05 || work

79 10 0
                                    

Haesun memberhentikan keretanya di hadapan sebuah rumah banglo berwarna beige itu. Pagar yang tersergam indah itu membuatkan aku ternganga seketika.

"Betulkan alamat ni?"soal Haesun sambil menekan-nekan navigator keretanya. Aku membaca nombor yang ada pada salah satu tembok itu sebelum menganggukkan kepalaku.

"Terima kasih, Haesun."ucapku sebelum membuka tali pinggang keledar. Haesun menganggukkan kepalanya lalu keluar daripada kereta. Dia berjalan ke arah boot kereta dan mengeluarkan beg bajuku.

"Take care Hyejung. Make sure makan ubat and cuci luka tu selalu. Jangan lupa makan. Apa-apa bagitau saya."pesan Haesun sebelum mengusap kepalaku. Aku tersengih lalu mengangguk. Haesun terus menarik aku ke dalam pelukannya.

Hampir tiga minggu aku duduk di hospital itu, dia jugalah yang selalu berborak dengan aku selain Jeonghan. Setelah meleraikan pelukan itu, dia tersenyum.

"Bye, Haesun."

"Bye, Hyejung."balasnya sebelum melangkah masuk ke dalam keretanya. Aku menekan loceng rumah banglo itu. Setelah beberapa saat, pagar yang besar itu terbuka sendiri. Bukanlah aku tidak biasa melihat rumah mewah sebegini namun ia tetap membuatkan aku terkesima.

Aku berpusing ke arah Haesun yang masih berada di dalam kereta itu. Dia melambaikan tangannya ke arahku sebelum tersenyum. Tanpa berlengah, dia memandu keretanya daripada rumah itu.

"Here we go."

Aku melangkah masuk ke dalam kawasan rumah banglo itu dengan berhati-hati. Mataku melilau melihat halaman rumahnya yang luas. Di bahagian kanan terdapat garaj dan dua buah kereta terparkir di bawahnya.

Di sebelah kiri pula terdapat sebuah kolam renang bersaiz sederhana dan sebuah pondok untuk berehat mengambil angin luar. Aku tersenyum kecil.

Mungkin ini akan menjadi permulaan baharu untukku.

Lamunanku diganggu apabila seseorang membuka pintu rumah itu. Seorang lelaki yang aku rasa tingginya 5'10, cermin matanya yang melorot di batang hidungnya ditolak ke atas sebelum tersenyum lebar.

Aku terkebil-kebil memandang lelaki yang berdiri di bingkai pintu itu.

Kacaknya. Betul ke ni majikan aku?

"Awak babysitter yang Jeonghan kata tu kan?"soalnya lembut. Aku menghampirinya sambil menganggukkan kepalaku. Dengan senyuman yang masih lagi tidak hilang di bibirnya, dia menjemput aku masuk.

Aku membuka sandalku dan melangkah masuk ke dalam rumah tersebut. Di situ terdapat sepasang selipar rumah yang tersedia. Dia menutup daun pintu itu lalu berdiri di sebelahku.

Melihatkan aku tercongok di hadapan itu, dia memandang ke arah selipar rumah itu kemudian memandang aku. Tanpa berlengah aku terus memakai selipar tersebut. Barulah dia tersenyum lalu berdehem membetulkan suara.

"Saya Seungcheol, Choi Seungcheol."

"Saya Yoon Hyejung. Encik boleh panggil saya Hyejung."balasku dengan perlahan sebelum memandang ke arahnya. T-shirt biru langit yang tersarung pada tubuhnya membuatkan dia nampak kacak.

Gila.

Sumpah kacak nak mati.

"Hyejung... cool. Anak-anak saya tengah mandi. Kita pergi bilik awak dulu lepastu saya tunjuk awak rumah ni."

Aku menganggukkan kepalaku. Sejujurnya, aku sedang gemuruh. Sudahlah majikan kacak, pertuturan katanya lemah lembut pula tu. Tanpa berlengah, dia mengambil beg bajuku.

"Eh, encik buat apa?"

"Saya bawakan."

"Takpalah encik saya boleh—"

Babysitter || Choi SeungcheolWhere stories live. Discover now