ayat pengetua dia, bahaya mat. Kalah perempuan membebel. Harriz membalas dengan anggukan manakala Adam dan Harraz sudah mencebikkan bibir mereka.

"Dah, jom main bola." Hari ni, hari Ahad minggu kedua dalam tahun itu. Mereka lantas mengemas barang mereka dan berjalan ke padang yang berdekatan dengan rumah Aqil.

Petang itu bermain bola dengan kumpulan Kampung Rich Exterior. Pertandingan suka-suka antara Kampung Rich Interior dan Kampung Rich Exterior.



Di situasi Airyn pula...

"Kakak, ni macam mana?" Roy bertanya kepada kakaknya, Airyn pasal soalan matematik yang dia tidak faham. Soalan matematik tingkatan satu sungguh senang di mata Airyn.

"Buat dia macam ni..." Airyn menunjukkan jalan kerja yang perlu dibuat untuk soalan itu.

"Oooo, okay. Thank you kakak!" Kata Roy.

"Kakak, kerja kitorang dah siap... Kitorang nak gi main boleh?" Tanya Roy.

"Hm, boleh tapi balik sebelum Asar,okay?" Balas Airyn.

"Okay!" Lantas dua kembar itu berlari keluar dari rumah.

"Kadang-kadang, kita jangan asyik spend time pada buku je... Kita pun kena ambik udara segar sekali-sekala..." Secara tiba-tiba Puan Kalsom bersuara dan berjalan ke arah Airyn. Dia mengusap bahu Airyn perlahan dan berkata...

"Jangan fokus sangat belajar sampai lupa pasal kesihatan kamu tu... Belajar, belajar jugak tapi rehat pun kita perlukan... Kamu tu bukan robot... Ingat tu..."

"Erh, yelah... Airyn takde masa lah nak keluar rumah. Bukan ada pape pun..." Kata Airyn sambil meneruskan membuat ulangkajinya.

"Pergilah bersukan kat luar tu. Kita kena seimbang akademik dan kokurikulum... Baru betul murid cemerlang... Now, tutup buku and then go get fresh air..." Nasihat Puan Kalsom sambil menutup buku anak sulungnya itu.

"Hm, yelah kalau mak dah cakap macam tu... Airyn pergi tukar baju kejap..." Airyn bangun dari duduknya dan berjalan ke biliknya. Dia memakai baju hoodie berwarna pink bersama seluar tracksuit berwarna biru gelap. Dia memakai tudung sarung berwarna hitam.

"Mak kalau nak pape, jerit tau. In Shaa Allah, Airyn boleh dengar..." Kata Airyn apabila melihat maknya yang duduk di sofa yang ada di ruang tamu.

"Yelah... Hati-hati," pesan Puan Kalsom. Airyn menyalam maknya dan berjalan keluar rumah dengan kasut sport yang diberi oleh Irah.

You're My NightmareWhere stories live. Discover now